تاریخ انتشار : یکشنبه 8 فروردین 1400 - 19:44
کد خبر : 102642

مسوولان جهاد کشاورزی موانع را سر راه تولید کنندگان بردارند

مسوولان جهاد کشاورزی موانع را سر راه تولید کنندگان بردارند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی عصر روز یکشنبه در دیدار سرپرست و جمعی از مسوولان اداره جهاد کشاورزی ابرکوه افزود: این شهرستان گرچه از ۲ دهه گذشته با مشکل کم آبی و بی آبی روبروست و کشاورزان با مشکلات

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی عصر روز یکشنبه در دیدار سرپرست و جمعی از مسوولان اداره جهاد کشاورزی ابرکوه افزود: این شهرستان گرچه از ۲ دهه گذشته با مشکل کم آبی و بی آبی روبروست و کشاورزان با مشکلات زیاد دسته وپنجه نرم می کنند ،عمدتا بیشتر کم آبی به دلیل برداشت بی رویه آب در شمال فارس سبب تضییع حقوق کشاورزان ابرکوه شد .

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری اظهارکرد: باید مسوولان از ظرفیت های خوبی که در بخش کشاورزی شهرستان برای افزایش تولید وجود دارد، آنها را کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم به ویژه کشاورزان شهرستان برای صرفه جویی و همچنین استفاده نکردن از آبیاری غرقابی در بخش کشاورزی تلاش کنند.

حسینی اضافه کرد: همکاری بین بخشی کشاورزان با مسوولان جهاد کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز است، از جمله ضرورت هاست .

کشاورزان اجرای طرح های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت را افزایش دهند

امام جمعه ابرکوه اظهارکرد: کشاورزان و بهره برداران می توانند با اجرای طرح های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت علاوه برتولید و درآمد بیشتر، بهره وری آب را افزایش دهند.

وی با اشاره به تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی در این شهرستان به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی استان یزد ادامه داد: کشاورزان برای توسعه و کاشت محصول های کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران ، گیاهان گلخانه ای و  دارویی که ارزش افزوده خوبی هم دارد و در بهره وری راندمان آبیاری هم تاثیرگذار است، برنامه ریزی و تلاش کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اضافه کرد: دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض ، کشاورزان را در اجرای طرح های توسعه محصول کم آبخواه و همچنین آبیاری نوین در این شهرستان حمایت می کند.

همچنین سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه دراین دیدار با قدردانی از حمایت های امام جمعه ابرکوه از بخش کشاورزی گفت: این شهرستان یکی از قطب های مهم تولید بخش کشاورزی  و دامی یزد است و با تلاش  هشت هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار تن محصول به ارزش۲ هزار میلیارد تومان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

علی محمد هوشمند با گرامیداشت سال ۱۴۰۰به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شد، افزود: تلاش برای رفع موانع و پشتیبانی  و حمایت از سرمایه گذاران بخش کشاورزی برای افزایش تولید ادامه دارد .

وی اظهار کرد: کشاورزان توانستند با اجرای طرح های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آبخواه در تولید محصولات زردآلو ، گندم ، پسته ، گیاهان دارویی ، فرآوردهای دامی و اجرای طرح های آبیاری نوین مقام نخست تا سوم استان  را به خود اختصاص بدهند.

اجرای ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار طرح های آبیاری نوین در هفت سال گذشته 

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی ابرکوه در ادامه با اشاره به لزوم استفاده بهینه از آب در تولید محصول باغی و زراعی گفت: تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی وباغی شهرستان به آبیاری نوین مجهز شده است.

وی اضافه کرد: از این میزان ۲ هزار و ۷۰۰هکتار طرح های آبیاری نوین در اراضی و باغ های شهرستان مربوط به هفت سال گذشته است که اجرا شد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و بخشی از محصول کشاورزی و دامی در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد