تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اسفند 1399 - 16:42
کد خبر : 95140

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

نحوه رفع توهین از دیگران س)اگر شخصى (الف) در مورد شخص دیگرى (ب) مطالب بد و غیر واقعى را در جمع مثلاً در ایمیل‌هاى مشترک بیان کند و او را بى‌اعتبار کند، فرد الف چطور مى‌تواند‌اشتباه خود را جبران کرده و حق ب را به طور کامل به جا آورد؟ آیا الف باید براى همه

نحوه رفع توهین از دیگران
س)اگر شخصى (الف) در مورد شخص دیگرى (ب) مطالب بد و غیر واقعى را در جمع مثلاً در ایمیل‌هاى مشترک بیان کند و او را بى‌اعتبار کند، فرد الف چطور مى‌تواند‌اشتباه خود را جبران کرده و حق ب را به طور کامل به جا آورد؟ آیا الف باید براى همه آنهایى که ایمیل توهین به شخص ب را دریافت کرده‌اند ایمیل فرستاده و رفع توهین کند؟ اگر الف این کار را نکرد و ب هم مصرّ باشد که وى در جمع عذرخواهى کند، آیا در این حال الف بخشیده مى‌شود حتى اگر ب مصرّ باشد که وى در جلوى همه افرادى که شاهد توهین بوده‌اند عذرخواهى کند؟
ج) باید گفته‌هاى خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند و از شخصى که به او اهانت کرده تحصیل رضایت نماید.
ازدواج در عده
س) خانمی پس از ازدواج به دلیل اختلاف با همسر خود، بیش از یک سال است که دور از وی زندگی می‌کند و بزودی از همسر خود طلاق می‌گیرد، آیا در شرایط فعلی یا بلافاصله بعد از طلاق، می‌تواند با مرد دیگری عقد موقت یا دائم بخواند؟
س) تا زمانی که صیغه طلاق با رعایت شرایط آن خوانده نشده و خانم، عدّه طلاق را سپری نکرده است، عقد ازدواج با شخص دیگر باطل است و زمان عدّه از وقتی محاسبه می‌شود که صیغه طلاق جاری شود، هرچند زن و مرد یک سال از هم دور باشند.
استفاده از سهم اینترنت دیگران
س) آیا استفاده از اینترنت بی‌سیم دیگران، جایز است؟ با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می‌تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
ج) بدون علم یا اطمینان به رضایت مالک، این کار جائز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
اجزاى غیر قابل خوردن حیوان حلال گوشت
س) بعضى از اجزاى حیوان حلال گوشت ذبح شده، شرعاً قابل خوردن نیست و باید از لاشه حیوان جدا شود. اگر این اجزاء همراه با اجزاء حلال پخته شود به‌طورى که جداسازى آن ممکن نبوده و قابل تشخیص نباشد، آن غذا چه حکمى پیدا مى کند؟
ج) در فرض مرقوم، خوردن غذا ‌اشکال ندارد.
الکل مصرف شده در داروها
س) آیا الکلى که در داروها و یا مواد غذایى براى ماندگارى و تازگى آنها استفاده مى‌شود و به تنهایى قابل شرب نیست نجس و غیر قابل شرب است؟
ج) اگر معلوم نباشد که الکل مخلوط شده از قسم مایع بالاصاله و مست‌کننده است یا نه،‌ اشکال ندارد؛ و در هر صورت اگر داروی مورد ضرورت براى استعمال باشد ‌اشکال ندارد لکن در صورت مخلوط بودن با الکل مست‌کننده بنابر احتیاط واجب باید دست و دهان و موضع اصابت دارو را تطهیر کند.
شرط حلال شدن ماهى حلال گوشت
س) شرایط تذکیه (حلال شدن) ماهى حلال گوشت چیست؟
ج) شرطش این است که زنده از آب بگیرند و در خارج آب جان دهد.
تصرف در حقوق بازنشستگی
س) مادر من مقدارى از پولى را که از بازنشستگى پدرم (که ۱۲سال قبل فوت کرده است) دریافت مى‌کند به خواهرم که تنگدست است مى دهد ولى دو خواهر دیگرم راضى نیستند آیا آن دو حقى دارند و پول اهدایى چه حکمى
دارد؟
ج) اگر پول به مادرتان تعلق داشته باشد اهداى آن در فرض سؤال مانع ندارد و رضایت دیگران شرط نیست ولى اینگونه پولها باید طبق قانون در اختیار صاحبان آن قرار گیرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد