تاریخ انتشار : یکشنبه 15 فروردین 1400 - 14:01
کد خبر : 104248

جهش خدمات رسانی برق البرز در سایه تحریم 

جهش خدمات رسانی برق البرز در سایه تحریم 

فعالیت های برق البرز در چند  بخش شامل خدمات رسانی به مشترکان جدید شهری و روستایی ، توسعه و  نوسازی شبکه های انتقال و توزیع برق ، بسترسازی برای ایجاد انرژی های نوین مانند خورشیدی و ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی خلاصه می شود. با اینکه استان البرز به لحاظ جغرافیایی گستره ای به نسبت

فعالیت های برق البرز در چند  بخش شامل خدمات رسانی به مشترکان جدید شهری و روستایی ، توسعه و  نوسازی شبکه های انتقال و توزیع برق ، بسترسازی برای ایجاد انرژی های نوین مانند خورشیدی و ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی خلاصه می شود.

با اینکه استان البرز به لحاظ جغرافیایی گستره ای به نسبت کوچک در مقایسه با تمام استان های کشور دارد اما به علت مهاجرت پذیری بالا میزان خدمات رسانی ها از جمله در بخش برق و روشنایی در این استان بالا است .

البرز با وسعتی حدود پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع طبق سرشماری ها جمعیت آن در اوایل دهه ۵۰ شمسی حدود ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است که از این دهه به بعد رشد  شتابان جمعیت و مهاجرت ها سبب شد تا جمعیت آن اکنون به بیش از سه میلیون نفر برسد.

سرعت بالای جمعیت در البرز سبب شده تا خدمات زیر بنایی مانند برق رسانی به تناسب نیازها با سرعت بالایی انجام شود چرا که در غیر این صورت تجارب نشان داده که میزان استفاده  غیر مجاز از شبکه های برق و آسیب به این شبکه ها روند افزایشی خواهد داشت.

براین اساس شرکت توزیع برق استان البرز در هشت سال گذشته اقدامات موثری برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت در مناطق شهری و روستایی ، واحدهای مسکونی مهر و انبوه سازان و حتی سکونتگاه های غیررسمی داشته است.

خدمات شرکت توزیع برق البرز در بخش نوسازی و توسعه 

برق رسانی به مناطق شهری و روستایی استان البرز باید به ۲ بخش تقسیم شود ، بخش نخست نوسازی و بهسازی شبکه های قدیمی  که  در این بخش نگهداری ، نوسازی شبکه ها و جایگزینی آنها به عنوان فعالیت مستمر و سالانه در دستور کار قرار دارد.

به عنوان مثال طی سال های گذشته تاکنون یکی از معضلات و علل قطعی برق در مناطق شهری و روستایی استان ، آسانی سرقت شبکه ها توسط سارقان بوده که سبب تکرار خاموشی ها در حاشیه ها و متن شهرها و روستاهای استان شده است.

براین اساس نوسازی شبکه های برق و جایگزینی کابل های خودنگه دار با شبکه های قدیمی از جمله اقداماتی است که از اواخر دهه ۸۰ در این استان آغاز شد و در دولت تدبیر و امید این پروژه با گستردگی و شدت بیشتری استمرار یافته است.

بخش دیگر خدمات شرکت توزیع برق استان ،تامین روشنایی  و برق رسانی به روستاهای محروم، مسکن مهر و پروژه های انبوه سازی است که از دهه ۸۰ به بعد این استان با حجم گسترده ای از این نوع ساخت و سازها مواجه بوده ضمن آنکه حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی هم از خدمات رسانی برق محروم نمانده اند.

ساخت حدود ۸۶ هزار واحد مسکونی مهر و احداث نزدیک به یکصد هزار واحدمسکونی توسط  انبوه سازان از دهه ۸۰ به این طرف دراستان البرز ، همچنین اجرایی شدن  ۱۸ هزار واحد طرح ملی مسکن نمونه های عینی از توسعه شهری در این استان  بوده که در این زمینه مسوولیت خدمات رسانی دستگاه های اجرایی از جمله شرکت توزیع برق البرز مضاعف شده است.

تامین روشنایی این پروژه ها به طور قطع نیازمند اجرای طرح های زیرساختی مانند توسعه شبکه های برق فشار قوی ، متوسط و ضعیف است که  اجرای هریک از این بخش ها هزینه هنگفت و زمان بیشتری از فعالیت کاری شرکت توزیع برق استان و وزارت نیرو  را به خود اختصاص داده است.

پروژه های تامین برق البرز در دولت تدبیر و امید 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز به عملکرد این شرکت از سال ۹۲ تا  تاپایان سال ۹۹ پرداخت و گفت: شمار مشترکان برق استان از یک میلیون و ۱۳ هزارو ۴۰۴ مشترک در سال ۹۱ با ۳۸ درصد افزایش اکنون به  بیش از یک میلیون و۴۰۰ مشترک  رسیده است.

بهنام بیات افزود: این شرکت توانسته طول شبکه برق  فشار متوسط هوایی و زمینی استان را از چهارهزارو ۴۹۳ کیلومتر در سال ۹۱ به بیش از ۶ هزار کیلومتر در زمان کنونی  برساند.

همچنین طول شبکه برق فشار ضعیف هوایی و زمینی استان البرز از پنج هزارو ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۱ به بالای هفت هزار متر در پایان سال ۹۹ رسیده است.

تعداد ترانس های هوایی و زمینی البرز از ۱۳ هزار و ۲۶۵ دستگاه در سال ۹۱ به  بیش از ۱۸ هزار  دستگاه در پایان سال ۹۹رسید.

بیات گفت: ظرفیت ترانسفورماتورهای  هوایی و زمینی برق البرز از سه میلیون و ۵۸۴ هزارو ۲۸۲ کیلوولت آمپر در سال ۹۱ به  حدود پنج میلیون کیلووات آمپر افزایش یافته است .

پروژه های برق رسانی مسکن مهر البرز

مدیرعامل شرکت توزیع برق البرز اظهار داشت که تا پایان سال ۹۱ تعداد  ۴۷ هزارو ۸۲۹ انشعاب برق به مشترکان مسکن مهر البرز فروخته شد که این رقم در پایان سال ۹۹ با حدود ۸۳  درصد افزایش به بیش از ۸۵ هزار انشعاب  رسیده است.

تعداد انشعاب های نصب شده مسکن مهر البرز در سال ۹۱ حدود ۱۸ هزارو ۲۰۰ انشعاب بود که اکنون به  ۵۵ هزار انشعاب افزایش یافته است.

طول شبکه برق فشار متوسط مسکن مهر البرز در سال ۹۱  حدود ۷۹ کیلومتر بود که اکنون به بیش از ۱۲۰ کیلومتر رسیده ، همچنین طول شبکه برق فشار ضعیف مسکن مهر استان  از ۸۰ کیلومتر در سال ۹۱ به بیش از از ۲۴۰ کیلومتر افزایش یافته است .

تعداد ترانسفور ماتور های مسکن مهر البرز در سال ۹۱ حدود ۳۱۷ دستگاه با ظرفیت ۸۱ مگاولت بود که شمار آنهااکنون به بیش از ۷۰۰ دستگاه رسیده است .

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان البرز با اشاره به طرح های پیشگیرانه از سرقت ها گفت: طول شبکه کابل خودنگه دار استان البرز در سال ۹۱ حدود ۲ هزارو ۲۳۲ کیلومتر بود که خرداد ماه سال ۹۹ با ۷۹ درصد افزایش به سه هزارو ۹۹۴ کیلومتر افزایش یافت.

وی بیان داشت: در بخش تبدیل انشعاب های غیر مجاز به مجاز در استان اقدامات گسترده ای انجام گرفته و بخش عمده این انشعاب ها به مجاز تبدیل شده است .

سال ۹۹ بیش از هفت  هزار انشعاب غیرمجاز برق  در استان شناسایی شد که منجر به احیای انرژی و وصول شده است .

احداث ۲ پست ۴۰۰ کیلووات برق با همت دولت تدبیر و امید در البرز

 پست ۴۰۰ کیلووات به عنوان مرکز پشتیبانی و تامین برق البرز عملیات اجرایی آن از سال ۹۸ در باغستان کرج  آغاز شده و اکنون در مرحله تکمیلی است .

البرز در کشور تنها استانی بود که پست برق ۴۰۰ کیلوولت نداشت  که با پیگیری های استانداری  عملیاتی شد.

همچنین  عملیات یک پست دیگر ۴۰۰ کیلووات برق سال ۹۹ در جنوب البرز برای پشتیبانی از صنعت  استان در دست ساخت و راه اندازی قرار گرفت .

به گفته استاندار البرز،  راه اندازی  مرکز پایش هوشمند برق در البرز از  اقدامات بسیار خوب و روزآمد در این استان است، اکنون بیش از ۶۰ درصد کنتورهای برق استان هوشمند سازی شده و  از راه دور قرائت می شود.

عزیزاله شهبازی گفت :  جای خرسندی دارد که تولید و مصرف برق در استان در اوج پیک مصرف نیز تعادل دارد ضمن آنکه شرکت توزیع برق استان مرزهای دانش را درنوردیده و مرکز پایش برق این استان پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

به کارگیری انرژی های نو در البرز

استان البرز از حدود پنج سال پیش پروژه های متعددی با کمک بخش خصوصی در زمینه انرژی های نو و خورشیدی آغاز کرده و در این زمینه قراردادهایی با چند شرکت خصوصی منعقد شده است.

برخی از این پروژه ها در شهرستان های مختلف استان البرز به نتیجه رسیده و بخش دیگر در حال انجام است .

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز بیش از ۴۸ شرکت  متقاضی تولید انرژی برق از پنل خورشیدی هستند که از این تعداد فعالیت ۱۸ شرکت آنها تائید شده است.

 جهانگیر شاهمرادی افزود:  استفاده از انرژی پاک می تواند نقش موثری  در توسعه زیر ساخت های  استان  البرز برای به حرکت در آوردن چرخه تولید در شهرک های صنعتی داشته باشد.
وی ادامه داد : سه سال پیش شورای برنامه ریزی توسعه استان مصوب کرد زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار برای راه اندازی پنل های خورشیدی در دستور کار قرار گیرد که اختصاص این وسعت به انرژی پاک در کشور بی سابقه است. 
شاهمرادی  گفت: ۱۵ شرکت برای عقد قرارداد و تامین زمین به وسعت  ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز معرفی شده اند  که با راه اندازی پنل های خورشیدی هر شرکت در مجموع  ۲۷۵مگاوات  برق تولید خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استان البرز افزود: برای تسهیل مشکلات جلسه ای با حضور تمام شرکت ها ودستگاه های مربوطه استانی وکشوری از جمله سازمان انرژهای تجدید پذیر برگزارشد  که تاکنون به تعدادی از شرکت ها زمین واگذار شده است .

معاون استاندار البرز گفت:  یکی از حوزه های صنعتی استان، شهرستان اشتهارد است که درزمان حاضر ۲ شهرک صنعتی کوثر و امید البرز در حال بهربرداری است که برای  بهر برداری از آن ها نیازمند فراهم کردن زیر ساخت ها از جمله تامین برق هستیم.

طبق گزارش شرکت توزیع برق استان البرز ، برای کاهش اتلاف انرژی و استفاده بهینه از برق ، هوشمندسازی شبکه های توزیع برق و توسعه طرح های انرژی خورشیدی و پاک با جدیت در برنامه کاری قرار گرفته است.

 تاکنون ۲ هزار هکتار زمین برای ساخت نیروگاه های خورشیدی استان  البرز اختصاص یافته که بیش از ۸۰۰ هکتار آن عملیاتی شده است.
 

سال ۹۹ جهش برق البرز

همزمان با هفته گرامیداشت دولت  سال ۹۹ ، دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو  ۲۰۸ پروژه برق رسانی استان البرز را افتتاح کرد.

بهنام بیات مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز در آیین گشایش این پروژه ها اعلام کرد که  این ۲۰۸ پروژه برق البرز در هشت سرفصل شامل روشنایی معابر، تامین برق مسکن مهر، تعویض سیم های بدون روکش با سیم های روکشدار ، تامین برق و بهسازی و نوسازی شبکه ها و هوشمند سازی کنتورها  با اعتبار ۷۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا شده است.

وی بیان داشت: با بهره برداری از این پروژه ها صدها خانوار در مناطق شهری و روستایی استان البرز از نعمت روشنایی برق بهره مند شدند.

بیات گفت : بخش بیشتر این پروژه ها در مسکن مهر استان و مناطق محروم اجرا شد.

اکنون تمام روستاها و شهرهای استان البرز از نعمت روشنایی برق بهره مند هستند.

البرز پشتوانه صنعت برق کشور

نکته مهم و کلیدی  وحایز اهمیت این است که استان البرز با برخورداری از مجموعه شرکت های ساخت قطعات نیروگاهی وابسته با شرکت مپنا ، در بخش تامین تجهیزات نیروگاهی از جمله توربین های آبی ، حرارتی و گازی در خاورمیانه پیشتاز است.

این شرکت ها در اوج تحریم های دشمنان توانستند قطعات مورد نیاز نیروگاه های کشور را تامین کنند ضمن آنکه در طرح های نیروگاهی کشورهای مختلف جهان از جمله عراق و سوریه مشارکت کنند.

اکنون بخش عمده قطعات نیروگاهی کشور در استان البرز تامین می شود که مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در بازدید های خود از این شرکت ها ، تلاش های مهندسان ایرانی را در البرز ستودند.

استان البرز طی هشت سال گذشته در بخش خدمات برق رسانی ، نوسازی شبکه های برق و تامین قطعات نیروگاهی در سطح کشور عملکرد درخشانی داشته و دراین زمینه دولت تدبیر و امید با حمایت از طرح های برق رسانی و توسعه صنعت برق گام های ارزشمندی برای روزآمدی خدمات و کمک به صنعت برق کشور در استان کرده است.

همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که باحمایت مسوولان اجرایی ، نیروگاه منتظر قائم مستقر در فردیس که تا پیش از دولت تدبیر و امید با سوخت مازوت فعالیت داشت و سبب آلودگی زیست محیطی در ۲ استان البرز و تهران شده بود ، اکنون این نیروگاه از سوخت گازی برخوردار شده و به لحاظ آلایندگی و زیست محیطی در مجموعه مراکز تولیدی صنعتی سبز قرار گرفته است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد