تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1396 - 16:54
کد خبر : 10383

مقاومت بشار اسد و عقب‌نشینی آل سعود مخالفان سوری را به جان هم انداخت

مقاومت بشار اسد و عقب‌نشینی آل سعود مخالفان سوری را به جان هم انداخت

سرویس خارجی- برخی عقب‌نشینی‌های آمریکا و آل‌سعود در سوریه و انتشار خبرهایی درباره ناچاری این دو کشور به رضایت دادن به ماندن  اسد در قدرت مخالفان دمشق را به جان هم انداخته طوری که گفته می‌شود «ریاض حجاب»  نیز در واکنش به شرایط جدید، قصد دارد کناره‌گیری کند.جریان‌های مخالف دولت سوریه که طی شش سال

سرویس خارجی-
برخی عقب‌نشینی‌های آمریکا و آل‌سعود در سوریه و انتشار خبرهایی درباره ناچاری این دو کشور به رضایت دادن به ماندن  اسد در قدرت مخالفان دمشق را به جان هم انداخته طوری که گفته می‌شود «ریاض حجاب»  نیز در واکنش به شرایط جدید، قصد دارد کناره‌گیری کند.
جریان‌های مخالف دولت سوریه که طی شش سال اخیر به قدری روی حرف آمریکا و عربستان حساب باز کرده بودند که به خاطر زیاده‌خواهی‌شان، مذاکرات ژنو و آستانه تبدیل به یک روند سیاسی بی‌حاصل شده بود، اکنون پشت خود را کاملا خالی می‌بینند و حس می‌کنند که از جانب حامیان خود، نارو خورده‌اند!در همین ارتباط تسنیم به نقل از «رأی‌الیوم» گزارش داده، اختلافات میان مخالفان دمشق بر سر ماندن و یا رفتن «بشار اسد» بیش از هر زمان دیگری تشدید شده است.در این میان، «ریاض حجاب» رئیس هیئت مخالفان در مذاکرات سیاسی هم، به دولت سعودی رسما اعلام کرده که قصد کناره‌گیری از ریاست هیئت ‌عالی و خداحافظی با دنیای سیاست را دارد. منابع نزدیک به مخالفان اما اعلام می‌کنند ریاض حجاب دلیل خود برای کناره‌گیری را «وضعیت بد جسمانی» ذکر کرده است!همچنین خبرها حاکی است که نام «احمد حربا» رئیس جریان معارض «الغد» به عنوان جانشین ریاض حجاب مطرح است.ماجرا پس از آن مطرح شد که خبر رسیده «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اخیرا در ملاقات با ریاض حجاب، به وی متذکر شده بود که «بشار اسد» در قدرت باقی می‌ماند.همزمان با ریاض، کشور امارات نیز موضع خود را در قبال «بشار اسد»  تغییر داد و به ماندن وی در قدرت، رضایت داد.
البته، پیش از ریاض و ابوظبی، واشنگتن رسما اعلام کرده بود، نیروهای آمریکایی و ائتلاف به جای نظامیان سوریه، داعش را هدف قرار خواهند داد و حمایت‌های تسلیحاتی از برخی معارضان مسلح را نیز متوقف می‌کند.
در عرصه میدانی نیز آمریکایی‌ها تروریست‌های مورد حمایت خود را در منطقه «التنف» واقع در شرق سوریه، به حال خود رها کرده بودند و آنها نیز به آسانی، تسلیم ارتش سوریه شدند.
به اعتقاد ناظران و کارشناسان، ایستادگی «بشار اسد» و متحدانش مثل حزب‌الله، ایران و روسیه در برابر تروریست‌های فعال در سوریه، نتیجه داده و همین موضوع،  اردوگاه  تروریست‌ها و حامیان آنها را به هم ریخته است.
پیروزی نزدیک است
«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه اما اعلام کرده که کشورش در آستانه ورود به مرحله پیروزی نهایی است. وی گفته: «سوریه متحد باقی خواهد ماند و به هیچ‌وجه قابل تقسیم شدن نیست، و این امر قطعی و حتمی است… ما نه فقط خواستار وحدت سوریه، بلکه وحدت کل جهان عرب هستیم.»وی در ادامه با اشاره به شرایط جاری حامیان سوریه گفته: «هفت سال قبل (دولت) سوریه و رسانه‌های ما درباره خطر تروریسم (مورد حمایت) قطر و عربستان، هشدار می‌دادند و امروز می‌بینیم که ارباب بزرگ آنها، یعنی آمریکا، از قطر می‌خواهد به حمایت از تروریسم پایان دهد.»
علاوه بر مقداد، «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه هم اعلام کرده، «جنگ در سوریه با تروریسم در حال پایان یافتن است» و اینکه «مردم و مسئولان سوری برای بازسازی میهن و تاریخ و تمدن خود، آماده می‌شوند.»
پیشروی در جنوب
خبرگزاری صدا و سیما نیز  با اعلام اینکه «نیروهای ارتش سوریه و مقاومت با بیرون راندن داعش از کل منطقه صحرای «السویدا» در جنوب این کشور، کل این منطقه را که در مجاورت خط مرزی اردن قرار دارد، تحت کنترل درآوردند» نوشته این منطقه آزاد شده، ۴۰۰۰ کیلومتر وسعت دارد و عملیات آزادسازی آن نیز، بیش از سه ماه طول کشید.
با این پیروزی، مسیرهای تدارکاتی تروریست‌ها در استان‌های «درعا» و دمشق تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده است.ارتش سوریه در شرق استان «حمص» نیز موفق شده روستای «الطرفاوی» را از داعش پس بگیرد. شهر راهبردی«السخنه» که اخیرا توسط ارتش و مقاومت آزاد شده هم، در این منطقه قرار دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد