تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1400 - 12:56
کد خبر : 116230

مدیریت شهر اردبیل به چه کسانی می‌رسد؟

مدیریت شهر اردبیل به چه کسانی می‌رسد؟

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها – نوشین سلامت: برخی فساد مالی و اخلاقی در بطن پارلمان محلی در سال‌های گذشته بر هیچ کسی پوشیده نیست، چرا که در پنج دوره قبل، اغلب کسانی که داوطلب سکان‌داری در شورای شهر بودند به

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها – نوشین سلامت: برخی فساد مالی و اخلاقی در بطن پارلمان محلی در سال‌های گذشته بر هیچ کسی پوشیده نیست، چرا که در پنج دوره قبل، اغلب کسانی که داوطلب سکان‌داری در شورای شهر بودند به طمع ثروت، قدرت یا شهرت پا به عرصه مدیریت شهری گذاشته‌اند.

علی‌رغم اینکه در ادوار گذشته هم بیشتر کاندیداها پیش از انتخاب با دغدغه‌مندیِ نمایشی خود سعی در راهیابی به پارلمان شهری داشتند، اما متأسفانه بعد از ورود به این پارلمان تنها چیزی که از سوی اعضای شورای شهر به آن هیچ توجهی نشده بحث مدیریت منسجم و توسعه شهری بوده و همین موضوع به مراتب اعتماد بین شورای شهر و جامعه شهری را تضعیف کرده است.

کما اینکه داشتن شهری توسعه‌محور و ایده‌آل در طول سال‌های گذشته اصلی‌ترین وعده اعضای شورای شهر و آرزوی مردم اردبیل بوده، که متأسفانه در طول این سال‌ها نه وعده داوطلبان تحقق یافته و نه آرزوی مردم به حقیقت پیوسته است و تنها چیزی که از سیمای کلی شورای شهر در افکار آحاد عمومی نقش بسته چیزی جز ولنگاری و فسادهای کلان و خرد مالی نبوده است.

اکنون در حالی در آستانه ششمین دوره شورای شهر قرار گرفته‌ایم که اعتماد عمومی به این نهاد مردمی تقریباً در حد هیچ بوده و مردم در مدیریت موفق شهری به این پارلمان امید چندانی ندارند.

اکنون بعد از پشت سر نهادن پنج دوره از تنها پارلمان اصلی مدیریت کلاًن شهری که در دوره‌های قبل موفقیت‌های چندانی توسط اعضای این پارلمان کسب نشده، در حالی در آستانه ششمین دوره شورای شهر قرار گرفته‌ایم که اعتماد عمومی به این شورا تقریباً در حد هیچ بوده و مردم در مدیریت موفق شهری به این پارلمان امید چندانی ندارند.

البته می‌توان با اعتمادسازی دوباره امید مردم به پارلمان محلی را احیا کرده و در صدد پاسخگویی به نیازهای شهری بود و این در حالی به وقوع می‌پیوندد که در این دوره کاندیداها با صداقت و شفافیت عینی خلاف تصور مردم از دوره‌های قبل شورای شهر را اثبات کرده و با نیرویی جهادی و اخلاقی اسلامی پا به عرصه مدیریت نهاده و صرفاً در مسیر اغنای نقاط قوت شهری و رفع آسیب‌ها گام بردارند.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شفافیت، پاسخگویی و صداقت کاندیداها تا چه میزان می‌تواند مردم اردبیل را برای شرکت در انتخابات مقید و به مدیریت شهری مدون و اصولی در دوره پیش رو امیدوار کند؟

مدیریت شهر اردبیل به چه کسانی می‌رسد؟

پارلمانی که نشانگر اقتدار ملی است باید از هر فسادی مبری باشد

احمد ناصرخواه، یکی از اساتید دانشگاه اردبیل با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری تشکیل نهاد مردمی و پارلمان محلی با عنوان شوراهای اسلامی شهر و روستا نشانگر اقتدار ملی در سطح فراملی است، افزود: نهادی که هم نام اسلامی را در خود و هم نشان از اقتدار ملی دارد باید از هر گونه فساد اخلاقی، مالی و ساختاری به دور باشد.

وی با تاکید بر اینکه منتخبین مردم به عنوان اعضای شورای شهر باید افرادی معتمد و شفاف باشند، گفت: مشکل در ساختار شورای شهر و گزینش و پذیرش افراد در این نهاد مردمی سبب شده تا هم‌اکنون شاهد چنین عملکرد ضعیفی از سوی این پارلمان باشیم.

این استاد دانشگاه بر اهمیت مشارکت مردمی در مدیریت شهری تاکید و تصریح کرد: زمانی که منتخبین مردم در پارلمان شهری افرادی قابل اعتماد، متخصص و صادق باشند بی‌شک مشارکت مردمی که بخش اصلی توسعه شهری به شمار می‌رود، به مراتب افزایش خواهد یافت.

ناصرخواه عنوان کرد: قانون‌گریزی بسیاری از داوطلبان شورای اسلامی شهر در تمام طول این سال‌ها و نبود نظارت بر عملکرد این افراد سبب شده تا یک سردرگمی عظیمی در بحث مدیریت شهری در منطقه ایجاد شود که بی‌شک دود همین آتش به چشم مردم و سایر نهادهای دولتی خواهد رفت.

مدیریت شهر اردبیل به چه کسانی می‌رسد؟

‏ناکاربلدی‬ شورای شهر را زمین‌گیر کرده است

شعبانی، دیگر استاد دانشگاه اردبیل با تاکید بر راهیابی افراد متخصص به پارلمان شهری به خبرنگار مهر گفت: افرادی که توان و تخصص کافی برای مدیریت یک فضای کاملاً بسته با اعضای محدود ندارند، چطور خود را لایق مدیریت کلان شهری می‌دانند و این موضوعی است که باید به طور اساسی بازنگری و آسیب‌شناسی شود.

وی اضافه کرد: ناکاربلدی و ناکارآمدی اعضای شورای شهر در طول این سال‌ها یک هدف مهم و شرم‌آوری را به اثبات رسانده، اینکه طالبان ورود به پارلمان شهری تنها به دنبال اغنای اموال و دارایی‌های خود هستند، چرا که شورای شهر به عنوان نهادی تصمیم‌گیرنده محل انباشت اعتبارات و درآمدهای شهری است و همین موضوع طمع افرادی را برای ورود به این نهاد بیشتر کرده است.

شورای شهر با تصمیمات خود می‌تواند در بحث تأمین زیرساخت‌های عمرانی و شهری در یک منطقه آن را به محرومیت یا توسعه مطلق برساند و بی‌شک این قابلیت در این نهاد نهفته است.

این استاد دانشگاه به ارتباط مستقیم تصمیم شورای شهر و میزان عمران و آبادانی شهری پرداخت و افزود: شورای شهر با تصمیمات خود می‌تواند در بحث تأمین زیرساخت‌های عمرانی و شهری در یک منطقه آن را به محرومیت یا توسعه مطلق برساند و بی‌شک این قابلیت در این نهاد نهفته است، پس نباید چنین نهادی که مستقیماً با توسعه و آبادانی شهری در ارتباط است به دست افرادی ناکاربلد و غیرمتخصص سپرده شود.

شعبانی بر ضرورت فراهم‌سازی شرایط انتخاب صحیح اعضای شورای شهر تاکید و خاطرنشان کرد: نظارت بر شفافیت افراد داوطلب و نحوه گزینش و انتخاب آنان باید به دقت و با حساسیت بالایی صورت گیرد و این امکان برای مردم فراهم شود که با شناخت کامل از کاندیداها نسبت به انتخاب اقدام کنند.

وی ادامه داد: قطعاً بررسی صلاحیت افراد پیش از معرفی لیست نهایی داوطلبان در فضای عمومی شهری باید با اولویت شفافیت، تخصص و اخلاق صورت گیرد که همین موضوع درصد ریسک‌پذیری توسعه شهری در طول ۴ سال سرنوشت‌ساز پارلمان محلی را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مدیریت شهر اردبیل به چه کسانی می‌رسد؟

مدیریت شهر از فضای کلان شهری به یک اتاق بسته محدود شده است

صادق فرهمند امین، محقق و استاد دانشگاه در رابطه با محدودیت تصمیم‌گیری‌های شورای شهر در اردبیل اظهار کرد: متأسفانه مسئله‌ای که در دوره‌های گذشته شورای شهر به خوبی به اثبات رسیده کاهش تحرکات مدیریتی و کشاندن برخی تصمیمات مهم مدیریتی از فضای کلان شهری به فضای محدود و بسته یک اتاق بوده که این مهم تا حد قابل توجهی از کارایی این نهاد می‌کاهد.

وی با اشاره به نقصان در آسیب‌شناسی نهاد مردمی گفت: تا زمانی که آسیب‌شناسی دقیق در این حوزه و رفع خلأهای قانونی انجام نشود، همچنان فعالیت و رویکرد شوراها منفعلانه خواهد بود و ما با یک ساختار ابتر و ناقص روبه‌رو خواهیم شد.

این محقق با تاکید به اینکه در سال‌های گذشته بیشترین دستگیری‌ها و انحلال مجموعه‌های مردمی را در قالب شوراهای شهر شاهد بودیم، اذعان کرد: باز هم باید تاکید کرد که با گذشت دو دهه از فعالیت شوراها به یک آسیب‌شناسی جدی در این حوزه نیازمند هستیم تا نقاط ضعف و قوت شوراها و دامنه اختیارات و یا کاستی‌ها در این حوزه احصا و علنی شود.

تا زمانی که مردم به نقش و نگار چهره، طنزپردازان صدا و سیما و همچنین برخی از افراد صاحب نفوذ اما کم سواد و بی‌تجربه رأی دهند، نتیجه توسعه و عمران شهر جز اوضاع فلاکت‌بار کنونی نخواهد بود.

فرهمند امین ضمن انتقاد از عدم دقت مردم در انتخاب خود به تاثیرپذیری از عدم معرفی دقیق کاندیداهای شورای شهر یادآور شد: تا زمانی که مردم ما به نقش و نگار چهره، طنزپردازان صدا و سیما و همچنین برخی از افراد صاحب نفوذ اما کم سواد و بی‌تجربه رأی دهند، نتیجه توسعه و عمران شهر جز اوضاع فلاکت‌بار کنونی نخواهد بود.

حل مشکلات کلان شهری توسط افراد عمل‌گرا

میرفخرالدین زاهد، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان اردبیل در این باره اظهار کرد: متأسفانه تنها مشکل شوراهای شهر اردبیل در ادوار گذشته نبود شفافیت و صداقت با مردم در بحث مدیریت شهری بوده که همین موضوع سبب شده تا اعتماد عمومی به پارلمان محلی به عنوان هسته مرکزی توسعه شهری خدشه‌دار شود.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهرها منظر تصمیمات اساسی در بحث توسعه کلان شهری است، افزود: این پارلمان باید صرفاً برای حل مشکلات شهری تشکیل شده و افرادی به آن راه یابند که جز معتمدین و منتخبین شایسته مردم باشند.

راشد پرستار، دبیرکل مجمع ملی جوانان کشور نیز در این باره هم‌افزایی بین شهرداری و شوراهای شهر را مهم برشمرد و اظهار کرد: بر سر کار آوردن افرادی که هیچ اطلاعی از چگونگی مدیریت شهری ندارند در واقع بزرگ‌ترین و بلند مدت‌ترین ریسک در توسعه شهری است، چرا که در طول یک دوره شورای شهر تصمیمات زیادی اتخاذ می‌شود و در ادوار گذشته در اردبیل گاه بسیاری از تصمیمات مضحک و پیش پا افتاده بوده است.

وی به اعتبار از دست رفته شورای شهر اشاره و اذعان کرد: اگر اعضای شورای شهر شفافیت در مراحل مختلف قبل، حین و بعد از انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند اعتماد مردم به سمت مدیریت شهری بازخواهد گشت و همین موضوع زوال اعتبار شوراهای شهر را نیز ترمیم خواهد کرد.

مدیریت شهر اردبیل به چه کسانی می‌رسد؟

شفافیت رکن رکین حکمرانی بدون نقص است

شهرام محمدی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اردبیل شفافیت را اصل مهم در انتخابات عنوان و اظهار کرد: بدون شک شفافیت یکی از عوامل و عناصر حکمرانی خوب است که سبب تقویت رابطه بین ملت و دولت می‌شود و این رابطه می‌تواند با صحت سنجی، پشتیبانی مردم از یک نظام حاکم را متضمن شود و لازمه موفقیت در این مسیر هم صحت‌سنجی فرد مورد نظر در کنار ارزیابی آن با رویکرد مطالبه‌محوری مردم است.

وی ضمن انتقاد از انتخابات طایفه‌ای اذعان کرد: نبود نظارت‌های کافی بر روند صلاحیت‌دهی و ارزیابی تخصص و آگاهی‌های علمی داوطلبان سبب شده تا انتخابات طایفه‌ای در اردبیل طی دوره‌های قبل به شدت ترویج یابد که این موضوع می‌تواند برای انتخابات پیش رو نیز مشکل‌ساز شود.

دانشجوی دکتری سیاسی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در شناساندن داوطلبان انتخابات گفت: بی‌شک نقش رسانه در شفاف‌سازی اذهان و افکار عمومی غیرقابل کتمان است و در این زمینه تقاضا داریم رسانه‌های محلی اردبیل در معرفی کاندیدای اصلح نهایت تلاش و کوشش را داشته باشند.

روح‌الله شاهی، مسئول گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری ناحیه بسیج دانشجویی اردبیل نیز به خبرنگار مهر گفت: تاریخ تحولات تمدنی همواره اثبات کرده که هرچه فاصله میان مردم و مسئولین کاهش پیدا کرده، علاوه بر کاهش فساد، اثربخشی اقدامات را به‌دنبال داشته است، چرا که همکاری و مشارکت شهروندان در امور شهری، به عنوان اصلی‌ترین رکن هر شهر، تأثیر مستقیم در کیفیت اجرای تصمیمات حاکمان شهری داشته است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون که در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفته‌ایم، نگاهی گذرا به عملکرد شوراها در دوره پنجم نشان می‌دهد که هر اندازه از شفافیت فاصله گرفته‌ایم، همان اندازه فساد و عملکردهای فسادزا نیز افزایش یافته است.

این فعال سیاسی به جنبش «ازما» اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی جنبش «ازما» برای اثبات شایستگی کاندیداها یکی از بی‌نظیرترین و با فکرترین اقدامات عمومی کشور با تلفیق سیاست و جامعه در این سال‌ها بوده که بی‌شک هر کس که داعیه تصمیم‌سازی در یکی از اصلی‌ترین نهادهای مردمی را دارد، بایستی صلاحیت خود را به مردم اثبات کند.

کدام یک پرطرفدار است، شفافیت یا وعده؟

یکی از بازاریان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار مهر به عملکرد ضعیف شهرداری و شورای شهر اردبیل اشاره و اذعان می‌کند: شهر اردبیل قابلیت‌های زیادی را برای نمایش با هدف توسعه و آبادانی دارد که متأسفانه فضا و سیمای این شهر در دو مقطع زمانی در سال رنگ و لعاب زیبایی به خود می‌گیرد و آن هم در فصول گردشگرپذیر است که باید به صراحت بگوییم که حتی این اقدامات هم به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی می‌گوید: انتخاب قومیتی و قبیله‌ای کاندیداها در شورای شهر باعث شده تا توسعه و آبادانی شهر اردبیل با زوال نسبی روبه‌رو شده و رضایت و اقبال عمومی را در پی نداشته باشد که برای حل این معضل باید ابتدا به افرادی صلاحیت داد که بدون هیچ ادعای کذب و پشتوانه قبیله‌ای پا به عرصه مدیریت شهری نهاده باشند.

این فرد با اشاره به اینکه هرگز نباید افراد صادق و شفاف را قربانی افراد متخصص‌نما و شعارزده کنیم، می‌افزاید: کسانی که وضعیت زندگی خود را بدون هیچ پنهان‌کاری به معرض نمایش می‌گذارند قطعاً شانس بیشتری در ورود به پارلمان شهری نسبت به افراد دیگر خواهند داشت.

یکی دیگر از شهروندان اردبیل نیز وعده‌های بی‌شمار قبل از انتخابات شورای شهر را معضلی متداول عنوان می‌کند و معتقد است که صراحت در پاسخ به سوالات مردمی، صداقت در گفتار و پرهیز از هر گونه شعار و وعده پوچ زمینه‌ساز عمران و آبادانی شهری در مدت زمان کوتاه است.

اصلی‌ترین رکن خدمت رسان شهری باید صداقت و شفافیت او باشد و این موضوع باید برای همه عوام و خواص برای داشتن انتخابی صحیح و به دور از هر گونه تعصب‌گرایی به خوبی تبیین شود.

این شهروند همچنین می‌گوید: اصلی‌ترین رکن خدمت رسان شهری باید صداقت و شفافیت او باشد و این موضوع باید برای تمامی عوام و خواص برای داشتن انتخابی صحیح و به دور از هر گونه تعصب‌گرایی به خوبی تبیین شود.

جدال وعده و عمل در قالب آزمایشی سخت / ‏مدیریت ‬از آنچه کسانی است؟

پارلمان شهری و اصلی‌ترین نهاد مردمی که چند سالی است به دالان وعده‌ها و شعارهای پوچ در کشور تبدیل شده، حالا در آستانه ششمین دوره باید افرادی را پذیرفته و جذب کند که یک فرق اساسی با اعضای شوراهای اسلامی دوره‌های قبل داشته باشند و آن فرق یقیناً چیزی جز «شفافیت» نیست.

طبق نظرسنجی مردمی در سطح کلانشهر اردبیل مشخص شد که اقبال عمومی به سمت داوطلبانی خواهد بود که با صداقت در این عرصه قدم نهاده و با شفافیت عملکرد خود بعد از اتمام موعد رأی‌گیری و ارائه برنامه‌های شهری سعی در توسعه و آبادانی شهر دارند.

خبرگزاری مهر در قالب طرح ملی جنبش «ازما» اقدام به دعوت از کاندیداهای شورای شهر برای اثبات شایستگی آنان و ارائه برنامه‌های شفاف فردی کرده که کاندیداهای راه یافته به این پویش پس از گذراندن مراحل آزمون و خطا به طور کامل شناسایی می‌شوند تا با صحت‌سنجی گفتار و وعده‌های آنان در قبل از موعد رأی‌گیری فرد شایسته به مردم اردبیل برای واگذاری مدیریت شهری معرفی شود.

تا به الان به طور نسبی مشخص شده است که انتخاب مردم برای ششمین دوره شورای شهر اردبیل آن دسته از داوطلبانی خواهد بود که با شفافیت تمام و به دور از هر گونه شبهه نسبت به معرفی خود به مردم اقدام کرده و در این مدت اطلاعات کامل خود را برای انتخاب شایسته در این دوره از پارلمان شهری در فضایی کاملاً عمومی مطرح و ارائه کرده‌اند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد