تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 12:14
کد خبر : 101650

محوریت پیچیدگی‌های منطقه برای بایدن، مسئله یمن خواهد بود

محوریت پیچیدگی‌های منطقه برای بایدن، مسئله یمن خواهد بود

کولانی، دبیر بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون سیاست های جدید آمریکا در منطقه باتوجه به انتخاب جوبایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، گفت: دولت آقای بایدن فعلا در حال سنجیدن اوضاع است، دولت سابق آمریکا یعنی دولت آقای ترامپ برخی اقدامات را در این منطقه آغاز کرد

عید/ منتشر نشود/ محوریت پیچیدگی‌های منطقه برای بایدن،

کولانی، دبیر بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون سیاست های جدید آمریکا در منطقه باتوجه به انتخاب جوبایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، گفت: دولت آقای بایدن فعلا در حال سنجیدن اوضاع است، دولت سابق آمریکا یعنی دولت آقای ترامپ برخی اقدامات را در این منطقه آغاز کرد که شرایط را برای دولت فعلی آمریکا پیچیده‌تر از گذشته کرده است. این شرایط ناشی از همان افول آمریکاست که مقام معظم رهبری بار‌ها به آن اشاره کرده اند. منطقه غرب آسیا از سال ٢٠١٧ تا کنون تغییرات بسیاری را متحمل شده، همه این تغییرات در مجموع خلاف منافع رژیم ایالات متحده آمریکاست که البته ناشی از سیاست‌های غلط خود آن‌هاست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای از اوضاع منطقه در حال حاضر و چهار سال پیش از این داشته باشیم، محوریت این پیچیدگی‌ها برای دولت آقای بایدن پس از مسائل مربوط به کشورمان، مسأله یمن خواهد بود. چهار سال پیش که سعودی‌ها به مدت دوسال هرگونه جنایتی را از بمباران خوشه‌ای تا استفاده از سلاح‌های فسفری علیه ملت یمن بکار برد و با وجود مقاومت جانانه کمیته‌های مردمی انصارالله یمن، سعودی‌ها هیچگونه خطر جدی‌ای را از جانب همسایه جنوبی شان متحمل نبودند.   کولانی افزود: در این چهار سال شاهد جهشی عظیم در توانمندی‌های ارتش مردمی یمن هستیم، جهش عظیم دسترسی یمنی‌ها به اهداف مهم و دوردست سعودی در سال ٢٠١٩، با حمله ترکیبی پهپادی موشکی به تأسیسات مهم نفتی آرامکو در شرق عربستان محقق گردید، در این حملات چندین پهپاد انتحاری با عبور از لایه‌های متعدد پدافندی پاتریوت که از مهمترین سامانه‌های پدافندی جهان است به تمامی اهداف خود اصابت کردند و صادرات نفت سعودی را چندین روز با اختلال مواجه کردند. این اقدام تنها یکی از ده‌ها حملات موفق و موثر انصارالله در این چهار سال بوده است که مؤید آن است، اوضاع در “خاورمیانه ” دیگر شبیه قبل نیست و محور مقاومت در مقابل تجاوزگری‌ها نه تنها خواهد ایستاد؛ بلکه در مقام حملات تلافی جویانه نیز دست برتر را خواهد داشت.   دبیر بین‌الملل جامعه اسلامی دانشجویان اظهار کرد: این اوضاع پیچیده در عراق، سوریه و افغانستان هم به همین شکل است، در عراق، پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی اوضاع از کنترل آمریکایی‌ها و غربگرایان در عراق خارج شده و ابتکار عمل هم اکنون در دستان نیرو‌های مقاومت است. در سوریه، دولت اسد با حمایت‌های ایران و روسیه برقرار است و بخش بزرگی از سرزمین سوریه را تحت کنترل خود دارد و در افغانستان هم ما شاهد آن هستیم که دولت آمریکا برای نجات خود از باتلاق، دست به دامان طالبان شده است.

وی افزود: در دیگر نقاط منطقه هم همین شرایط حاکم است و عملا آمریکا را در مقابل یک انتخاب سخت قرار داده است، انتخاب ماندن در منطقه و غرق شدن در باتلاق یا خروج از آن و شکست هیمنه آمریکایی که از سال ٢٠٠١ با هدف سیطره بر منابع “خاورمیانه”. پس دولت آقای بایدن در حال سنجیدن این شرایط است.

کولانی، گفت: در زمینه ایران هم ایالات متحده آمریکا هرچند علنا سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را شکست خورده می‌داند، اما حاضر نیست از این تحریم‌ها هم به سادگی بگذرد، دولت آقای بایدن تمام تلاشش را خواهد کرد تا از این فرصت و این تحریم‌های یکجانبه نهایت سوءاستفاده را بکند و ایران را وادار به دادن امتیازاتی فراتر از چهارچوب برجام کند، البته همانگونه که این سیاست در دوره قبل شکست خورد، در این دوره هم با فضاحت بیشتری به شکست خواهد انجامید. اما نباید از این مسأله غافل شد که دولت آقای بایدن برخلاف دولت آقای ترامپ، سیاست را می‌داند و می‌تواند بخوبی در عرصه سیاست نقش ایفا کند و این یعنی دولتمردان و تصمیم گیران عرصه سیاست خارجی باید بیش از پیش در این عرصه دقت عمل به خرج دهند و تسلیم زرنگ بازی‌های این هیأت حاکمه جدید آمریکا را نخورند.

وی تصریح کرد: در مجموع باید گفت که دولت جدید آمریکا در حال حاضر مشغول سنجیدن شرایط برای اتخاذ یک تصمیم واحد که ضامن منافع رژیم ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد، است. شاید بتوان این برنامه ایالات متحده آمریکا را شامل مواردی همچون ایجاد اجماع جهانی علیه ایران، خلع سلاح ایران و اجبار ایران به عقب نشینی از منطقه و پذیرش هژمونی محور عبری-عربی دانست؛ اما همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند و کارشناسان داخلی و خارجی عرصه سیاست بین الملل هم تایید کرده اند، آمریکا رو به افول است و هرگز نخواهد توانست سیاست‌های خود را ذره‌ای پیش ببرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد