تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 - 5:40
کد خبر : 9864

نمازجمعه؛ لبیک به ندای الهی/آثار و برکات شرکت در نمازجمعه معرفی شود

نمازجمعه؛ لبیک به ندای الهی/آثار و برکات شرکت در نمازجمعه معرفی شود

آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با اهمیت نمازجمعه، گفت: حضور در نماز جمعه اجابت دعوت خدای متعال و لبیک گفتن به ندای الهی است، کما‌اینکه خدای متعال در سوره جمعه با احترام از ما جهت شرکت در نماز

آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با اهمیت نمازجمعه، گفت: حضور در نماز جمعه اجابت دعوت خدای متعال و لبیک گفتن به ندای الهی است، کما‌اینکه خدای متعال در سوره جمعه با احترام از ما جهت شرکت در نماز جمعه دعوت کرده است.
وی با بیان این‌که حضور در نماز جمعه نشانه ایمان به خدای متعال است، عنوان کرد: واژه «نُودِیَ» در آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»، از ریشه ندا است که در اینجا به‌معنای اذان است یعنی هرکس اذان روز جمعه را بشنود باید در نماز جمعه شرکت کند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: اهل ایمان موظف هستند به محض این‌که اذان نماز جمعه را شنیدند در نماز جمعه حاضر شوند، این در حالی‌است که طبق آیه ۹ سوره جمعه وقتی اذان روز جمعه گفته شود انسان باید با حواس جمع به‌سمت نماز جمعه قدم بردارد نه این‌که حواسش جای دیگری باشد.
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که نماز جمعه یاد خداست، عنوان کرد: نماز را باید برای خدا اقامه کنیم در نماز جمعه هم دو خطبه به یاد خداست و هم دو رکعت نماز یاد خداست این در حالی‌است که نماز، یاد خداوند متعال و زنده کننده دل‌هاست.
وی ادامه داد: بعضی بزرگان گفته‌اند که منظور از «فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ»  در این آیه این است که انسان به‌سوی نماز جمعه بشتابد و خطبه‌ها را استماع کند.
این مفسر قرآن‌کریم در خصوص نکته دیگر آیه نهم سوره جمعه افزود: انسان برای شرکت در نمازجمعه باید کسب و کار را رها کند و مبادا که کسب و کار مانع شرکت انسان در نماز جمعه شود، باید موانع حضور در نماز جمعه را برطرف کرد.
 آیت‌الله میرعمادی گفت: در روز جمعه نباید کارگر را از رفتن به نمازجمعه منع کرد این در حالی‌است که باید تمهیدات لازم برای حضور زندانیان در نماز جمعه فراهم شود و نباید زندان مانع حضور در نماز جمعه شود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد: اگر انسان آثار و برکات نماز جمعه را بداند هرگز نماز جمعه را از دست نمی‌دهد به‌طوری که در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است که هر قدمی که شخص مؤمن به‌سوی نماز جمعه بر می‌دارد خداوند هول و هراس روز قیامت را از او کم  می‌کند و او را به بهشت برین هدایت می‌کند.
امام جمعه خرم‌آباد عنوان کرد: در حدیث دیگری از نبی مکرم اسلام آمده است که هر کس روز جمعه ناخن‌های خود را بگیرد، مسواک بزند، سر و صورت را اصلاح کند سپس غسل کرده و در نماز جمعه حاضر شود هفتاد هزار فرشته او را بدرقه می‌کنند.
وی عنوان کرد: آیات و روایات فراوانی در خصوص مذمت عدم حضور در نماز جمعه آمده است به‌طوری که در روایتی آمده است که اگر کسی سه هفته بدون علت در نماز جمعه شرکت نکند مُهر نفاق بر پیشانی او می‌زنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد