روند طلاق در خراسان رضوی افزایشی است/ ثبت روزانه ۱۵۰ درخواست طلاق در سامانه تصمیم
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی خراسان رضوی، حسن حاجیپور با اشاره به ثبت ۲۷ هزار و ۷۶۹ تقاضای طلاق در سامانه تصمیم در سال گذشته، اظهار کرد: آمار طلاق در خراسان رضوی رو به
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی خراسان رضوی، حسن حاجیپور با اشاره به ثبت ۲۷ هزار و ۷۶۹ تقاضای طلاق در سامانه تصمیم در سال گذشته، اظهار کرد: آمار طلاق در خراسان رضوی رو به افزایش است، بهطوریکه بر اساس آمار سال گذشته هزار و ۵۰۰ نفر نسبت به مدت مشابه بیشتر درخواست طلاق ثبتشده است.
مسؤول برنامه کاهش و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی بابیان اینکه میزان تقریبی سازشهای متقاضیان طلاق، اندکی کاهش داشته است، بیان کرد: میانگین سازش در متقاضیان طلاق در سال گذشته حدود ۱۷ درصد است که نسبت به میانگین سالهای قبل از آن، تفاوت محسوسی ندارد.
وی ادامه داد: تلاش مراکز مشاوره و مددکاری بهزیستی درزمینهٔ طلاق، علاوه بر سازش ۱۷ درصدی زوجین، انصراف یک درصد از آنها را نیز در پی داشته است.
حاجیپور با تأکید بر اینکه میزان کل متقاضیان طلاق نسبت به چند سال قبل، با افزایش نسبی روبرو بوده، افزود: بر این اساس عدد سازش ۱۷ درصدی در متقاضیان طلاق در سال۹۹، نشانگر میزان سازش بیشتر نسبت به سال ۹۸ است چراکه وقتی عدد مبنا بیشتر باشد درصد یا کسر این مبنا نیز بیشتر خواهد بود.
وی بابیان اینکه اگر تعداد متقاضیان طلاق را همین مبنای ۲۷ هزار و ۷۶۹ نفر در نظر بگیریم، ۱۷ درصد این تعداد حدود ۴ هزار و ۷۲۰ نفر میشود که در سال گذشته سازش کردند، یادآور شد: اگر مبنا را تقاضای سال ۹۸ را که ۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر بودند در نظر بگیریم ۱۷ درصد آن ۴ هزار و ۴۶۵ نفر میشود که مشخص میکند در سال۹۹ تعداد بیشتری از متقاضیان طلاق به سازش دستیافتهاند.
مسؤول برنامه کاهش و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که بخشی از دعاوی و اختلافات زوجین بر سر نفقه و تمکین است که به سامانه تصمیم وارد نشده و به مراکز مربوطه مددکاری ارجاع میشوند.
ثبتنام کنندگان سامانه، تصمیم طلاقشان قطعی است
وی گفت: کسانی که به سامانه تصمیم وارد میشوند قصدشان طلاق است و ابتدا خیال سازش ندارند اما تعدادی از آنها با تلاش مشاوران و مددکاران و با حل مشکلات طرفین، راه سازش در پیش میگیرند.
حاجیپور میزان طلاقهای توافقی نسبت بهکل طلاقها در سال ۹۹ را ۶۰ درصد عنوان کرد و افزود: از این میزان ۸ درصد تقاضاها با درخواست زوج و ۳۲ درصد با درخواست زوجه انجامشده است.
وی بابیان اینکه از کل مراجعین به سامانه تصمیم ۸۸ درصد به مراکز مشاوره و سازش ارجاع شدهاند، ابراز کرد: ۱۱ درصد به خاطر بالا بودن و حاد بودن تعارضات طرفین، مستقیماً به دفاتر پیشخوان رفتهاند تا مراحل طلاق را سریعتر طی کنند و یک درصد از مراجعین هم از پروسه طلاق، انصراف دادهاند.
مسؤول برنامه کاهش و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به فعال بودن سامانه تصمیم در ۲۱ شهرستان استان اظهار کرد: در ۱۱ شهرستان دیگر، متقاضیان طلاق مستقیماً به ادارات بهزیستی مراجعه میکنند و سپس به دفاتر مشاوره همان شهر یا شهر مجاور ارجاع میشوند.
۱۱۳ هزار و ۹۷۳ نفر در ۵۷ ماه تقاضای طلاق کردهاند
وی در خصوص میزان کلی تقاضای طلاق در طول عمر ۵ سالهی سامانه تصمیم گفت: از خردادماه ۹۵ که سامانه تصمیم در خراسان رضوی راهاندازی شده است تا پایان اسفند ۱۳۹۹ یعنی در فاصله ۵۷ ماه، درمجموع ۱۱۳ هزار و ۹۷۳ نفر در این سامانه تقاضای طلاق خود را ثبت کردهاند.
حاجیپور با اشاره به اینکه سامانه تصمیم تا مدتها پس از راهاندازی در مشهد، در سایر شهرستانها فعال نبود و در برخی شهرستانها دادگاهها مستقیماً به کار طلاق رسیدگی میکردند، بیان کرد: این آمار کلی، نشاندهندهی میزان واقعی طلاق درمجموع این ۵ سال نیست.
وی بابیان اینکه روزانه بهطور میانگین ۱۵۰ نفر در سامانه طلاق ثبت درخواست میکنند، ابراز کرد: برای اینکه افراد پشت نوبت سامانه نباشند تا سقف ۲۰۰ نفر در روز سامانه آمادهی بارگذاری است و به همین جهت در حال حاضر هیچکس پشت نوبت سامانه نیست.
پشت نوبتی نداریم
مسؤول برنامهی کاهش و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: در حال حاضر هر فردی که وارد سامانه شود و ثبتنام کند میتواند در همان روز در نزدیکترین مرکز مشاوره بهزیستی ثبت نوبت کرده و در صورت تمایل، در وقت رزرو شده به همان مرکز مراجعه کند.
وی با اذعان به اینکه بهزیستی بههیچعنوان تمایلی به طلاق حتی یک زوج هم ندارد، افزود: تمام تلاش ما در بین مددکاران و روانشناسان و نیز دستگاه قضایی این است که حتیالامکان زوجین متقاضی طلاق را به سمت سازش هدایت کنیم.
حاجیپور ابراز کرد: فراهم کردن زمینههای روانسازی ثبت تقاضا و ارجاع به مشاوره به این خاطر انجام میشود که افراد مشکلی در این زمینه نداشته باشند و بتوانند کارشان را بهموقع انجام دهند چون ایجاد مانع در این مسیر، ممکن است به آسیبهای جدیدی منتهی شود.
وی با یادآوری اینکه در سال گذشته سه کارگاه آموزشی برای روانشناسان و مددکاران طرف قرارداد برنامهی کاهش طلاق برگزارشده، بیان کرد: در این کارگاهها که بهصورت آنلاین برگزار شد حدود یکصد مشاور و مددکار از سراسر استان شرکت کردند.
یارانه مشاوره کاهش طلاق برای کم بضاعتها
مسؤول برنامه کاهش طلاق بهزیستی ادامه داد: سامانه در ۲۱ شهرستان فعال است و با سایر شهرستانها مکاتبه شده که حداکثر همکاری راداریم تا سامانه را در این شهرها هم فعال کنیم که همهی دادههای مربوط به متقاضیان طلاق در یک سامانه واحد ثبت شود.
وی بابیان اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به مراکز مشاوره بابت متقاضیان فاقد بضاعت مالی، یارانه پرداختشده است، تصریح کرد: در این مدت حدود ۳۰۰ نفر از مراجعین به تشخیص مددکاران مراکز، کمبضاعت تشخیص دادهشدهاند که باوجوداینکه این افراد به مراکز پرداخت داشتهاند در پایان سال، مبالغ پرداختی بهحساب آنها عودت دادهشده است.
حاجیپور در خصوص آمار افزایشی یا کاهشی طلاق در خراسان رضوی، تأکید کرد: با توجه به اینکه در سالهای گذشته جمعیت سیر نزولی داشته و همزمان نرخ ازدواج نیز کاهشیافته است، بنابراین نتیجه میگیریم که طلاق مانند سنوات قبل، روند افزایشی طی میکند و با تمام تلاشی که صورت میگیرد، هنوز موفق به کاهش این آمار نشدهایم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰