تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 13:28
کد خبر : 93901

خواب آشفته بایدن برای عراق چه موقع تعبیر خواهد شد؟

خواب آشفته بایدن برای عراق چه موقع تعبیر خواهد شد؟

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو؛ مصطفی احمدی- رئیس جمهور بایدن که روزگاری خود طراح تجزیه عراق بوده است، امروز در راس قدرت امریکا قرار گرفته و با انتصاب ویلیام برنز به سازمان سیا تلاش می‌کند ضمن فشار بر ایران و مهار ستون مقاومت، مانع از اجرای مصوبه پارلمان عراق شود. هفته اول کاری بایدن رئیس

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو؛ مصطفی احمدی- رئیس جمهور بایدن که روزگاری خود طراح تجزیه عراق بوده است، امروز در راس قدرت امریکا قرار گرفته و با انتصاب ویلیام برنز به سازمان سیا تلاش می‌کند ضمن فشار بر ایران و مهار ستون مقاومت، مانع از اجرای مصوبه پارلمان عراق شود.

هفته اول کاری بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا بعد از انتخابات بی سابقه و پرحاشیه تاریخ مهد دمکراسی! در مقابل رقبای این کشور و یا کشور‌های هایی که ایالات متحده، حضور و وجود آن‌ها را بر خلاف منافع خود می‌داند، مصادف با حوادث عجیب و رمز گونه و البته معنا داری بود که به رقیبان مخابره شد.

فعال شدن اپوزوسیون روسیه و جریان غربگرا این کشور با نوچگی ناوالنی، انفجار بغداد با کشته شدن بیش از ۳۲ کشته و ۱۱۰ زخمی، توقیف نفت کش ایرانی در تنگه مالاگا توسط اندونزی که نفت ایران را به سوی چین می‌برد، از جمله این پیام‌های معنادار بود که خود یادآور سیاست خارجی دولت اوباما در سال‌های آخر ریاست جمهوری او در استفاده از متحدان منطقه‌ای و ایجاد اجماع علیه کشور نامطلوب نظم آمریکایی است، هم چنان که تعدادی از مقامات غربی حضور متحدان منطقه‌ای آمریکا هم، چون عربستان سعودی و امارات را در مذاکرات احتمالی بازگشت آمریکا به برجام را ضروری دانسته اند.

جوبایدن در دولت اوباما معاون اول بوده است و سیاست این کشور فشار و مذاکره برای امتیاز گرفتن بیشتر با هدف مهار و تغییر نظام در قبال کشور‌هایی همچون ایران بود. رئیس جمهور ۸۰ ساله آمریکا که خود طراح تجزیه عراق به سه اقلیم کرد، شیعه و سنی در سال ۲۰۰۶ است، در سال ۲۰۰۲ هم رای به حمله به عراق رای داده بود، در سال ۱۳۹۴ با بارزانی در خصوص تشکیل کردائیل در آمریکا دیدار کرد. وی تاکنون ۲۷ بار به عراق سفر کرده و ارتباط نزدیکی با بسیاری از سیاستمداران عراقی دارد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگوی اختصاصی، در مورد برنامه آمریکا برای عراق و حوادثی هم، چون انفجار بی سابقه بغداد با ۳۲ کشته و ۱۱۰ زخمی در هفته اول بهمن گفت: اتفاقات دردناکی که در عراق رخ داد، و طی آن عناصر داعش با انجام عملیات انتحاری در بغداد و صلاح الدین تعداد زیادی از شهروندان عراقی و هم چنین اعضای حشد الشعبی را به شهادت رساندند، نشان می‌دهد که یک سناریوی خطرناک تعریف شده‌ای برای عراق تهیه شده است. در این سناریو نیرو‌های آمریکایی، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، با کمک مالی امارات متحده عربی تهیه شده است و هدف آن برهم زدن ثبات و امنیت عراق است. با توجه به اینکه مصوبات سال گذشته پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیرو‌های آمریکای از خاک عراق به پایان رسیده و مهلت یک ساله اش به اتمام رسیده و دولت عراق باید در مدت کوتاهی نیرو‌های آمریکایی را از خاک عراق خارج کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش و با توجه شهادت دو سردار بزرگ شهید قاسم سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس یک نوع خلا امنیتی در عراق به وجود آمده که آمریکا با استفاده از این خلا امنیتی تلاش می‌کنند تا نیرو‌های داعش را دوباره به عراق بازگردانند تا مانع از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق بشوند، به علاوه اینکه طی ۶ ماه آینده یعنی در خرداد ۱۴۰۰ یک انتخابات پارلمانی بسیار مهم در عراق برگزار خواهد شد و جریان‌های سیاسی شیعه عراق از هم اکنون خود را برای این انتخابات اماده می‌کنند ولذا به نظر می‌رسد که این جریان سازی‌ها و بازگشت داعش طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند از طریق تقابل بین جریان‌های سیاسی و طوایف مختلف عراق ناامنی‌ها به عراق بازگردانند تا نیرو‌های آمریکایی بتوانند مدت زمان بیشتری در عراق بمانند.

کارشناس برجسته جهان عرب افزود: این مقدمه‌ای برای یکسری سلسله انفجار‌های گسترده‌ای در عراق خواهد بود و ضمن اینکه نیرو‌های مردمی النجبا و حزب الله عراق و حشد الشعبی عراق عربستان را مستقیما در اعزام گرو‌های تروریستی دخیل می‌دانند. در آن بازه زمانی ۹ تن از عوامل داعش که دارای تابعیت سعودی بودند، دستگیر شدند و در طی بازجویی مشخص شده است که ده‌ها تن از عوامل داعش به تحریک عربستان و کمک مالی عربستان و امارات متحده عربی از شرق فرات سوریه به عراق منتقل شده اند تا ناامنی‌ها را در این کشور گسترش بدهند.

در چند روز گذشته اسپتونیک از توافق جدید سرویس‌های اطلاعاتی غرب با داعش خبر داده و به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: طبق اطلاعات موثق به دست آمده، از آغاز سال جاری، مجموعه نشست‌هایی با حضور نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های آمریکا، فرانسه و بریتانیا و برخی کشور‌های منطقه در منطقه «التنف» واقع در جنوب شرق سوریه که تحت اشغال آمریکایی‌ها است، و نیز در برخی کشور‌های همسایه سوریه برگزار شد که سرکرده‌های میدانی داعش و سایر گروه‌های تروریستی در آن حضور داشتند.

این منبع هم چنین افزوده است که از افراد مسلح داعشی، که از عراق منتقل می‌شوند و از زندان‌ها و اردوگاه‌های بازداشت موقت در مناطق تحت کنترل کرد‌ها در غرب رود فرات پس از آموزش‌های ویژه زیر نظر مربیان نظامی آمریکایی، آزاد می‌شوند، برای انجام این حملات تروریستی استفاده خواهد شد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم از وجود ادله و مدارک زیاد در خصوص اقدام دولت بایدن در انتقال عناصر داعش به عراق خبر داده و در شبکه تلویزیونی العهد گفت: ویدئو‌های متعددی در دست است که نشان می‌دهد چگونه هواپیما‌های آمریکایی، داعشی‌ها را وارد خاک عراق می‌کنند. نیرو‌های آمریکایی، این تروریست‌ها را به مناطق مختلف در عراق انتقال می‌دهند. زمانی که این ویدئو‌ها به دست ما رسید، آن‌ها را در کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان بررسی کردیم و از فرماندهان امنیتی با مدرک، خواستیم تا با این مسأله برخورد کنند که در نهایت به گفته این نماینده پارلمان فرماندهان ارشد امنیتی عراق این امر را تایید می‌کنند.

انتصاب ویلیام جزف برنز (William Joseph Burns) دیپلمات کارکشته به سمت ریاست سازمان سیا، با سابقه سفیری آمریکا در روسیه، از چهره‌های اصلی در جریان مذاکرات ۱+۵ با تهران، مسلط به زبان‌های زبان‌های عربی و روسی، شان می‌دهد که روش‌های جنگ نرم و قدرت نرم و بی ثباتی علیه کشور‌ها و دولت‌ها نامطلوب آمریکا استراتژی دولت دمکرات آمریکا خواهد بود

با توجه به اینکه جوبایدن خود طراح تجزیه عراق به سه اقلیم است، هم چنین مصوبه پارلمان عراق در مورد خروج آمریکایی از عراق، بهترین گزینه در حال حاضر این است که عراق ناامن و بی ثبات باشد تا حضور آمریکایی‌ها در عراق توجیه و مشروع تلقی شود. راهبرد دراز مدت هم این است که عراق برای امنیت اسرائیل تجزیه و ضعیف شود و به سمت قوی شدن پیش نرود. هم چنان که «محمود عثمان» سیاستمدار برجسته کُرد معقتد است که «انحلال ارتش و تجزیه عراق یک خواسته اسرائیلی بود که آمریکا آن را اجرا کرد.» موضع بایدن هم در قبال اسرائیل و صهیونیست مشخص است. بایدن می‌گوید من یک صهیونیست هستم و نیازی نیست که برای صهیونیست بودن یهودی باشم. رئیس جمهور آمریکا عقیده دارد که اگر اسرائیل نبود ما باید اسرائیلی می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد؛ بنابراین توجیه حضور در عراق و عدم توجه به مصوبه پارلمان عراق، تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی این کشور با جلوگیری ازورود افراد مخالف و منتقد آمریکا به پارلمان این کشور، مانع تراشی در مسیر اتصال راهبردی و مهم سه کشور ایران، عراق و سوریه به مدیترانه با به خدمت گرفتن و استفاده از نیرو‌های نیابتی از جمله اهداف برنامه‌های بایدن صهیونیست است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد