تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1396 - 5:04
کد خبر : 9070

حریم‌شکنی ناآگاهانه/ لزوم تبیین مفاهیم حجاب از طریق رسانه‌ها

حریم‌شکنی ناآگاهانه/ لزوم تبیین مفاهیم حجاب از طریق رسانه‌ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در قرآن کریم آیات متفاوتی در مورد حجاب و عفاف بیان شده که یکی از این آیات، آیه ۵۹ سوره‌ احزاب است که فرموده «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در قرآن کریم آیات متفاوتی در مورد حجاب و عفاف بیان شده که یکی از این آیات، آیه ۵۹ سوره‌ احزاب است که فرموده «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند به احتیاط نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است».
پوشش اسلامی موجب مصونیت اخلاقی، خانوادگی و امنیت اجتماعی شده و تضمین‌کننده امنیت و آرامش زنان در تعاملات اجتماعی و در نتیجه ایجادکننده جامعه‌ای سالم است.
اما با توجه به دین‌دار بودن جامعه، شاهد کمرنگ شدن تدریجی فرهنگ عفاف و حجاب به‌ویژه در شهر تهران هستیم که به نظر می‌رسد معروف‌ها نتوانستند به‌درستی در جامعه نهادینه شوند و در نتیجه شاهد بازگشت به برخی از منکرات از جمله پدیده بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه هستیم.
بنا بر آنچه گفته شد جهت ترویج و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب و چگونگی این امر در جامعه نظر کارشناسان را جویا شدیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.
نقش مؤثر رسانه ملی در ترویج و تبیین فرهنگ عفاف و حجاب
حجت‌الاسلام سیدجلال رضوی مهر، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، بی‌حجابان را جاهلان و غافلان به حجاب دانست و گفت: جاهلان به احکام حجاب را می‌توان با افزایش آگاهی جهالت‌زدایی کرد؛ به غافلان حجاب که دارای مسئولیت‌ها و مدارک بالای علمی و یا دارای مال و ثروت و فخر‌فروشی هستند باید دائما تذکر داد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون در صدا و سیما فیلم و مستندی در خصوص حجاب ساخته نشده و اینکه چرا باید ارزش‌های دینی را با دریافت فیلم‌های مذهبی هچون کلید اسرار از کشورهای اسلامی همسایه، القا کنیم؟ اظهار کرد: رسانه ملی باید با تدوین فیلم‌های علمی و مستندسازی فرهنگ حجاب پیش‌قدم باشد و نباید کوتاهی در این راستا صورت گیرد.
حجت‌الاسلام رضوی‌مهر تشویق و ترغیب دختران محجبه و ایجاد تریبون آزاد برای آنان را از زمینه‌های ترویج فرهنگ حجاب در جامعه دانست و گفت: خانواده، مدارس و محیط نقش بسزایی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارد که در این بین خانواده نقش پراهمیتی را ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و مردمی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب موظف‌اند، عنوان کرد: امروزه محیط‌های فضای‌ مجازی غفلت فراوانی در مقابله با بدحجابی پیدا کرده‌اند و باید از محیط مجازی آلوده‌زدایی کنند؛ متأسفانه امروز شاهد شانه خالی کردن برخی از مسئولان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب هستیم.
نایب‌رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم راه ترویج فرهنگی و علمی حجاب در جامعه را دانش‌افزایی دانست و گفت: باید حوزه‌های علمیه خواهران با تشکیل میزگردهای علمی و فرهنگی و ترویج جلسات محله‌محور دینی فعالانه بکوشند و حجاب را که توسعه دین است جزء محور باورهای جامعه متذکر شوند.
وی با بیان اینکه حجاب و عفاف وجه تمایز مسلمانان با غیر مسلمانان است، اظهار کرد: همه دستگاه‌های حقیقی و حقوقی موظف هستند مسئولیت خویش را نسبت به این فریضه قرآنی به نحو مطلوب ارائه کنند و نباید از این امر مهم شانه خالی کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هویت دینی جامعه مورد غفلت واقع شده است، گفت: با انجام فرامین الهی در جامعه توسط دین شاهد مدینه فاضله خواهیم بود چراکه همه دشمنان اسلام می‌کوشند روحیه دین‌مداری مردم را تضعیف کرده و مسئولان را مأیوس کنند. نباید میدان سیاست با ورزش یا میدان دین با اجتماع تفاوت داشته باشد؛ همه‌جانبه‌نگری می‌تواند ارزش‌های دینی به خصوص عفاف و حجاب را در جامعه نهادینه کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر ظهیری، سخنران و خطیب حرم مطهر حرم حضرت معصومه(س) نیز در این رابطه در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ مطرح کرد: رسانه و فضای مجازی تأثیر شگرفی در افراد دارد، اما متأسفانه عدم وجود وحدت رویه در تبلیغ اهل بیت(ع) از طریق رسانه موجب می‌شود نتوانیم به نقطه مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: رسانه‌ و فضای مجازی تأثیر شگرفی در زندگی دارد؛ اما متأسفانه بعضی از فیلم‌ها و برنامه‌هایی که از طریق رسانه ملی تولید و اجرا می‌شود هماهنگی با برنامه‌های دینی و مذهبی ندارد؛ گاهی ممکن است برنامه‌ای در خصوص مباحث دینی تولید و پخش شود که تأثیر شگرفی در بیننده دارد اما با پخش یک آگهی و یا فیلمی که متناقض با آن مباحث است، تأثیر خود را از دست بدهد.
سخن آخر …
شاید بتوان گفت علت عدم رعایت قواعد پوششی توسط برخی از افراد جامعه، جهل و برداشت‌های فردی از مفهوم عفاف و حجاب است و لزوما تمامی آنان در پی حریم‌شکنی نیستند و با توجه به اینکه رسانه‌ها نقش مؤثری در تصویرسازی درست از نحوه پوشش در ذهن مخاطبان خود دارند، انتظار می‌رود مسئولان با توجه ویژه و هنرمندانه به تبیین مفاهیم حجاب و عفاف از طریق تبلیغات و رسانه عمل کنند؛ چراکه امام رضا(ع) در حدیثی فرموده‌اند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛ اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند».
اعظم اسدپور

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد