تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 8:23
کد خبر : 102688

برنامه اقتصادی دقیق لازمه حرکت به سمت ظهور است

برنامه اقتصادی دقیق لازمه حرکت به سمت ظهور است

حجت الاسلام محمدصادق کفیل روز دوشنبه و همزمان با سالروز میلاد حضرت ولی عصر (عج) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: موضوع ظهور، جامع همه زیبایی هاست و ظهور، یک تغییر در عالم هستی است؛ تغییری که مشابه در تمام جهان نداشته است. امام زمان (عج) برای این اتفاق برنامه دارند. یعنی به طور طبیعی ظهور به صورت اعجاز نیست

حجت الاسلام محمدصادق کفیل روز دوشنبه و همزمان با سالروز میلاد حضرت ولی عصر (عج) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: موضوع ظهور، جامع همه زیبایی هاست و ظهور، یک تغییر در عالم هستی است؛ تغییری که مشابه در تمام جهان نداشته است. امام زمان (عج) برای این اتفاق برنامه دارند. یعنی به طور طبیعی ظهور به صورت اعجاز نیست بلکه یک مدیر با تدبیر، پر توان و یک مدیر با برنامه ای داریم که بنا دارد در تمام جهان تغییر ایجاد کند.

وی افزود: یکی از شاخص های برنامه های حضرت ولی عصر (عج) برنامه های اقتصادی است. گاهی که در مسائل دنیایی موضوع اقتصادی مطرح می شود، برخی تصور می کنند که باید عقب نشینی کنیم و نباید گفت وگوی اقتصادی داشته باشیم در حالی که هم در حکومت پیامبر اکرم (ص) روش اقتصادی حاکم بود و در حکومت حضرت علی (ع) برنامه های اقتصادی به صورت واضح مطرح شد و آن حضرت نسبت به دنیای مردم دغدغه داشتند و نسبت به نظام زندگی و رفع مشکلات زندگی مردم دغدغه مند بودند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت اضافه کرد: در سیره امامان هرچند حکومت نداشتند و بستر حکومت برای آنان فراهم نبود ولی دغدغه های اقتصادی داشتند و برای رفع مشکلات مردم تلاش می کردند و امام زمان (عج) نیز اینگونه است.

وی تاکید کرد: اگر در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم، انقلابمان را بسترساز ظهور امام عصر (عج) می دانیم و نگاهمان حرکت به سمت ظهور است، باید یک برنامه اقتصادی بسیار دقیق داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: نظام حرکتی ما هم باید به طور طبیعی یک نظام اقتصادی نیز باشد یعنی در کنار امور معنوی به اقتصاد توجه کنیم.

از برنامه اقتصادی امام زمان الگو بگیریم

وی با تاکید براین نکته که آن حضرت، امام همه جهانیان است، افزود: بر همین اساس باید از برنامه اقتصادی حکومت امام زمان (عج) الگو گرفت و دید آن حضرت چه روشی دارد و بر اساس همان روش حرکت کنیم. به عبارت دیگر در همه موضوعات به برنامه های امام عصر (عج) نگاه کرده و به تعبیر امام خمینی (ره) اگر از ظهور سخن می گوییم، نمی خواهیم بگوییم که امام می آید و اینگونه عمل می کند بلکه دلیل گفت و گوی از ظهور این است که ما نیز همان کارها را انجام دهیم. 

کفیل ادامه داد: در طول تاریخ گفته می شد که امام زمان (عج) می آید تا امنیت و عدالت گسترده شود ولی ادبیات امام خمینی (ره) اینگونه بود که امام می آید و گویی امروز آمده است و باید ببینیم اگر امام آمده بودند، ما چه می کردیم. اگر رهبر انقلاب امسال را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامیدند و پیوسته بر موضوع تولید و جهش تولید تاکید دارند، این نگاه یک نگاه دقیق دینی و شعار انقلابی است که جریان ساز است و باعث رشد و پیشرفت کشور می شود و به هر اندازه رشد کشور بیشتر باشد، به ظهور نزدیکتر است.

پرکاری گامی در جهت تولید

وی افزود: واژه جهش یک واژه حرکتی و انتظار نیز یک واژه حرکتی به شمار می رود. در روایت آمده منتظر همان مجاهد است که در خون خود می غلطد. یعنی به طور طبیعی انتظار با پرکارترین واژه قابل مقایسه است. اگر این اتفاق در نظام صنعتی کشور بیافتد، باید پرکاری حرف اول را بزند و تلاش ها روز افزون شود. انسان منتظری که فعالیت دارد، باید کار خود را از نظر کیفی چند برابر کند. یعنی دغدغه داشته باشد و انسانی پرتلاش و پرکار باشد. یعنی با نگاه عبادی به کار خود بنگرد و کار خود را عبادت بداند تا جهش تولید رخ داد.

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه اضافه کرد: برای نظام صنعتی در کشور باید پرکاری را ایجاد کنیم. در وصف یاران امام زمان (عج) روایت شده که آنان در اطاعت از امام کوشا هستند یعنی هر آنچه امام می گوید با تمام وجود تلاش می کنند تا آن را عملی کنند.

به گفته کفیل، امروز امر نایب امام زمان، جهش تولید است و تمام منتظران باید در این حرکت بسترسازی کرده و حتی حوزه های علمیه و دانشگاه ها بررسی کنند که برای جهش تولید چه کارهایی می توان انجام داد. مثلا حوزه های علمیه می توانند روش و برنامه دینی ارائه کنند. همچنین اقتصاد اسلامی را تعریف کرده و به بیان اشکالات شرعی در حوزه اقتصاد بپردازند.

مهمترین مانع تولید

این کارشناس مذهبی گفت: گاهی مهمترین مانع، یک دل و یک رنگ نبودن باهم است. گاهی تولید و برنامه اقتصادی داریم ولی اختلاف ها، کینه ها، نفاق ها، نداشتن دغدغه نسبت به یکدیگر و داشتن منیت ها و سرگرم کار خود شدن سبب می شود آن رشد رخ ندهد. بنابر این مهمترین مانع پیشرفت ما در بحث اقتصادی این است که بر سر هم می زنیم. اگر مجموعه اقتصادی ما مجموعه یکدل و یکرنگ شود و عرصه رقابت به عرصه دوستی تبدیل شود و نگاه همه خدمت به جامعه باشد، دیگر شاهد تقلب ها، کم کاری ها، ارائه جنس خراب و تقلبی نخواهیم بود. 

وی با اشاره به روایتی افزود: در دوران حکومت امام زمان (عج) همه با هم یکدل هستند و گویی یکی هستند. یعنی کارخانه دار با تولید جنس تلاش می کند تا مشتری سود آن را ببرد و فقط سود خود را نمی بیند. در روایت نیز آمده است که در وقت ظهور امام زمان (عج) یک الفت و یکرنگی رخ می دهد؛‌ کینه ها و اختلافات از بین می رود. ویژگی باطن ظهور این است که اختلاف از بین برود و یکدلی حاکم شود.

کفیل ادامه داد: حوزه های علمیه می توانند راهکارهای ایجاد یکدلی را در موضوعات اقتصادی تبیین کنند و اگر در گفت و گوهای خود شعار ا قتصادی را مطرح می کنیم، باید آن را به عنوان یک شعار پایه و محوری مطرح کنیم. 

افق اقتصادی دوران ظهور

وی افزود: در روایتی آمده است که در زمان حکومت امام زمان (عج) انسانی محتاج زکات دیده نمی شود. یعنی فقیری در جامعه پیدا نمی شود. لذا رفع فقر در نظام اقتصادی ظهور حضرت حجت بسیار مهم است و ما با جهش تولید باید به اندازه ای پیشرفت کنیم که کسی بیکار نباشد و اگر ورود جنس خارجی برای دلال و تاجر سودی دارد، ولی یک انسان منتظر می گوید من اشتغال کشور را باید بالا ببرم و به سمتی پیش بروم که کسی بیکار نباشد.

این پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: در حکومت امام زمان مردم بیکار و معطل نیستند و به تعبیری کمیته امداد وجود ندارد. امام عصر (عج) زمینه درآمد را برای مردم فراهم می کنند و امام با برنامه وارد می شوند به گونه ای که همه به کار مشغول می شوند. لذا جهش تولید مهمترین بستر برای ایجاد اشتغال است.

وی تاکید کرد: اگر تولید در کشور ما توسعه پیدا کند، تعداد کارخانه ها افزایش یابد و ما جنس داخلی مصرف کنیم و واردات از بین برود، به گونه ای که به سمت صادرات برویم، این یک رشد اقتصادی است که اشتغال را پررنگ می کند. بنابر این افق اقتصادی ما رفع فقر است و در چنین نظامی انسان نباید درگیر نظام دنیوی باشد و فقط سود خود را ببیند. یعنی ذهن انسان باید از موضوعات اقتصادی آزاد باشد تا باعث شود فرد پیوند توحیدی محکمی داشته باشد.

اختلاف طبقاتی یکی از موانع تولید است

کفیل با برشمردن برخی موانع تولید گفت: مشکلی که در تولید وجود دارد، توجه جدی به مدیران و اختلاف شدید طبقاتی است. در دوران یکی از خلفاء و ایجاد نظام اقتصادی اسلام، اختلاف طبقاتی ایجاد شد. یعنی اختلاف طبقاتی مدیر و جامعه که به مرور شدت یافت و مردم را به عوام و خواص تقسیم کردند. در آن دوران رسیدگی شدید به خواص جامعه صورت گرفت و این تفاوت بارز بود و این اختلاف طبقاتی در حکومت امویان پررنگ بود و در حکومت عباسیان بسیار شدید شد.

وی افزود: وقتی امام زمان (عج) ظهور کند در نظام مدیریتی خود بر کارگزاران سخت می گیرند. یعنی به طور ظاهری وضعیت کارگزاران سخت تر از توده مردم خواهد بود و ما باید در نظام اقتصادی اینگونه باشیم که مدیر بیش از این که به فکر خودش باشد به فکر نیروهایش باشد.

حقوق کلان بگیران متوجه وضعیت زندگی مردم ضعیف با درآمد کم نمی شود

این کارشناس مذهبی با بیان این که امام زمان بر مدیران خود سختگیر هستند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که آیا وزیران و استانداران، حقوق های پایین را درک می کنند یا نه؟ کسی که خودش حقوق کلان می گیرد متوجه نمی شود مردم در چه وضعیتی زندگی می کنند. وقتی مدیر در نظام مهدوی به طور طبیعی تلاش کند ولی درآمد بالاتری از کارگزاران نداشته باشد، زندگی مردم را به خوبی درک خواهد کرد و به طور طبیعی برای این زندگی تلاش بیشتری خواهد کرد. بنابراین وقتی انسان بفهمد جامعه در چه وضعی زندگی می کند، بیشتر و بهتر کار می کند. لذا امام زمان (عج) زمینه ساز فهم مدیران از نظام زندگی هستند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد