تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 8:17
کد خبر : 10117

مسجد جامع بندرعباس در کش و قوس اما و اگرها!

مسجد جامع بندرعباس در کش و قوس اما و اگرها!

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛در جوامع اسلامی، مسجد یکی از مهم ترین ارکان دین اسلام به شمار می رود ازاین رو عمده اتفاقات مهم که منشاء یک انقلاب و تحول بزرگ محسوب می‌شود، یا در مسجد روی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛در جوامع اسلامی، مسجد یکی از مهم ترین ارکان دین اسلام به شمار می رود ازاین رو عمده اتفاقات مهم که منشاء یک انقلاب و تحول بزرگ محسوب می‌شود، یا در مسجد روی داده، یا به گونه ای با مسجد در ارتباط بوده است.

در این میان مسجد جامع به عنوان قطب هر شهر مرکز تحولات و تجمعات دینی مردم خداجوی برای انجام فرایض الهی است که در این میان شهرستان ۴۹۰هزار نفری بندرعباس با برخورداری از ویژگی های بارز اقتصادی و نقش منحصر به فردش در درآمدزایی ملی از داشتن مسجد جامع شهر محروم است و مردم این شهرستان مهم ترین فرایض دینی خود را در خیابان های شهر و یا گلزار شهدا برگزار می کنند.

در حال حاضر مصلی شهر بندرعباس به بهانه ساخت مسجد جامع سالهاست که به صورت سازه ای نیمه کاره در مرکز شهر بندرعباس چشم شهروندان را به خود معطوف می کند و با وجود وعدهای مکرر برای بهره برداری همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

 

زمین مصلی شهر بندرعباس در سال ۸۴ برای ساخت مسجد جامع  بندرعباس به عنوان بزرگترین مسجد کشور با زیربنای ۲۲هزار و ۲۲۵ متر مربع و گنجایش ۲۱ هزار نمازگزار در دو طبقه در نظر گرفته شد و مسئولان در طول ۱۲ سال اخیر در آستانه ماه رمضان وعده آماده شدن مسجد جامع و برگزاری نماز عید فطر را به نمازگزاران می دهند که در نهایت با اجرایی نشدن آن به فراموشی سپرده می شود.

 

اویل فروردین سال جاری محمد جلالی،قائم مقام ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس از برگزاری نماز جمعه این شهر در محل مصلای جدید از ابتدای ماه رمضان خبر داد و گفت: نماز جمعه بندرعباس از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال در محل مصلای جدید برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: با تلاش شبانه‌روزی گروه مهندسی مصلای بزرگ بندرعباس، زیرساخت‌ها و مقدمات لازم برای برگزاری مراسم نماز جمعه بندرعباس در این مکان در حال اجراست و اکنون سنگ نمای داخل و سیستم‌های صوتی و برق در حال تکمیل و مراحل نهایی هستند.

قائم مقام ستاد برگزاری نماز جمعه بندرعباس با بیان این که ۴ تیم اجرایی در حال حاضر به طور مستمر در تلاش برای تکمیل فاز اول مصلا جهت اقامه نماز جمعه هستند،تصریح کرد: فاز اول به ظرفیت ۸ هزار نفر از ابتدای ماه مبارک رمضان میزبان برگزاری مراسم نماز جمعه با حضور خیل کثیر مردم خداجوی بندرعباس خواهد بود.

اما این وعده نیز همانند سال ها و دوره های قبل در آستانه ۱۲سالگی سازه نیمه کاره مسجد جامع اجرایی نشد و مردم خداجوی بندرعباس بار دیگر در گرمای طاقت فرسای تابستان در زیر نور شدید آفتاب نماز عید فطر را در خیابان های اطراف مصلی برگزار کردند.

در طول سالهای اخیر آنچه که بیش از پیش نظر مردم را به خود جلب کرده عملیات اجرایی ساخت مجتمع تجاری در ضلع شرقی مسجد جامع است که با سرعت و قدرت در حال اجراست و در ماههای اخیر با وجود مشکلات و دغدغه های بسیار زیاد شهری در بندرعباس اختلافات شورای شهر و شهرداری را در نحوه واگذاری واحدهای این مجتمع به همراه داشته است.

 

 

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در هرمزگان در گفتگویی با بیان اینکه مسجد جامع بندرعباس بالای ۲۰ هزارمتر مربع بخش مسقف دارد که سه برابر بزرگترین مسجد ایران است، گفت: در این فضا بالغ بر ۲۰الی ۳۰هزار نفر نمازگزار می‌توانند حضور یابند و هر چه جمعیت بندرعباس اضافه شود ما در فضای مسجد برای سال‌های آتی مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اهداف عالیه احداث مسجد جامع بندرعباس افزود: این مکان به عنوان محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی استان درسطوح مختلف در نظر گرفته شده است.

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه عرصه واقع در ضلع شمالی مسجد جامع بندرعباس تا روبه‌روی بیمارستان شریعتی در راستای آماده‌سازی فضای سبز و محوطه اصلی به زودی تخریب می‌شود، تصریح کرد: به گفته کارشناسان با اختصاص ۱۵میلیارد تومان دیگر کار فضای داخلی مسجد به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری می‌شود.

نعیم آبادی بیان داشت: بعضی از مقامات مسئول بندرعباس نیز در کارهای مسجد جامع سنگ‌اندازی کرده و گفتند زمانی کار مسجد را انجام می‌دهیم که شما از موضعتان در خصوص تخریب بازار ماهی‌فروشان منصرف شوید.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در اظهاراتشات به محوطه اصلی مسجد جامع در ضلع شمالی مسجد جامع بندرعباس تا روبه‌روی بیمارستان شریعتی اشاره داشتند که با تخریب بناهای این محدوده فضای سبز مسجد آماده‌سازی می شود که این قسمت چندین ساختمان بزرگ دولتی و نظامی را در خود جای داده است که بخشی از ساختمان ها نو ساز هستند.

ساختمان امور حج و زیارت بندرعباس، ساختمان کلانتری، دادگستری بندرعباس که متشکل از چندین ساختمان بزرگ است، دفتر امام جمعه بندرعباس و چندین واحد نظامی و انتظامی دیگر از جمله بناهایی هستند که در همسایگی مسجد واقع شدند و باید برای فضا سازی تخریب شوند.

اتلاف میلیاردها هزینه بیت المال برای فضاسازی مسجد جامع بندرعباس در حالی طراحی شده که نیمی از مساحت زمین مصلا در سال های نخست به بهانه کسب درآمد و تکمیل مسجد به بخش خصوصی و برای ساخت مجتمع تجاری واگذار شد.

اکنون پس از ۱۲ سال مردم بندرعباس باید منتظر تخریب چندین سازه مهم برای فضاسازی مسجد باشند که در مرکز شهر متمرکز شده و در صورت جابجایی به محلی دور از مرکز شهر و در حاشیه قرار می گیرد که خود مشکل ساز است.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد