تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 9:24
کد خبر : 108058

ماه رمضان در داوران رفسنجان؛ از سنت «الله ماه‌رمضونی» تا حلقه‌های کودکان در محافل قرآنی+فیلم

ماه رمضان در داوران رفسنجان؛ از سنت «الله ماه‌رمضونی» تا حلقه‌های کودکان در محافل قرآنی+فیلم

کرمان_خبرگزاری فارس؛ زهرا بمی: ماه رمضان که می‌رسد حال و هوای شهرها و روستاها عوض می‌شود، سحرها و افطار شور و هیجانی در خانواده‌ها به‌ویژه در بین بچه‌ها ایجاد می‌شود که توصیف ناپذیر است، هیجان بیدارشدن برای خوردن سحری و مراقبت از روزه خود در طول روز و انتظار برای افطار. روستاها، اما حال و

کرمان_خبرگزاری فارس؛ زهرا بمی: ماه رمضان که می‌رسد حال و هوای شهرها و روستاها عوض می‌شود، سحرها و افطار شور و هیجانی در خانواده‌ها به‌ویژه در بین بچه‌ها ایجاد می‌شود که توصیف ناپذیر است، هیجان بیدارشدن برای خوردن سحری و مراقبت از روزه خود در طول روز و انتظار برای افطار.

روستاها، اما حال و هوای ویژه‌ای دارند، روستائیان ساده‌دل رسم و رسوماتی دارند که از نسل‌های گذشته خود آن را حفظ کرده و به نسل جدید منتقل کردند.

روستای داوران در شهرستان رفسنجان، روستایی خوش آب و هوا، با مردمانی خونگرم، مهربان و باصفا، مؤمن، شهیدپرور و اهل تقوا، در ماه مبارک رمضان مراسم‌هایی دارند که از گذشته‌های دور از پدران خود به ارث برده‌اند.

 

 

محمدرضا باقری دهیار داوران، روستای داوران را دارای ۲ هزار و ۶۴۰ نفر جمعیت عنوان می‌کند که در ۲۰ کیلومتری مرکز شهر رفسنجان در مسیر جاده رفسنجان – زرند واقع شده است.

باقری در خصوص مراسم ویژه ماه رمضان در این روستای زیبای گردشگری و تاریخی می‌گوید: ماه مبارک رمضان بعد از افطار، کودکان خود را مهیا می‌کنند و درب منازل مراجعه کرده و «الله ماه‌رمضونی» و «هوعلیجانی» می‌خوانند.

وی ادامه می‌دهد: این مراسم معمولا از دهم ماه رمضان شروع می‌شود و تا شب بیست و هفتم ماه مبارک ادامه دارد، در این مراسم کودکان درب منازل دق‌الباب کرده و صاحبخانه هم به نیت نذری هرچه داشته باشد به آنها هدیه می‌دهد.

دهیار داوران تصریح کرد: تقریبا اکثر مردان روستا این شب‌ها را الله‌ ماه‌رمضونی خوانده‌اند و نسل به نسل گشته؛ کودکان گروه‌گروه تقسیم شده و در کوچه‌های باریک داوران منزل به منزل الله ماه‌رمضونی می‌خوانند و در آخر هرچه از پول و خوراکی جمع‌آوری کرده باشند به‌طور عادلانه بین هم تقسیم می‌کنند.

حلقه‌های کودکان در محافل قرآنی شب‌های قدر

اما دومین ماه رمضان است که کرونای منحوس دست و بال همه، ازجمله اهالی این روستا را بسته، روستاییانی که از همان گذشته‌ها بعد از سحری روانه مسجد می‌شدند و نماز جماعت را در مسجد به‌جا می‌آوردند، اکنون مجبورند مراعات کرده و با رعایت پروتکل‌ها تعداد انگشت‌شماری در مساجد حضور یابند.

باقری از مراسم شب‌های قدر در مساجد داوران هم می‌گوید: در این شب‌ها تلاوت قرآن، ادعیه‌ها، دعای جوشن کبیر و مداحی در مساجد از قدیم‌الایام بوده است، سرهیأت‌ها و افراد مسن دور هم جمع می‌شوند و شروع به قرائت قرآن و ادعیه کرده و هرکدام یک صفحه قرآن تلاوت می‌کنند و بچه‌ها هم دور آنها حلقه زده و گوش فرا می دهند.

کرونا دو سالی‌ست که نگذاشته مردم در مساجد یک دل سیر از ماه مبارک رمضان بهره ببرند و سحرهای ماه مبارک و لیالی قدر به‌دلیل کرونا این مراسم محدود شده است.

دهیار داوران از حضور روحانیان مستقر در روستا در ماه رمضان یاد می‌کند که حضورشان در فاصله چند روز مانده به ماه رمضان نویدبخش ماه مبارک است و مردم را شاد می‌کند.

وی عنوان می‌کند: در هر مسجد یک روحانی به تبلیغ دین و اقامه نماز جماعت می‌پردازند و مردم به فیض می‌رسند.

از کمک‌های مؤمنانه در داوران چه خبر؟

باقری در ادامه از وجود خیران بزرگی در روستای داوران سخن به میان آورد که در ایام کرونا نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا را حمایت کردند و دست مهربانی بر سرشان کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری شورا، بسیج و خیریه سیدالشهداء (ع) طی سه مرحله حدود ۴۰۰ بسته معیشتی بین خانواده‌های مددجوی کمیته امداد، بهزیستی و نیازمندان توزیع کردیم.

دهیار داوران متذکر می‌شود: مرحله چهارم کمک‌های مؤمنانه هم امسال در ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد که طی روزهای آینده این کمک‌ها درب منازل نیازمندان توزیع می‌شود.

وی همچنین به تهیه و توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در ایام نوروز اشاره و ابراز کرد: این بسته‌ها هم با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و سپس خانواده‌های بی‌بضاعت در روستا توزیع شد.

توزیع ۵ هزار عدد ماسک دیگر اقدامی بود که سال گذشته در آغاز شیوع کرونا درب منازل اهالی انجام شده و باقری به آن اشاره داشت.

طرح شهید سلیمانی توانسته تا حد زیادی کرونا را کنترل کند

اما طرح شهید سلیمانی هم در روستای داوران با قدرت در حال اجراست، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سرکشی و کنترل منازلی که بیماران در آن قرنطینه هستند توسط پزشک روستا، آموزش‌های مراقبت‌های ویژه کرونا از طریق پیامک و توزیع بروشور از جمله اقداماتی است که در قالب این طرح در داوران در حال اجراست و توانسته تا حد زیادی بیماری را کنترل کند.

باقری در پایان بهره‌مندی روستا از نعمت آب و گاز و سایر امکانات را سبب بازگشت روستاییان از شهر خواند و گفت: با تلاشی که انجام شده در روستای داوران تحول زیادی صورت گرفته که این خدمات به برکت نظام جمهوری اسلامی بوده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد