تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 10:25
کد خبر : 108435

دلتنگی های روزه داران در دومین رمضان متفاوت

دلتنگی های روزه داران در دومین رمضان متفاوت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، اگرچه ویروس بدقدم کرونا، با آمدنش همه چیز را دستخوش تغییر کرد به طوری که قربانی شدن تعدادی پرشماری از هموطنان و ابتلای تعداد زیادی دیگر، کسادی بازار بسیاری از کسب و کارها ، لغو آئین ها و سنت های نوروز باستانی گوشه ای

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، اگرچه ویروس بدقدم کرونا، با آمدنش همه چیز را دستخوش تغییر کرد به طوری که قربانی شدن تعدادی پرشماری از هموطنان و ابتلای تعداد زیادی دیگر، کسادی بازار بسیاری از کسب و کارها ، لغو آئین ها و سنت های نوروز باستانی گوشه ای از پیامدهای این ویروس عالم گیر بوده اما آنچه این روزها باعث حسرت و دلتنگی مردم شده تعطیلی مساجد و محافل مذهبی در ماه مبارک رمضان است. 

متخصصان حوزه بهداشت ودرمان تاکید می کنند که تنها راه پیشگیری از شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا صرف نظر از هر نوع دورهمی است و در این شرایط برپایی هر گونه آیین دسته جمعی لغو شده و هر کدام از شهروندان در خانه خود فرایض دینی خود را به صورت انفرادی انجام می دهد.          

مردم شهرستان گچساران که زندگی عشیره ای به آنان یاد داده خوشبختی و بهترین لحظات زندگی را با در کنار هم بودن تجربه کنند این روزهای کرونایی دوری و دوستی را برگزیده اند و در خلوت عارفانه سحر و افطار خود برای بازگشت سلامتی به جهان دعا می کنند.

مردمان خونگرم این خطه بهترین خاطرات ماه مبارک رمضان سال های پیش خود را در سفره های گسترده افطاری می دانند جایی که همه با هم در حیاط خانه میزبان جمع می شدند تا سور و سات افطاری را علم کنند.آنجایی که هر کس سعی می کرد تا بیشترین سهم را از ثواب مهمانی روزه داران نصیب خود کند.

در آن روزهای خاطره انگیز هر یک از شهروندان که توان مالی داشت با درست کردن افطاری و نشاندن شانه به شانه مومنان بر روی سفره های افطاری مهربانی را به دیگران هدیه می کرد.

محافل تلاوت قرآن و ادعیه های دسته جمعی خانگی بخش دیگر از تجارب معنوی مردم کهگیلویه وبویراحمد در ماه رمضان بوده است که این روزها مردم به یاد آن حسرت می خورند.

معنوی ترین لحظات روزه داران این استان گذشته از لحظه های ناب سحرگاهی محافل ادعیه و محافل قرآن بود جایی که روزه داران در خانه یا مسجد به صورت دسته جمعی در مناجات های عارفانه اشک از گونه هایشان سرازیر می شد که حالا جز حسرت و دلتنگی چیزی از این آیین ها باقی نمانده است.

خاطرات جشن تکلیف

سارا دختر نوجوان گچسارانی از روز برپایی جشن تکلیف خود یاد می کند جایی که یکهزار دختر با پوشیدن چادر و مقنعه سفید با هم در آیینی شاد و معنوی رسیدن به سن تکلیف را جشن گرفتند.

او با اشاره به اینکه ماه رمضان امسال از خواندن نماز جماعت در مسجد یا مدرسه بی نصیب بوده گفت که دلتنگ روزهایی است که به همراه همکلاس های خود در نماز جماعت شرکت می کرد.

یادی از سفر به حرم رضوی 

یک مرد میانسال گچسارانی با بیان اینکه در زمان پیش از کرونا همه ساله تمام ماه مبارک رمضان را در مشهد مقدس و در کنار بارگاه نورانی امام رضا (ع) سپری می کرد می گوید: ماه رمضان امسال و برگزاری نمازها و ادعیه به صورت انفرادی باعث شده به شدت دلتنگ آن روزها باشد.

امیر نیمدوری آرزو می کند که نمازهای جماعت چندین هزار نفری ماه رمضان در حرم رضوی را بار دیگر تجربه کند.

او از شهروندان خواست تا با رعایت مراقبت های بهداشتی به ویژه خودداری از شرکت در آیین های ختم و دورهمی های خانوادگی برای مهار بحران کرونا مشارکت بیشتری داشته باشند تا با ریشه کنی کرونا بار دیگر آرامش به ایران و جهان برگردد.

سفره های افطاری

یک بانوی دوران دیده گچسارانی که هر ساله در ماه مبارک رمضان با پخت بیش از یکهزار پرس غذا در ۱۰ شب میزبان روزه داران  در وقت افطار بوده می گوید: بهترین خاطرات ماه مهمانی خدا در هنگام صرف افطاری و برپایی نماز جماعت در حیات بزرگ خانه ام را هر روز مرور می کنم.

خدیجه زارعی با اشاره به اینکه انتشار ویروس کرونا باعث کسادی بازار بسیاری از کسب وکارها وکوچک شدن سفره صاحبان این مشاغل شده تاکید می کند به جای درست کردن افطاری و دعوت روزه داران به افطاری بسته های خشک مواد غذایی تهیه و آن را بین نیازمندان توزیع می کند. 

لغو برنامه های مذهبی

فرماندار گچساران با اشاره به وضعیت قرمز ویروس کرونا در این شهرستان گفت:هیچ نوع برنامه دسته جمعی در شب های قدر امسال برگزار نمی شود و شهروندان سعی کنند در فضاهای مجازی یا خانوادگی از برکات این شب ها بهره مند شوند.

علیرضا اتابک با اشاره به اهمیت سلامتی و جان مردم در شرایط سخت کرونا اضافه کرد: براساس  تصمیم ستاد کرونا هیات های مذهبی گچساران مجاز به برپایی هیچ آیینی در شب های  قدر امسال نیستند.

ابراهیم قاسمی،رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران نیز گفت: تمامی مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه در شب های قدر امسال تعطیل است و هیچ برنامه ای برای شب های پرفیض قدر یا دیگر شب های ماه رمضان در مکان های مقدس پیش بینی نشده است.

آمار و محدودیت های کرونا در گچساران

هم اکنون ۸۴  بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان های نفت و شهید رجایی شهر دوگنبدان بستری هستند.

بر این اساس فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در این شهرستان‌ها ازروز  ششم اردیبهشت به مدت یک هفته همچنان متوقف و تعطیل است.

۳۰ هزارو ۷۹۷ مورد تست کرونا از ابتدای انتشار ویروس کرونا تا کنون در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده  که نمونه آزمایشی هشت هزارو ۱۵۳  نفراز این تعداد مثبت بوده است.

تاکنون ۱۱۱ نفر در این شهرستان ۱۲۶ هزار نفری بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد