تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1396 - 7:13
کد خبر : 9543

ازدواج در سن پایین، یکی از علل افزایش آمار طلاق است

ازدواج در سن پایین، یکی از علل افزایش آمار طلاق است

حجت الاسلام علی مرادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ازدواج آسان جوانان، یک سنت دینی مورد سفارش حضرت پیامبر اسلام(ص) است، سفارش اکید قرآن کریم، ازدواج فرزندان در زمان مناسب می باشد.وی ادامه داد: مطابق سفارش خداوند متعال در قرآن کریم، کسانی که به سن مناسب و شرعی ازدواج رسیده اند،

حجت الاسلام علی مرادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ازدواج آسان جوانان، یک سنت دینی مورد سفارش حضرت پیامبر اسلام(ص) است، سفارش اکید قرآن کریم، ازدواج فرزندان در زمان مناسب می باشد.
وی ادامه داد: مطابق سفارش خداوند متعال در قرآن کریم، کسانی که به سن مناسب و شرعی ازدواج رسیده اند، برای همسر گزینی حرکت نمایند خداوند متعال تاکید فرموده است که از کمبود رزق و روزی نگران نباشند.
این استاد حوزه علمیه بیجار با اشاره به اینکه یکی از آسیب های اجتماعی امروز زندگی، افزایش سن ازدواج و همچنین ازدواج در سنین بسیار کم است، اظهار کرد: متأسفانه این مسئله زشت اجتماعی، بعضاً به دلایل اقتصادی در سطح شهرستان بیجار شیوع پیدا کرده و برای هر دو سن جای نگرانی پیدا کرده است.
حجت الاسلام مرادی به نگرانی و ترس از مشکلات اقتصادی بعنوان عمده ترین دلیل افزایش سن ازدواج مردان اشاره کرد و ادامه داد: خداوند در قرآن کریم وعده داده است که کسانی که در زمان مناسب ازدواج، اقدام نمایند، خداوند روزی آنها را چندین برابر افزایش خواهد داد.
وی گفت: دختران باید در سن شرعی و بلوغ جنسی ازدواج نمایند، زیرا ازدواج دختران در سنین کمتر از ۱۲ سال، بر اساس احساسات و هیجانی می باشد که با گذشت زمان، زمینه ساز بسیاری از مشکلات زنا شویی و اجتماعی و افزایش آمار طلاق خواهد شد.
وی افزود: از نظر اسلام، دختران دارای یک سن اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی هستند که با رسیدن به این سن، خانواده ها باید برای ازدواج آنها اقدام نمایند و از تاخیر بیش از اندازه آن خوداری کنند، ولی این امر به منزله این نیست که (عجله) بر اساس یک خرافه دیرینه را مد نظر داشته باشند.
امام جمعه بیجار نگرانی خود را از افزایش آمار ازدواج در سن پایین و بدون داشتن آمادگی های لازم یک زندگی مشترک پایدار متوجه خانواده ها دانست که در یک تقاضای اولیه و اصرار دختر و پسر برای ازدواج، به آسانی کنار می آیند و زندگی فرزندان خود را به دست روزگار می سپارند.
او به خانواده ها توصیه کرد: با استفاده از کارشناسان و مشاوران خانواده که در مراجع قانونی و کلینیک های اجتماعی فعال هستند، عواقب ازدواج زود هنگام را برای فرزندان خویش تصریح و تشریح نمایند.
به نظر رئیس ستاد شئونات اسلامی بیجار، طلاق عواقب شومی در زندگی و بخصوص نوجوانان و جوانان در مراحل اولیه تشکیل زندگی به همراه دارد که اگر نهادهای مسئول شهرستان نیز به کمک اولیاء نیایند، جامعه نیز به معظلات آن گرفتارخواهد شد.
به نظر امام جمعه بیجار، لازم است الزاماتی در هنگام ازدواج برای دختر و پسر از نظر سطح فکری و عقلی، شناخت و پرهیز از تصمیمات احساساتی و زود گذر در دفاتر ازدواج و طلاق مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید از داشتن شرایط حداقلی مزدوجین برای شروع زندگی مشترک اطمینان حاصل کرد، ادامه داد: ضمن پرهیز از برخی اقدامات صوری و کلاسیک فعلی، با همکاری سازمان های مردم نهاد، روحانیون محل و افراد صاحب نفوذ و تاثیرگذار اجتماعی، نشست های آگاهی بخشی و آمادگی بیشتر برای زندگی مشترک برگزار شود.
وی به نقش مهم و تعیین کننده تصمیم خانواده سالم، مستحکم ازنظر اخلاقی و بنیان های زندگی صحیح در آینده نوجوانان و جوانان پرداخت و خاطر نشان کرد: متاسفانه ازدواج در سن پایین در سطح روستاهای این شهرستان بسیار زیاد است و این موضوع به اطلاع رسانی زیادی نیاز دارد.
حجت الاسلام مرادی به روحانیون و نهادهای فعال در سطح روستاها سفارش و تاکید کرد: ایام و مناسبت های خاص سال که مردم روستا دور هم جمع می شوند، زمان مناسبی برای بیان این موضوع است.
وی از همه خواست در این زمینه تلاش و راهنمایی بیشتری برای خانوده ها درصورت مشاهده این سطح از ازدواج ها داشته باشند.
شهرستان بیجار با داشتن جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر در سطح ۲۲۰ روستا و پنج شهر در شرق استان کردستان واقع شده است.
۷۳۵۰/۶۱۰۸

خبرنگار: سید باقر سبحانی
• برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
• @IRNASANANDAJ
• https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد