وعده و وعیدهایی که محقق نشد؛ استراتژیکترین خط ریلی ایران کی تکمیل میشود؟
– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از سواحل مکران، به گواه کارشناسان و صاحبنظران شرط عملیاتی شدن یک بندر اتصال ریلی آن است چرا که بارهای بندر با تناژ بالا و طی مسافتهای طولانی اصطلاحاً ریل پسندند و به صرفه
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از سواحل مکران، به گواه کارشناسان و صاحبنظران شرط عملیاتی شدن یک بندر اتصال ریلی آن است چرا که بارهای بندر با تناژ بالا و طی مسافتهای طولانی اصطلاحاً ریل پسندند و به صرفه است که با ریل جا به جا شوند.
برای بندری در قد و قواره چابهار عملیاتی شدن سریعتر آن نیازی فوری است به ویژه زمانی که در رقابتی اقتصادی با کریدورها و بنادر در حال توسعه منطقه به سر میبرد و رقابایش روز به روز با سرعتی فزونی نونوارتر از دیروز میشوند.
برای اتصال چابهار به خط ریلی سراسری، خط چابهار- زاهدان از سال ۸۹ شروع شده؛ آغاز ساخت محور ریلی چابهار- زاهدان سال ۸۹ بود، در آن سال قطعه اول حد فاصل چابهار- زاهدان شروع شد اما به دلیل کمبود منابع، پروژه خوابید.
اول فروردین سال ۹۲ برای تکمیل قطعه اول آن قراردادی میان وزارت راه و قرارگاه سازندگی خاتمالنبیا به ارزش دو هزار و چهل و یک میلیارد تومان منعقد شد و پروژه با جدیدت ادامه پیدا کرد.
توزیع اعتبارات برای بهرهبرداری از این پروژه راهبردی قطره چکانی بود، برای مثال در قانون بودجه ۹۸ تنها ۱۱۰ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت که میان تصویب و تخصیص اختلافات فاحشی وجود دارد.
گزارش ویدئویی| سواحل راهبردی مکران روی ریل توسعه/ ریلگذاری راهآهن چابهار ــ زاهدان با ریل ایرانی و همت بلند جهادگران قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاءگزارش ویدیوئی| آغاز ریلگذاری اقتصادیترین محور ریلی ایران/ قرارگاه سازندگی خاتم پیشرو در اجرای پروژه شد
تخصیص قطره چکانی، کارگزاران پروژه را به سمت صندوق توسعه ملی برد؛ رهبر انقلاب شهریورماه ۹۸ با برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق برای تکمیل پروژه موافقت کردند؛ با این حال تخصیص از صندوق هم روندی مناسب ندارد.
اردیبهشتماه پارسال شرکت زیرساخت گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو از مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی خط آهن چابهار اختصاص یافته است. شرکت زیرساخت همین چند روز پیش هم دوباره اعلام کرد ۱۳۵ میلیون یورو تخصیص یافته است؛ این یعنی از دو سال پیش بعد از موافقت رهبر و تصویب برداشت تاکنون هنوز نصف رقم مصوب هم از صندوق اختصاص پیدا نکرده است.
رئیسجمهور آذرماه ۹۶ در مراسم افتتاح فاز اول بندر شهید بهدشتی وعده تکمیل پروژه را تا پایان دولت داد؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه هم خردادماه پارسال گفت: ظرف مدت باقیمانده تا پایان سال با همکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) دو قطعه خاش- زاهدان و چابهار- ایرانشهر تکمیل میشود و طبق برنامهریزی انجام شده قطعه خاش- زاهدان در دهه فجر سال جاری( ۹) به بهرهبرداری میرسد.
عباس خطیبی معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور میگوید: پیشرفت طرح در کلان پروژه، ۵۲ درصد است پیشرفت بخش زیرسازی نیز ۶۸ درصد است در فاصله زاهدان-خاش، زیرسازی به طور کامل به اتمام رسیده و مشغول عملیات ریل گذاری هستیم؛ تا کنون ۱۲۰ کیلومتر آن ریل را گذاری کردهایم و تمام تلاش ما این است تا آخر خرداد ماه قطعه زاهدان-خاش به بهره برداری برسد.
اینکه بخشی از پروژه تا خرداد متصل شود هنوز قطعی نیست اما حتی در صورتی که راه آهن زاهدان-خاش هم متصل شود اما هنوز سر اصلی پروژه که چابهار است و در اصل پروژه برای اتصال ریلی چابهار احداث میشود، به خط ریلی سراسری متصل نمیشود یا حداقل زمانی برای اتصال آن اعلام نشده است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰