تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1396 - 5:14
کد خبر : 9952

ترویج سیره رضوی، سرعت‌گیر افزایش طلاق عاطفی

ترویج سیره رضوی، سرعت‌گیر افزایش طلاق عاطفی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، یکی از واژه‌هایی که امروزه از زبان حقوقدانان، روانشناسان و پژوهشگران علوم اجتماعی بسیار شنیده می‌شود طلاق عاطفی است. شرایطی که در آن زن و شوهر بدون هیچ تعلق خاطر عاطفی به یکدیگر، زیر یک

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، یکی از واژه‌هایی که امروزه از زبان حقوقدانان، روانشناسان و پژوهشگران علوم اجتماعی بسیار شنیده می‌شود طلاق عاطفی است. شرایطی که در آن زن و شوهر بدون هیچ تعلق خاطر عاطفی به یکدیگر، زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

شکی نیست زندگی مشترک با این شرایط مطلوب نیست و تأثیرات عمیقی بر روحیه همه اعضای خانواده می‌گذارد. چه فرزندانی که دوست دارند شادی و عاطفه را در روابط والدین خود ببینند و از آن محروم شده‌اند و چه خود زوجین که نیازهای روحی و عاطفی شان در این زندگی تأمین نمی‌شود.

به راستی چگونه می‌توان از طلاق عاطفی پیشگیری کرد و بستری برای زندگی همراه با محبت و تعلق‌خاطر عاطفی بین زوجین را به وجود آورد؟ نگاهی به سبک زندگی و سخنان حضرت امام رضا(ع) راهکارهایی را به ما ارائه می‌دهد.

پرهیز از خساست در زندگی محبت‌آفرین است

با نگاهی به سخنان حضرت امام رضا(ع) درمی‌یابیم که از نگاه ایشان مرد خانواده که در فرهنگ دینی مدیریت زندگی برعهده اوست باید از خساست دوری کرده و در حد توان، تلاش خود را برای رفاه و آسایش مادی اهل خانه داشته باشد.

اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم و یا پای صحبت برخی از زنانی که دلخوری‌هایی از همسرانشان دارند بنشینیم درمی‌یابیم که بخشی از این کدورت‌ها و اختلافات به فراهم نکردن شرایط اقتصادی خانواده توسط مرد برمی‌گردد.

در کتاب شریف وسائل‌الشیعه جلد ۲۱ ص ۵۴۰ از حضرت امام رضا(ع) نقل شده که هر کس باید به مقدار توانش به اهل خانواده انفاق و برای آنان خرج کند که این موضوع نشان می‌دهد فراهم‌کردن وسعت رزق در حد توان یکی از شاخصه‌های سیره رضوی در موضوع خانواده است.

گاه خریدن یک هدیه برای همسر و بخشش‌های مادی در حد متعارف موجب می‌شود که زن احساس رضایت بیشتری از زندگی پیدا کند و محبت او به همسر افزون شود که نباید این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

خوش‌رویی و ابراز محبت به خانواده، پیوندها را محکم می‌کند

چه بسیار زنان و مردانی که بیرون از خانه و در اجتماع خوش‌رو و خوش‌برخورد هستند و در روابط با همکاران و همسایگان و.. لبخند بر لبشان نقش می‌بندد اما وقتی قدم به داخل خانه می‌گذارند لبخند بر لب تبدیل به گره در ابرو می‌شود.

شکی نیست وقتی زن یا شوهری از همسرش اخلاق نیک مشاهده نکند کم کم نسبت به او سرد می‌شود و زندگی به سمتی می‌رود که امروزه از آن به طلاق عاطفی تعبیر می‌شود. اما به راستی در فرهنگ رضوی در خانه باید چگونه برخورد کرد؟

در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) ج ۲ ص ۳۸ آمده است أحسن الناس إیماناً أحسنهم خلقاً و ألطفهم باَهله، نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است. حال از خود یک سؤال بپرسم آیا بهترین بودن از نظر ایمان مطلوب نیست؟

آراستگی برای همسر آسایش به همراه دارد

در برخی از خانواده‌ها مشاهده می‌شود که با گذشت مدتی از آغاز زندگی مشترک و به ویژه بعد از فرزندار شدن زوجین مسائلی چون آرایش و آراستگی برای همسر را که در ماه‌های ابتدایی زندگی مراعات می‌کردند را به فراموشی سپرده‌اند در حالی که این مهم از رموز استحکام پیوندهای خانوادگی است.

از حضرت رضا(ع) نقل شده که لقد ترک النساء العّفه لترک ازواجهن التهیه لهُنّ چه بسا که بی توجهی مرد به آراستگی ظاهر سبب گردد که زن از پاکدامنی فاصله بگیرد. تجربه نیز نشان داده که بی‌توجهی نسبت به همین موضوعات است که شیرازه‌های ارتباط بین همسران را سرد می‌کند و محبت‌ها را کاهش می‌دهد.

با تقدیر الهی در زمینه فرزندان شدن صبورانه برخورد کنیم

در تاریخ نقل شده است که امام رضا(ع) سال‌ها صاحب فرزند نمی شدند و این موضوع حتی زمینه توهین به ایشان را به وجود آورد، اما حضرت در برابر این موضوع صبورانه برخورد کردند تا اینکه در نهایت در سنین میانسالی خداوند حضرت جواد(ع) را به ایشان عطا کرد.

اما امروزه گاه مشاهده می‌شود که زوجین وقتی بعد از گذشت چند سال از ازدواج پدر یا مادر نشده‌اند، خود را باخته و غم و اندوه به دل راه می‌دهند و حتی در روابط شان با یکدیگر دچار اختلاف و کدورت می شوند.

باید از محضر امام رضا(ع) درس آموخت و به این نکته توجه کرد که اگر صبورانه با مشکلات زندگی مواجه شویم خداوند پاداش صبر ما را خواهد داد و همچنین اگز از سیره اهل بیت(ع) در زندگی مدد بجوییم نه تنها زندگی اخروی ما تضمین می‌شود بلکه در زندگی دنیوی نیز همواره شیرین کام خواهیم بود.

حکیمه بهمن زاده

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد