تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1400 - 16:45
کد خبر : 111244

ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند

ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند

گروه خانواده؛ نعیمه جاویدی: امروز روز جهانی قدس است و از زوایای مختلف به آن پرداخته اند و همچنان می شود درباره اش گفت و خواند. با این حال «مرابطات الاقصی»؛ بانوان مقاومت یکی از موارد کمتر شنیده و خوانده شده درباره فلسطین است. بانوانی که خود را وقف مسجدالاقصی کرده اند و نگهبانان معنوی

گروه خانواده؛ نعیمه جاویدی: امروز روز جهانی قدس است و از زوایای مختلف به آن پرداخته اند و همچنان می شود درباره اش گفت و خواند. با این حال «مرابطات الاقصی»؛ بانوان مقاومت یکی از موارد کمتر شنیده و خوانده شده درباره فلسطین است. بانوانی که خود را وقف مسجدالاقصی کرده اند و نگهبانان معنوی این مسجد شریف در برابر دشمن هستند تا یک مقاومت مقدس تمام قد زنانه را رقم بزنند. رژیم اشغالگر قدس بارها طی اجرای طرح های مختلف سعی کرده فلطسینیان ساکنان قدس را از این سرزمین بیرون کند.

فلسطینیانی که قدس شریف زادگاهشان بوده اما حق شهروندی شان سلب شده در حالیکه یهودیانی که پس از اشغال فلسطین در آن ساکن شده اند، حق شهروندی یافته اند. این بانوان با زیرنظر داشتن مسجدالاقصی و برپایی برنامه های فرهنگی توانسته اند پیام مقاومت و قدس شریف را از فلسطین اشغالی به جهان مخابره کنند. بانوانی که به استناد فیلم و عکس های موجود در فضای مجازی، بارها از ورودشان به مسجد و انجام اعمال عبادیشان جلوگیری شده و مورد ضرب و شتم و بی احترامی قرار گرفته اند اما از هدف و زادگاه خود و قبله اول مسلمانان دست نمی کشند.

مأموریت دواطلبانه شان چیست؟

واژه «رباط» از آیه ۲۰۰ سوره «آل عمران» گرفته شده است که پروردگار می فرماید: «یا اَیُّها الَّذینَ آمنوا اِصبِروا وَ صابِروا و رابِطو و اتَّقوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحون». در فلسطین اشغالی بانوانی با تمسک به این آیه زندگی شان را وقف مسجدالاقصی کرده اند همان مسجد نامی جهان اسلام که نامش را از آیه‌ اول سوره‌ مبارکه‌ «اسراء» گرفته است؛ «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَه». این مسجد نه تنها در میان شیعیان و اهل سنت که برای ادیان الهی و ابراهیمی جایگاهی معنوی و ارزشمند دارد. مردم این بانوان را با نام «مرابطه» می شناسند و به جمع آن ها «مرابطات» گفته می شود یعنی کسانی که رباط می کنند. مفهوم این واژه گویای نفس کار این بانوان جهادگر است؛ رباط یعنی مراقب کار دشمن و حواس جمع بودن و این خانم ها تمام زندگی شان را وقف قدس شریف و قبله اول مسلمانان جهان کرده اند. در برخی تفسیرها هم نوشته اند منظور از «رابطوا» یعنی جمعى از مؤمنان در مرزهای کشورهای اسلامى مرزداری کنند و راه حمله و نفوذ دشمن را ببندند یعنی از راهِ بستن مرزها از کشور مواظبت نمایند. حالا این بانوان در مأموریتی خودخواسته و داوطلبانه هر روز برای نماز خودشان را به هر زحمتی شده به این مسجد می رسانند تا از مسجدالاقصی در برابر دشمن مراقبت کنند حتی وقتی می دانند از ورودشان به مسجد جلوگیری خواهد شد.

منع نظامیان از برگزاری نماز

بیشتر این خانم ها معلمان دینی و قرآن هستند و همانجا تدریس می کنند. مرابطات الاقصی عنوانی شده برای این بانوان در جهت حفظ این پایگاه معنوی؛ قبله نخست مسلمانان. آن ها مدام اطراف آن هستند و از مهمترین مسئولیت هایشان نظم دهی حرکت های ضد رژیم صهیونیستی و تشکل های انقلابی است. در واقع همین حضور، هوشیاری و مبارزاتشان با ماموران اسرائیلی که مسجد را قُرق می کنند و مانع حضور مسلمانان فلسطین به داخل مسجد می شوند، سبب شده دشمن بارها عقب بنشینند. خانم های مرابطات الاقصی پشت درهایی که به رویشان بسته می شوند می نشینند، شعار می دهند و مبارزه می کنند عکس و فیلم هایی که از آن ها منتشر می شود اذهان عمومی جهان را متوجه اشغال و تصرف می کند. به ویژه تصاویری که در آن نظامیان مسلح اسرائیلی راه را به روی بانوان محجبه ای بسته اند که خودشان را برای تحصیل و تدریس قرآن و اقامه نماز به مسجد زادگاهشان رسانده اند اما نظامیانی که صحن های مسجد را پر کرده اند مانع از حضور آن ها و اعمال عبادی می شوند. در واقع آنان با حضور مدام خودشان اطراف مسجد، هوشیاری به خرج می دهند و حرکات دشمن را زیرنظر می گیرند به موقع دیگران را خبر می کنند و به جهان این پیام را مخابره می کنند که میعادگاه معنوی مسلمانان جهان در دست دشمن اشغالگری افتاده که حتی مانع از حضور نمازگزاران می شوند. خلاصه اینکه پیام مرابطات الاقصی «مقاومت» در برابر «اشغال» فلسطین و آزادسازی قبله اول مسلمانان جهان و قدس شریف است.

چالش هایی از جنس مقاومت

این بانوان به روز هستند و مدام برنامه های فرهنگی-مذهبی مختلف و متنوع برگزار می کنند. این روزها که در فضای مجازی «چالش» ها می تازند و عده ای هر از چند وقت یکبار از یک چالش پیروی می کنند، مرابطات الاقصی چالش اقامه نماز صبح جماعت و سلفی گرفتن با مسجدالاقصی و قدس شریف را برگزار کرده اند. آن ها نماینده، مورد تایید و حمایت مردم فلسطین هستند.تمام ساکنان بیت المقدس با حضور در این برنامه و چالش ها از این گروه حمایت می کنند. به دشمن این پیام را می دهند که تعرض و توهین به هریک از این بانوان بی احترامی به مسجدالاقصی و آن وقت است که سربازان اسرائیلی با آتش خشم مردم فلسطین روبرو خواهند شد. مرابطات الاقصی هنگام حضور مردم در مسجد آن ها را از تازه ترین کارهایی که صهیونیست ها و یهودیان اسرائیلی در مسجدالاقصی و گوشه گوشه فلسطین انجام می دهند، باخبر می کنند. این بانوان برای حضور خانواده ها تشویق و دعوت می کنند. برنامه های متنوعی برای کودکان دارند تا از همان خردسالی مفهوم وطن دوستی و مقاومت حتی با دست خالی را بیاموزند.

قصه قابلمه های واژگون چیست؟

یکی از جالب ترین کارهایی که مرابطات الاقصی انجام می دهند که جنبه و جذابیت تصویری هم داشته و عکس و فیلم های جالبی از این حرکت در برخی رسانه های جهان منتشر شده و بازتاب داشته، سنّت پخت و توزیع افطاری در ماه مبارک رمضان است. بانوان را به بهانه افطار دورهم جمع می کنند. اخبار و برنامه های لازم را با آن ها در میان می گذارند. در این ضیافت خلاقانه مقاومت و مبارزه فرهنگی، مرابطات الاقصی تعمداً غذاهایی به سبک ته چین می پزند که برای کشیدن آن در ظرف و تعارف به دیگران باید قابلمه را سر و ته و غذا را خالی کرد. این کار را دقیقاً پیش چشم سربازان اسرائیلی به کنایه از سرنگونی این رژیم انجام می دهند. مواقعی هم که از ورود به مسجد منع می شوند با استفاده از تلفن همراهشان مردم را در جریان قرار می دهند. مقاومت آن ها در برابر سربازان اسرائیلی بارها به خشونت سربازان علیه آن ها کشیده شده و مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته اند اما وحشت و ابایی ندارند. هربار مصمم تر از قبل مقابل مسجدالاقصی حضور پیدا می کنند. مقاومت و حضور این بانوان سبب شده، رژیم صهیونیستی دست به عصا پیش برود. درست است که نیروهای نظامی این رژیم در تمام مسجد و قدس شریف حضور دارند اما کوچک ترین حرکتشان هم توسط این بانوان رصد و مخابره می شود. بارها و بارها پیش آمده به دنبال پیام مخابره شده از سوی این بانوان، مردم به میدان آمده اند و جوانان با انتفاضه سنگ برابر سربازان مسلح اسرائیلی ایستاده اند و مقاومت کرده اند تا حصر مسجد را بشکنند و کوچکترین تغیییرات در این بنا متوقف شود. رفتار این بانوان، مادران و معلمان قرآنی در برابر دشمنان اسلام به تعبیری تجلی یک آیه از آیات قرآن کریم؛ آیه ۲۰۰ سوره آل عمران است. خلاقیتشان در مقاومت و مبارزه، سپردفاعی ارزشمندی برای مسجدالاقصی به شمار می رود که می گوید مسلمان واقعی و نمازگزارهیچ وقت از  وطن، مسجد و قبله خود غافل نمی شود.

/انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد