تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اسفند 1399 - 10:54
کد خبر : 97374

آمادگی ایران برای تبادل تجربیات با پاکستان در حوزه مرمت آثار باستانی

آمادگی ایران برای تبادل تجربیات با پاکستان در حوزه مرمت آثار باستانی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، «جعفر روناس» روز پنجشنبه در دیدار «کامران لاشاری» مدیرکل اداره مدیریت منطقه قدیمی شهر لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب، و بر تقویت همکاری فیمابین در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و هنری توافق کردند. جعفر روناس

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، «جعفر روناس» روز پنجشنبه در دیدار «کامران لاشاری» مدیرکل اداره مدیریت منطقه قدیمی شهر لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب، و بر تقویت همکاری فیمابین در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و هنری توافق کردند.

جعفر روناس با اشاره به ظرفیت‌های موجود میان دو کشور برادر و همسایه برای توسعه روابط فرهنگی و هنری، به تببین شباهت‌های اماکن تاریخی دو کشور پرداخت و افزود: به دلیل تجربه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه مرمت و بازسازی آثار باستانی و تاریخی، آمادگی تبادل تجربیات برای بازسازی مکان‌های تاریخی را داریم.

وی با اشاره به سنگ نوشته‌های پر تعداد به زبان فارسی در اماکن تاریخی لاهور گفت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد فیلم مستندی درباره فارسی نوشته‌های اماکن تاریخی شهر لاهور تهیه کند و بدین منظور نیاز به هماهنگی و مساعدت آن اداره دارد.

مسوول فرهنگی پاکستان نیز در این دیدار با بیان اشتراکات عمیق فرهنگی تاریخی زبانی و هنری بین ایران و پاکستان، اظهار داشت: زمانی که با دوستان ایرانی ملاقات می‌کنیم دوستی عمیق چند دهه ساله را در خود احساس می‌کنیم.

وی با بیان نقش پررنگ سلسله گورکانیان هند در ترویج فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در شبه قاره گفت: در جای جای منطقه قدیمی شهر لاهور آثار و تمدن ایرانی با سنگ نوشته‌هایی به زبان فارسی وجود دارد.

کامران لاشاری در ادامه ضمن بیان جایگاه و نقش شخصیت‌های مذهبی و عرفای ایرانی در ترویج دین اسلام در شبه قاره هند، به ده‌ها اماکن تاریخی از جمله مسجد وزیر خان، داتا گنج بخش، مسجد و قلعه پادشاهی با اشعار عرفانی کنده کاری شده بر روی اشاره کرد و افزود: بسیاری از بازدید کنندگان معنی عرفانی این اشعار را به خوبی نمی‌دانند به همین منظور اداره منطقه قدیمی شهر لاهور بنا دارد تابلوی ترجمه همه این کنده کاری‌ها با دارا بودن معانی دقیق عرفانی به زبان اردو در کنار این اماکن نصب کند، برای تحقق این ایده از خانه فرهنگ ایران می‌خواهیم ما را در این مسیر یاری کند.

مدیر کل اداره مدیریت منطقه قدیمی لاهور همچنین با بیان اینکه این اداره در نظر دارد در ماه اکتبر سال جاری به مدت چند روز دوران باشکوه سلسله گورکانیان هند را در محوطه درونی قلعه پادشاهی شبیه‌سازی و بازسازی کند گفت: به دلیل اشتراکات ریشه دار تاریخی و فرهنگی بین دو کشور، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ما را در اجرای هر چه بهتر این طرح همراهی کند.

وی در ادامه با استقبال از تبادل امور فرهنگی، هنری و گردشگری با جمهوری اسلامی ایران گفت: سفر هنرمندان ایرانی در حوزه موسیقی، خطاطی و نقاشی می‌تواند به پویایی و توسعه همکاری‌ها دو جانبه منجر شود.

کامران لاشاری در پایان این ملاقات از جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسول ایران برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی در منطقه قدیمی شهر لاهور دعوت به عمل آورد.

شایان ذکر است، اداره منطقه قدیمی شهر لاهور که در سال ۲۰۱۲ با تصویب قانونی در مجلس ایالتی پنجاب تاسیس شد، وظیفه بازسازی، نوسازی و نگهداری دهها امکان تاریخی از جمله مسجد پادشاهی، قلعه پادشاهی، باغ شالیمار، مزار نور جهان، مزار جهانگیر، مزار قطب الدین ایبک و مسجد وزیر خان را بر عهده دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد