تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 14:11
کد خبر : 107801

شعار سال، فرصت استثنایی برای شناسایی موانع و مانع زدایی در بخش تعاون

شعار سال، فرصت استثنایی برای شناسایی موانع و مانع زدایی در بخش تعاون

– اخبار اقتصادی – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۰شعار سال را تولید, پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها عنوان کردند, نامگذاری سال ها در دهه ۹۰ نشان می دهد در طول این دهه رهبری به طور

– اخبار اقتصادی –

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۰شعار سال را تولید, پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها عنوان کردند, نامگذاری سال ها در دهه ۹۰ نشان می دهد در طول این دهه رهبری به طور مشخص سه بار بر واژه تولید تاکید کرده اند پیش از این در سال های ۹۹ و ۹۸ نیز در عنوان سال از کلمه تولید استفاده شده است. البته سال ۱۳۹۷ نیز که عنوان حمایت از کالای ایرانی نام داشت در بطن خود حمایت از تولید را به همراه داشت.

وضعیت شاخص‌های کلان بخش تولید به طور عام و بخش صنعت به طور خاص در سال‌های اخیر مؤید این موضوع است که با ادامه روند فعلی و کاهش رشد ارزش‌افزوده بخش صنعت و نیز کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی، بخش صنعت کشور با رکود و تعطیلی واحدهای موجود مواجه خواهد شد و به دنبال آن اشتغال نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

مرکز پژوهش‌ها می‌گوید در سه دهه گذشته ۲۰گونه سیاست حمایتی اعم از بیمه‌ای، ارزی، تعرفه‌ای، تسهیل ورود و… اتخاذ شده اما هنوز اقتصاد ایران نتوانسته در یک  ارزش افزوده بالا در کنار پیچیدگی بالای اقتصادی دست پیدا کند.

پرویز اوسطی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای تحقق شعار سال معتقد است: ان‌شاءالله بتوان با خروج تولید از مظلومیت فعلی و رفع موانع مهمی چون پایین بودن سهم سرمایه گذاری نسبت به GDP، واردات غیرضرور، مقابله با قاچاق، اهلیت و … و در بحث پشتیبانی از تولید توجه به اصولی چون؛
۱)صنعتی شدن و جلوگیری از خام فروشی
۲)خصوصی سازی به معنای واقعی مبتنی بر حفظ نیروی کار و بازسازی و نوسازی واحد تولیدی و به کارگیری تکنولوژی و نوآوری
۳)بکارگیری سیستم بانکی در راستای حمایت از تولید و فن‌آوری
۴)راهبرد صادرات با بکارگیری تمام توان دیپلماسی و شناسایی و تسخیر بازارهای صادراتی و…
شاهد تحقق منویات رهبری معظم در پایان سال ۱۴۰۰ باشیم.

اما ضرورت شعار سال ۱۴۰۰ از آنجا ناشی می شود که با توجه به تولید, تمام بخش های اقتصادی اعم از سرمایه گذاری, مقابله با قاچاق و واردات و اشتغال رونق می گیرد.

محمد جلیلیان عضو هیات رئیسه و مدیرعامل اتحادیه فرهنگیان درباره شعار سال گفت:شعار حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای امسال، این فرصت را مهیا کرد تا بازنگری دوباره ای بر قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه های برزمین مانده بخش انجام و ضمن شناسایی موانع با پشتیبانی  و رهنمودهای مقام معظم رهبری در آغاز سال، نسبت به رفع آن  گام های موثری برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه مانع زدایی ها باید در دو بخش درونی و بیرونی انجام شود، ابراز داشت: در سالهای اخیر هیچکدام از دولتمردان نتوانستند مفاد لایحه سند بخش تعاون را اجرا کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران ادامه داد: مطابق سند توسعه بخش تعاون، باید ۴۰درصد کالای مصرف کشور در اختیار تعاون باشد که محقق نشده است و عملیاتی شدن شعار امسال می تواند مانع را برطرف کند.

جلیلیان اظهار داشت: براساس این سند، سهم تعاونی های سهام عام از سرمایه گذاری جدید شرکت های بورس به میزان ۵۰درصد و از بازار بانکداری و بیمه به میزان ۲۵درصد در نظر گرفته شده است که هیچکدام تاکنون عملیاتی نشده چراکه زمینه تحقق آن فراهم نشده است.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران اذعان داشت: در سال ۹۲آئین نامه حمایت از تعاون بر مبنای سیاست های کلی اصل ۴۴قانون اساسی  به تصویب هیات وزیران رسید و براساس ماده ۳۲آن کلیه دستگاه های اجرایی ارائه تسهیلات به تعاونیها بدون عضویت از هر راه ممکن به تامین سرمایه شرکت های تعاونی کمک کنند که هنوز هم مغفول مانده و اجرایی نشده است.

جلیلیان ابراز داشت: اجرا و احیای سند توسعه و آئین نامه مذکور می تواند جهش و رشد قابل توجهی را در بخش تعاون ایجاد کند. وی در ادامه با تاکید بر اهمیت هیات مقررات زدایی بیان داشت: امسال باید در هیات مقررات زدایی تلاش مضاعفی بکنیم و موانع بخش تعاون را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل اتحادیه فرهنگیان گفت: برخی موانع هم در درون بخش باید برداشته شود که می توان به اصلاح اساسنامه اتحادیه ها و تعاونی ها همچنین هموار کردن حضور سرمایه گذار غیرعضو در تعاون اشاره کرد.

وی در تشریح این موانع خاطر نشان کرد: در سرمایه گذاری در تعاونی های غیرعضو، وزارت تعاون مطابق ماده ۱۰اصل ۴۴قانون اساسی، مانع زدایی را انجام داده است و ما در بخش تعاون نیز باید با تغییر و اصلاح اساسنامه تعاونی ها و اتحادیه ها، برای سرمایه گذاری اعضای غیرعضو زمینه را فراهم کنیم و برای سرمایه گذاری غیرعضو با حق رای و متناسب با سرمایه اشان تمهیدات لازم را برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: همچنین باید نظارت به شرکت های تعاون به اتحادیه های بالادستی سپرده شود که اصلاح اساسنامه اتحادیه ها و تعاونی ها می تواند این مانع را از میان بردارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد