تاریخ انتشار : شنبه 25 اردیبهشت 1400 - 16:08
کد خبر : 113732

کشف ۱۰۰ میلیارد تخلف در حوزه نهاده‌های دامی‌ یزد

کشف ۱۰۰ میلیارد تخلف در حوزه نهاده‌های دامی‌ یزد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس در یزد، توسعه پایدار با مجموعه‌ای از شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی سنجیده می‌شود که از مهمترین آنها شاخص‌های مربوط به وضعیت غذا و تغذیه است.  تامین امنیت غذایی در برنامه‌ریزی توسعه پایدار از مهمترین اهداف و ضرورتها به شمار

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس در یزد، توسعه پایدار با مجموعه‌ای از شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی سنجیده می‌شود که از مهمترین آنها شاخص‌های مربوط به وضعیت غذا و تغذیه است. 

تامین امنیت غذایی در برنامه‌ریزی توسعه پایدار از مهمترین اهداف و ضرورتها به شمار می‌رود به‌طوری‌که از یک سو شاخص کلی برای سنجش توسعه پایدار و از سوی دیگر شاخصی مهم برای سنجش داده‌هایی در زمینه فقر، تغذیه، اشتغال، تولید کشاورزی و مواد غذایی، خوداتکایی، مصرف و صادرات محسوب می‌شود.

کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه اقتصادی بر این عقیده‌اند که همان اهمیتی را که دو محصول برنج و گندم در کشور دارد نهاده‌های دامی هم دارند بنابراین باید در زمینه تامین آنها اقدام کرد ضمن این که امسال به سال جهش تولید نام گرفته است و افزایش تولید در بخش گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات دامی در گرو تامین نهاده مورد نیاز است.

محمدرضا علمداری‌یزدی، رییس سازمان صمت یزد با بیان این‌که در سال گذشته بیش از ۷۰۰ واحد عمده و خرد فعال در زمینه نهاده‌های دامی مورد بازرسی قرار گرفتند، اظهار کرد: برخورد جدی با متخلفین از جمله رویکردهای جدی سازمان صمت استان یزد در حوزه مدیریت نهاده‌های دامی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تشکیل ۲۰ مورد پرونده تخلف در حوزه نهادهای دامی را از جمله اقدامات انجام شده در راستای بازرسی‌های موردی از دامداری‌های فعال دانست و گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده طی یک سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد و ۳۸۸ میلیون ریال تخلف در حوزه نهاده‌های دامی استان یزد کشف شده است.وی عرضه خارج از شبکه و اعلام نکردن موجودی در سامانه جامع انبارها را دو تخلف شاخص حوزه نهاده‌های دامی در استان یزد دانست و افزود: از مجموع پرونده‌های تشکیل شده ۳۰ درصد مربوط به سبوس گندم، ۴۰ درصد ذرت دامی، ۱۵ درصد کنجاله سویا و ۱۵ درصد نیز مربوط به تخلف عرضه و دپوی جو بوده است.

علمداریزدی در حالی خبر از میزان کشف تخلفات حوزه نهاده‌های دامی استان می‌زند که، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: امسال به دلیل کاهش بارندگی در نقاط مختلف کشور، تأمین نهادهای دامی با مشکلات جدی مواجه شده و میزان این مهم در استان یزد نیز کاهش یافته است.

حسب تصمیمات کارگروه تنظیم بازار کشور، کلیه نهاده های دامی که تامین آن بعهده سازمان جهاد کشاورزی است، واردات آن اعم از جو، ذرت و کنجاله سویا با ارز رسمی صورت می پذیرد و نرخ آن در کارگروه مزبور تصویب و ابلاغ گردیده است.

لذا برخی از واحدهای توزیعی استان به لحاظ اختلاف قیمت بوجود آمده با نرخ بازار آزاد اقدام به عرضه خارج از شبکه این اقلام نموده که تخلف آنها توسط بازرسان سازمان کشف و به مراجع مرتبط جهت رسیدگی منعکس گردیده است.

وی در مورد خرید و فروش خارج شبکه نهاده‌های دامی در استان یزد نیز، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده به دلیل کمبود نهاده و علوفه خشک، برخی از دامداران خوراک مورد نیاز دام خود را از شیوه‌های جایگزین که متأسفانه قیمت‌گذاری هم نشده تأمین می‌کنند که باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی شود.

 نوشتن فرمول رژیم غذایی دام در هر کشوری متغیر است

منابع پروتئینی مهم‌ترین بخش از رژیم غذایی دام است که از موادی همچون سویا، کنجاله آفتابگردان، کلزا، پودر ماهی، دانه‌های لوبیا و پودر گوشت تامین می‌شوند.

البته این‌که از کدام مواد استفاده شود بستگی به توانایی کشور دارد، به‌طور مثال کشور‌های آسیای شرقی که در رژیم آنها غذای دریایی نقش اصلی را دارد و ضایعات ماهی زیاد است بخشی از پروتئین مورد نیاز دام‌ها را با پودر ماهی تامین می‌کنند یا کشورهای گرمسیر از کلزا یا کنجاله آفتابگردان استفاده می‌کنند. 

می‌توان به جرات گفت که طی ۴۰ سال گذشته هیچ اقدام موثر و مستمری برای جاگزین کردن خوراک دام در ایران انجام نشده و این مهم نیز بر گلایه دامداران و بخش خصوصی داخلی اضافه می‌شود.

فرآیند تغییر خوراک دام از جمله مواردی است که مشارکت و حضور فعالانه بخش دولتی را می‌طلبد و بخش خصوصی قادر به اجرای آن نیست، چون تلاش برای تغییر فرآیند تأمین خوراک دام در ایران به معنای به خطر افتادن منافع مافیای این حوزه است.

تأمین نهاده‌های دامی چقدر وابسته واردات است؟

مرغداری صنعتی عمری ایران دارای عمری ۵۵ ساله و دارای وابستگی ۸۰ درصدی به خارج از کشور است و متأسفانه تاکنون هیچ برنامه مدونی برای کاهش وابستگی و اتکا به ظرفیت های داخلی در این حوزه تدوین و در دستور کار قرار نگرفته است.

تولید دام و محصولات دامی بخش حیاتی جامعه است که نیاز به حمایت دولت و تعاونی‌ها دارد و اگر بخواهیم به شکل واقعی شاهد «جهش تولید»، «رونق تولید» باشیم باید موانعی که بر سر راه دامداران، تولیدکنندگان وجود دارد برداشته شوند تا به خواست و سند چشم‌اندازی که مد نظر رهبر انقلاب است، دست یابیم.

رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری کردند که این امر نشان از لزوم توجه مضاعف در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی کشور دارد و مسئولان نیز باید با برنامه ریزی جدی مسیر رسیدن به این مهم را هموار کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد