تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1400 - 11:49
کد خبر : 115363

م‍راسم «روضه‌خوانی هیأت آهنگران» مسجد جامع سبزوار به ثبت ملی رسید

م‍راسم «روضه‌خوانی هیأت آهنگران» مسجد جامع سبزوار به ثبت ملی رسید

سیدرضا حسینی در مراسم رونمایی از این اثر با بیان این مطلب اظهار کرد: این آئین که قدمتی دیرینه دارد با همت متولیان هیأت، کارشناسان و مسئولان فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. وی با بیان این‌که برگزاری این مراسم قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، اضافه کرد: متولیان اولیه روضه‌خوانی هیأت

سیدرضا حسینی در مراسم رونمایی از این اثر با بیان این مطلب اظهار کرد: این آئین که قدمتی دیرینه دارد با همت متولیان هیأت، کارشناسان و مسئولان فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که برگزاری این مراسم قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد، اضافه کرد: متولیان اولیه روضه‌خوانی هیأت آهنگران جمعی از آهنگران سبزواری بودند که این مراسم را پایه‌گذاری کرده و تا امروز نسل به نسل ادامه داشته است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار گفت: هیأت آهنگران به لحاظ تاریخی بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد که عصرهای جمعه در مسجد جامع سبزوار با مراسم‌ روضه‌خوانی به شیفتگان اهل بیت(ع) خدمت می‌کند.

حسینی ادامه داد: شایان ذکر است که طبق اسناد موجود مراسم «روضه‌خوانی هیأت آهنگران» از دوره سربداران آغاز شده و تا امروز به صورت نسل به نسل ادامه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت ثبت این اثر ناملموس در فهرست آثار ملی، برگزار کردن مراسم روضه‌خوانی به ‌صورت سنتی و چند منبری است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوارخاطرنشان کرد: بانیان این سنت مذهبی همچنین تحت عنوان برنامه «خدا قوت» با مراجعه حضوری به محل کسب مردم برای تامین مالی این مراسم به خصوص آهنگران، بازاریان و اهالی کوی گلستان یاری می‌طلبیده‌اند، از این رو رونق و حفظ این اثر توسط خود مردم صورت گرفته است.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسینی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۷ اثر از شهرستان در فهرست آثار ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این مراسم بیش از ۶ نسل قدمت دارد و در میان نسل‌های گوناگون تاکنون حفظ شده است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد