تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اسفند 1399 - 13:03
کد خبر : 95106

روایتی از نقطه طلایی هیئتی‌های کرمان در مبارزه با کرونا

روایتی از نقطه طلایی هیئتی‌های کرمان در مبارزه با کرونا

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، نشست نخبگان و مسؤولان ستایشگری استان کرمان با حضور رئیس سازمان بسیج مداحان کشور برگزار شد و آن طور که امیر اشرفی دبیر جامعه ایمانی مشعر در این جلسه گفت: بچه‌هیئتی‌ها در یک‌سال گذشته به کف

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، نشست نخبگان و مسؤولان ستایشگری استان کرمان با حضور رئیس سازمان بسیج مداحان کشور برگزار شد و آن طور که امیر اشرفی دبیر جامعه ایمانی مشعر در این جلسه گفت: بچه‌هیئتی‌ها در یک‌سال گذشته به کف خیابان آمده‌اند و با حضور سه‌شیفته در بیمارستان‌های درگیر با کرونا به کمک کادر درمان شتافتند و طی ۴۰ شب هم سطح شهر را ضدعفونی کردند.

همچنین رئیس بسیج مداحان استان کرمان اظهار داشت: مردم استان کرمان اهل‌بیت‌دوست هستند و کرمان پایتخت فرهنگی و مقاومت است و اگر ما امروزه شهدای عزیزی را چون سردار حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید را تقدیم کرده‌ایم و به آنها افتخار می‌کنیم به این علت است که درس شهادت‌طلبی گذشت و ایثار را در مکتب سیدالشهدا (ع) آموخته‌اند.

مجید منصوری ابراز داشت: ظرفیت خوبی در بحث مداحان و هیئت‌های مذهبی در استان کرمان هست و برنامه‌های متعددی به مناسبت اعیاد و شهادت‌ها در سراسر استان کرمان برگزار می‌شود.

بچه‌هیئتی‌ها در کف خیابان‌های کرمان

دبیر جامعه ایمانی مشعر در استان کرمان نیز در حاشیه این نشست اظهار داشت: یکی از رکن‌های مهمی که در هیئت می‌تواند تاثیرگذار و پیشگام باشد، بحث مداحان است و فعالیت هیئت‌ها طی یک سال گذشته با شیوع کرونا چند برابر شده است.

امیر اشرفی ابراز داشت: در گذشته هیئت‌های ما یکسری مخاطب خاص در ایام مختلف داشتند و الان کف خیابان هستند و مردم هم آنها را می‌بینند و درک‌شان می‌کنند.

وی از حضور هیئتی‌ها در کمک‌های مومنانه و ضدعفونی کردن شهر کرمان خبر داد و افزود: وقتی رهبری فرمودند از جوانان مومن و انقلابی می‌خواهم وارد صحنه شوند و کار کنند، اولویت‌بندی کردیم و دیدیم خط مقدم ما بیمارستان است زیرا نیروهای بیمارستان خسته شده بودند و بعضی از آنها درگیر کرونا هم بودند.

اشرفی ادامه داد: سه بیمارستان کرمان که درگیر کرونا بودند خط مقدم ما شدند و ۱۶۰ بچه هیئتی در شیفت‌های بیمارستانی بودند و ۹ نفر از آنها مداح بودند و کارهای مختلفی را در سطوح مختلف حتی جابه‌جایی بیماران انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال که یک سال گذشته بسیار سخت بود، اما نقطه طلایی برای هیئتی‌ها، مداحان و روحانیان است زیرا از لاک خودشان خارج شدند و به کف خیابان آمدند و مردم خدمات‌شان را درک کردند.

اشرفی یادآور شد: همه از کارهای بچه هیئتی‌ها استقبال می‌کنند زیرا همه جا حضور دارند و ۴۰ شب هم شهر کرمان را با بچه هیئتی‌ها، مداحان و روحانیان ضدعفونی کردیم.

مداحان اول خودسازی کنند بعد جامعه‌سازی

رئیس مجمع مداحان استان کرمان هم اظهار داشت: در استان کرمان تعامل خوب، همفکری و همگرایی بین مداحان وجود دارد که باید حفظ و تقویت شود و در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … گسترش یابد.

مهدی صدفی همچنین رصد وضعیت مداحان در بخش‌های مختلف از جمله معیشت و خانواده را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: ما مداحان ابتدا باید بر بُعد ایمانی، اعتقادی و باورهای خودمان کار کنیم و بعد در جامعه بیاییم و نسبت به تقویت باورهای جامعه کار کنیم.

مداحان کرمانی بی‌حاشیه هستند

رئیس کانون مداحان شهر کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: مداحان استان کرمان در مقایسه با بقیه استان‌ها کمترین حاشیه را دارند و ولایی هستند و باید از ظرفیت استان کرمان استفاده شود زیرا مداحانی در شهر کرمان و شهرستان‌ها داریم که از مداحان کشوری چیزی کم ندارند.

سید حجت‌الله موسوی‌قوام خواستار استفاده از مداحان کرمانی در دیدار با مقام معظم رهبری و توجه بیشتر صدا و سیما به ظرفیت‌های بومی در زمینه مداحی شد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری بسیج و سپاه به یاری ستاد دیه استان کرمان آمدند با همکاری سازمان بسیج موج خوبی را برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد شاهد بودیم و صبح فردا هم ۲۰ نفر از محکومان جرائم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان آزاد می‌شوند که این آیین در محل بیت‌الزهرا (س) شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.

به وضعیت معیشت مداحان توجه شد

مدیر بنیاد دُعبل خزائی استان کرمان نیز اظهار کرد: بعضی از دوستانی که در سطح کشور و استان کرمان داریم، مداحی را به عنوان شغل انتخاب کرده‌اند و از نظر مالی این کار حرفه‌شان بوده است، اما منبع درآمد آنها در یک سال و نیم گذشته به علت شیوع کرونا از بین رفته است و این درخواست را دارم که بخشی از اعتبارات در اختیار افرادی قرار گیرد که گرفتار هستند.

محمدرضا گلچین ابراز داشت: حرف‌هایی که پشت سر مداحان هست، خانواده‌های آنها را درگیر کرده است بنابراین بهتر است یکسری امتیازات برای آنها در نظر گرفته شود به‌طور نمونه برنامه‌ای در قم یا مشهد برای خانواده‌ها برگزار کنید.

وی تصریح کرد: در گذشته در استان کرمان تعداد کمی مداح داشتیم و امروز در سامانه طوبی حدود ۴ هزار نفر مداح کرمانی داریم و این در حالی‌ست که قدیم‌ها یک نفر ۱۵ سال می‌خواند و بعد مداح می‌شد اما امروز ۱۵ دقیقه یک سی‌دی گوش می‌دهد و بلافاصله مداح می‌شود، البته محدود نشود اما نظارت داشته باشیم.

۱۲۰  مداح کرمانی خادم امام رضا (ع) هستند

همچنین مسؤول کانون مداحان رضوی استان کرمان در این ارتباط اظهار داشت: ۱۲۰ مداح در استان کرمان داریم که متصل به حرم امام رضا (ع) شده‌اند و لباس خادمی را بر تن می‌کنند.

رضازاده تصریح کرد: کار مداح فقط مداحی نیست و کاربردهای متفاوتی می‌تواند داشته باشد و از نفس و نفوذ خود استفاده کند و ما در کانونمداحان رضوی برای اخذ رضایت از خانواده مقتولان تلاش کرده‌ایم و تا کنون یکی، دو مورد هم جواب گرفته‌ایم.

 وی بحث اخلاص و خودسازی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مداحان ما به به‌روز بودن در بحث مقتل‌شناسی، نغمات و قرآن نیاز دارند زیرا عقیده‌ام این است که مداح باید قاری قرآن هم باشد.

رضازاده همچنین بصیرت‌افزایی مداحان را حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: به انتخابات نزدیک می‌شویم و اگر چه نباید سیاسی‌کاری کنیم اما مداح باید بصیر و عالم باشد و در شرایطی که دشمن از هر سو به ما هجمه وارد می‌کند،مداح یک جورهایی بلندگوی اسلام است.

در این نشست رئیس کانون مداحان استان کرمان هم اظهار داشت: یک اصلی که باید بیشتر به آن توجه شود ارتباط نسل‌هاست که در این دوره کانون مداحان ارتباط نسل‌ها ایجاد شده است.

احمدی با اشاره به اینکه بعضی از مداحان به علت شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم تا قبل از سال جدید بتوانیم اقدامی برای رفع مشکلات این مداحان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمان وحدت و تعامل در برنامه‌های مداحان ایجاد شده است و سعی می‌کنیم کارها با مشارکت انجام شود و در ایام فاطمیه و سالگرد سردار سلیمانی اقدامات خوبی توسط مداحان در سطح استان کرمان صورت گرفت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد