تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 12:27
کد خبر : 100157

آمریکا چاره‌ای جز خروج از عراق و سوریه ندارد

آمریکا چاره‌ای جز خروج از عراق و سوریه ندارد

 مقام معظم رهبری پنج شنبه ۲۱ اسفند در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث، بر محورهای مهمی تاکید کردند. یکی از محورهای مورد تاکید ایشان در مورد ضرورت خروج آمریکا از عراق و سوریه بود. رهبر انقلاب با انتقاد از هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، بیان داشتند: از حضور ایران در

 مقام معظم رهبری پنج شنبه ۲۱ اسفند در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث، بر محورهای مهمی تاکید کردند. یکی از محورهای مورد تاکید ایشان در مورد ضرورت خروج آمریکا از عراق و سوریه بود. رهبر انقلاب با انتقاد از هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، بیان داشتند: از حضور ایران در منطقه با بغض و کینه یاد می‌کنند که چرا ایران در منطقه حضور دارد؛ یعنی چرا ایران در سوریه، در عراق، در بعضی جاها حضور دارد؛ در حالی که حضور ما حضور نظامی نیست؛ و آنجایی که نظامی‌های ما هم بودند، حضور مستشاری بوده؛ یک جاهایی هم که اصلاً نظامی‌ها حضور ندارند، صرفاً حضور سیاسی است، این را با کینه و به عنوان یک مشکل بزرگ که موجب بی‌ثباتی و مانند اینها است می‌گویند،

رهبری ادامه دادند: در حالی که منطقه، منطقه‌ی ما است و هر جا هم ما وارد شدیم، برای دفاع از دولت قانونی آنجا وارد شدیم؛ چه در عراق، چه در سوریه، هدف ما دفاع از دولت قانونی بوده و با رضایت و خواست خود آن دولت‌ها وارد شدیم؛ این را این جوری بزرگ می‌کنند، در حالی که خودشان ظالمانه، بدون اجازه وارد سوریه میشوند، یک منطقه‌ای را اشغال می‌کنند، پایگاه نظامی درست می کنند یا در عراق چندین پایگاه نظامی درست می‌کنند. وارونه‌نمایی حقیقت جزو کارهای اینها است؛ و در همه‌ی زمینه‌ها این جوری است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس تاکید کردند: حتما بایستی آمریکایی‌ها عراق را تخلیه کنند که خواست خود عراقی‌ها و قانون آن‌ها است؛ سوریه را حتما بایستی زودتر تخلیه کنند؛ هر چه زودتر. بنابراین این کار آن‌ها است.

مطالبه خروج آمریکا از عراق و سوریه بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس کشورمان در ۱۳ دی سال گذشته، جدی تر از دوران قبل توسط مسوولان و افکار عمومی این دو کشور مطرح شد. در این زمینه مقامات عراقی اقداماتی انجام داده و پارلمان عراق هم مسئله حروج آمریکا از عراق را تصویب کرد. درواقع یکی از ثمرات شهادت سردار سلیمانی جدی‌تر شدن مسئله خروج آمریکا از عراق و سوریه است که قابل برگشت پذیری و عدول نیست.

در گفتگو با «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه، ضرورت‌های خروج آمریکا از عراق و سوریه را مورد بررسی قرار دادیم.

مخالفت افکار عمومی عراق و سوریه با حضور آمریکا

هانی زاده در پاسخ به این سوال که چه عواملی خروج آمریکا از عراق و سوریه را اجتناب ناپذیر کرده، گفت: حضور آمریکا در عراق و سوریه و یا به طور کلی در هر کشوری با توجیهاتی از قبیل مبارزه با تروریسم و یا حفظ امنیت صورت می‌گیرد. در عراق و سوریه هم آمریکا با همین توجیهات حضور پیدا کرده است، اما وضعیت هر دو کشور نشان می‌دهد که آمریکا به چه میزان در بیانات خود صادق است.

وی ادامه داد: در واقع نه تنها امنیت ایجاد نشده ، بلکه آمریکا با اقدامات خود و تقویت برخی از همین گروه‌هایی که ادعای مبارزه و مخالفت با آن‌ها را دارند، امنیت مردم این دو کشور را دچار خدشه کرده است. از سوی دیگر آمریکا از عراق و سوریه به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند و خاک این دو کشور را تبدیل به ابزار نظامی خود کرده است. ترور سردار سلیمانی در خاک عراق نمادی از همین رویکرد است.

هانی زاده در جمع بندی این بخش از سخنان خود، گفت: بنابراین این رویکرد دولت آمریکا باعث شده افکار عمومی و مقامات این دو کشور موافق حضور ارتش آمریکا در کشور خود نباشند. بعد از ترور سردار سلیمانی هم ما شاهد تصویب قانون خروج آمریکا از عراق بودیم. پس علاوه برخواست افکار عمومی و مقامات این دو کشور، از منظر قانونی هم آمریکا باید عراق را ترک کند.

حضور آمریکا مشکلات منطقه را دو چندان کرده است

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این نکته که آمریکا در تلاش است تا با انجام اقدامات مخرب، دلایل توجیهی برای ادامه حضور در عراق  و سوریه دست و پا کند، گفت: حمله به نیروهای حشدالشعبی از جمله این اقدامات است. حتی حملات به سفارتخانه آمریکا هم بشدت مشکوک است.

هانی زاده ادامه داد: از طرف دیگر بررسی حضور آمریکا در عراق و سوریه نشان می‌دهد که نه تنها مشکلاتی از این دو کشور در نتیجه حضور آمریکا کم نشده، بلکه بر شدت مشکلات و ناامنی‌ها هم افزوده شده است. تلاش برای ارتباط گیری با برخی جریانات سیاسی در عراق و سوریه و به کارگیری آن‌ها برای اهداف خاص و مقابله با روابط گسترده ایران با این کشورها از جمله اقدامات آمریکا است. مع الوصف خواست مردم و نخبگان عراق و  سوریه از یک طرف و عدم موفقیت آمریکا در دستیابی به اهداف اعلامی، خروج ارتش آمریکا از عراق و سوریه را اجتناب ناپذیر کرده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد