تاریخ انتشار : جمعه 17 بهمن 1399 - 5:39
کد خبر : 90894

حمله ترکیه به عراق به بهانه مبارزه با تروریست خوش خدمتی اردوغان به آمریکاست

حمله ترکیه به عراق به بهانه مبارزه با تروریست خوش خدمتی اردوغان به آمریکاست

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص بمباران سلیمانیه عراق از سوی ترکیه گفت: ترکیه طی چند سال اخیر دست اندازی زیادی به خاک عراق و سوریه داشته است که به چند مسئله مختلف برمی گردد. وی ادامه داد: اصلی‌ترین این مسائل نگرانی ترکیه از گروه‌های کردی

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص بمباران سلیمانیه عراق از سوی ترکیه گفت: ترکیه طی چند سال اخیر دست اندازی زیادی به خاک عراق و سوریه داشته است که به چند مسئله مختلف برمی گردد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین این مسائل نگرانی ترکیه از گروه‌های کردی است که نیرو‌های خود را در عراق مستقر کرده و آموزش می‌دهند.

قنادباشی دلیل بعدی نگرانی ترک‌ها را این طور عنوان کرد که بعد از قضیه سوریه دولت اردوغان در آرزوی زنده کردن دولت عثمانی است و این موضوع در ترکیه نقش مهمی دارد به حدی که در زمان جنگ داخلی در سوریه اردوغان صراحتا اعلام کرد که می‌خواهم نماز جماعت را در مسجد دمشق اقامه کنم این به معنی تصرف سوریه و بنا نهادن دولت عثمانی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا موضوع سوم را مذاکرات و توافقات احتمالی و پنهانی آمریکا و ترکیه دانست و گفت: وقتی که ترامپ در مسند قدرت بوده است ظاهرا ناگفته‌ای با ترک ها انجام داده، مبنی بر اینکه خواست آن‌ها در سوریه را به نتیجه برساند و در عراق نیز چنین موضوعی محتمل است و طبیعی است که مقامات ترکیه نیز به دنبال این بوده و هستند که یک خوش خدمتی به دولت جدید آمریکا به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی کرد داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها نیازمند نیروی نیابتی در عراق هستند و این اقدام به معنای آن است که تمامیت ارضی در این کشور را نادیده تلقی می‌کنند. متاسفانه تاکنون مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور نیز به این اقدامات مداخله جویانه ترک‌ها واکنشی نشان نداده است.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: شواهد حکایت از آن دارد که ترک‌ها برای خوش خدمتی به دنبال دادن این تضمین به آمریکا هستند که در صورتی که حضورتان در منطقه کم رنگ شود ما آن را جبران خواهیم کرد.     گفتنی است:جنگنده های ترکیه اقدام به بمباران مناطقی در کردستان عراق کرده اند،این بمباران شامل مناطقی از جمله در اطراف شنه در سلیمانیه می شود که منجر به وارد آمدن خسارت به برخی خانه ها در این مناطق شده است.   نیرو‌های مسلح ترکیه طی ماه‌های اخیر عملیات زمینی و هوایی خود را در منطقه کردستان عراق تشدید کرده اند. این حملات به منظور از بین بردن عناصر گروه تروریستی پ ک ک انجام می‌گیرد، اما به دلیل تشدید آن با انتقاد‌هایی از بغداد و اربیل روبرو شده است.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی پارلمان کردستان عراق تاکنون ۵۱۹ روستا به دلیل حملات ترکیه مجبور به تخلیه شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد