تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 بهمن 1399 - 5:16
کد خبر : 90696

انتقاد به موانع دریافت وام‌های دانشجویی / بخشش صددرصدی جریمه اقساط وام دانش‌آموختگان

انتقاد به موانع دریافت وام‌های دانشجویی / بخشش صددرصدی جریمه اقساط وام دانش‌آموختگان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و

تیتر پنج شنبه ////از انتقاد به موانع دریافت وام‌های دانشجویی تا بخش صد در صدی جرائم اقساط دانش آموختگان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
حبیبا: شرایط اسکان خوابگاه‌های دانشگاه تهران با بیش از ۲۰۰۰ دانشجو بعد از یک سال که خوابگاه‌های دانشگاه‌ها به روی دانشجویان کارشناسی بسته شده بود، حالا با تدابیر صورت گرفته دانشجویان مقطع کارشناسی که کارگاه‌های آموزشی دارند می‌توانند در خوابگاه اسکان پیدا کنند.   سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اسکان دانشجویان خوابگاهی در نیمسال دوم تحصیلی گفت: شرایط اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی تغییری نکرده و فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایان نامه هایشان در مرحله دفاع است و یا تدوین پایان نامه را آغاز کردند می‌توانند برای اسکان در خوابگاه با موافقت معاونت آموزشی دانشگاه مراجعه کنند.
وی افزود: علاوه بر دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به دانشجویان کارشناسی که دروس عملی دارند نیز درخواست اسکان از سوی دانشکده‌ها داده شده؛ اما مدت حضور این دانشجویان در خوابگاه کوتاه است و از نیمسال دوم در خوابگاه‌ها ساکن می‌شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: مدت اسکان دانشجویان در خوابگاه بستگی به شرایط تحصیل آن‌ها دارد که دانشجویان کارشناسی ارشد معمولا ۶ ماه و دانشجویان دکتری یک سال و نیم اسکان داده خواهند شد.

گروه جهادی منتظران ظهور به زندانیان شهر ملایر خدمات رسانی کردند گروه جهادی منتظران ظهور که در زمینه خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مناطق محروم خدمت رسانی می‌کنند به سراغ زندانیان رفتند و در استان‌های مختلف کشور به این گروه خدمات رسانی می‌کنند. گروه جهادی منتظران ظهور در ادامه طرح کمک به زندانیان و ارائه خدمات پزشکی به آن‌ها راهی شهر ملایر شدند. در این اردوی جهادی، جهادگران خدمات دندانپزشکی، مشاوره و روانپزشکی به زندانیان محبوس در زندان‌های ملایر ارائه کردند.   / تسهیلات پرداختی به دانشجویان علوم پزشکی در سال ۹۹ سه برابر افزایش یافته است صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با افزایش تسهیلات پرداختی مبلغ وام‌های پرداختی به دانشجویان پزشکی را به سه برابر افزایش داد.   بهروز رحیمی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تسهیلات پرداختی به دانشجویان گفت: حمایت از اقشار کم درآمد و ایجاد زمینه تحصیل دانشجویان مستعد محور اصلی تلاش‌های ما در صندوق رفاه است و تلاش می‌شود تا بستری فراهم شود که دانشجویان با دغدغه کمتری به تحصیل خود ادامه دهند.
وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه هر قدر که تصور کنیم برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی و عدم حضور دانشجویان در فضای خوابگاهی هزینه آن‌ها را کاهش خواهد داد؛ اما به واقع دانشجویان هزینه‌های بیشتری دارند و معتقدم که رفع نیاز دانشجویان در شرایط کنونی در اندازه همین وام‌های دانشجویی نیز امری قابل توجه است و بر همین اساس تلاش خواهیم کرد تا بیشترین آرامش را برای دانشجویان ایجاد کنیم.   مجلس با همسان سازی حقوق کارکنان وزارت علوم موافقت نکرد طرح همسان سازی حقوق کارکنان وزارت علوم با مخالفت مجلس همراه بود و وزیر علوم در نامه‌ای به نوبخت خواستار رسیدگی به این درخواست کارکنان وزارت علوم شد.   غلامی، وزیر علوم در نامه‌ای به نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار موافقت اجرای طرح همسان سازی حقوق شاغلان وزارت علوم شد.
در نامه غلامی آمده است: احتراماً پیرو مذاکرۀ حضوری اینجانب با جناب‌عالی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق شاغلین وزارتین متولّی آموزش عالی در سال آینده به میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان، به استحضار می‌رساند به رغم موافقت حضرت‌عالی، موضوع در جلسۀ کمیسیون تلفیق بودجۀ مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد موافقت قرار نگرفت.  
طرح مساعدت و بخشودگی جریمه اقساط معوق دانش آموختگان صندوق رفاه دانشجویان دانش آموختگانی که تاکنون موفق به پرداخت اقساط وام‌های دانشجویی نشدند می‌توانند از طرح بخشودگی جریمه‌ها تا پایان دهه فجر استفاده کنند. طرح مساعدت و بخشودگی اقساط معوق دانش آموختگان و دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.   دانشجویان و دانش آموختگان در صورت واریزکل بدهی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی خسارات ناشی از عدم پرداخت به موقع اقساط (جریمه) برخوردار می‌شوند.   /   کشتار دانشجویان و اساتید در کدام برهه‌های تاریخی انقلاب رخ داد؟ آخرین روز‌های سرد و زمستانی چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را درحالی پشت سر می‌گذاریم که مقابله با استکبار جزئی از وجود ما و تلاش برای ایستادگی در برابر تحریم و جور دشمنان شرط اصلی زندگی اجتماعی ملت ما شده است. مردمی که بیش از۴۰ سال قبل همین روز‌ها با دستان خالی، اما ایمان و اعتقاد تا پای جان برای ارزش‌ها و آرمانهایشان جنگیدند تا دست جورِبیگانه را از وطن کوتاه و انقلاب را به ثمر بنشانند.

انقلابی که ثمره مشارکت همه اقشار و گروه‌های جامعه است از خرداد سال ۱۳۴۲ و حتی پیش از آن، تا بهمن ۱۳۵۷ را با خود به همراه داشت به همین دلیل نمی‌توان از تأثیر گروه‌های مختلف در پیروزی انقلاب سخن به میان نیاورد؛ چرا که فضای حاکم بر جامعه، در دوران انقلاب و پس از آن، به گونه‌ای بوده که امکان بی تفاوتی و عدم حضور در برهه‌های سرنوشت ساز برای افراد جامعه وجود نداشته، بلکه آنان را به مشارکت فعالانه در همه عرصه‌ها ترغیب می‌کرد.

در میان این اقشار و گروه‌های جامعه، نقش برخی گروه‌ها به لحاظ ویژگی‌های موقعیتی و فضای خاصی که در آن قرار داشتند، بارزتر و روشن‌تر از سایرین است. دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را می‌توان از جمله گروه‌هایی دانست که به دلیل آشنایی و آگاهی بیشتر از جریانات سیاسی ـ اجتماعی، حضور آنان در تمامی صحنه‌های انقلاب کاملا ملموس، محسوس و پررنگ است.   /   فعالیت مبارزاتی دانشجویان در مقابل با رژیم طاغوت قدمت دیرینه‌ای دارد و فقط منتهی به سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب نیست، اولین اقدام دانشجویان که در تاریخ کشور به یادگار ماند واقعه ۱۶ آذر ۴۲ بود که با جنایت حکومت پهلوی همراه بود. ۱۶آذر ۱۳۳۲ یکی از مهم‌ترین جنایات رژیم پهلوی در دانشگاه تهران اتفاق افتاد. کمتر از ۴‌ماه پس از کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق در ۲۸‌مرداد آن سال، اعتراض دانشجویان به‌خاطر برقراری دوباره رابطه سیاسی ایران با انگلیس و سفر نیکسون، معاون رییس‌جمهوری وقت آمریکا به تهران با شهادت ۳‌دانشجو همراه می‌شود.
روایت حادثه این گونه است که صبح روز ۱۶ آذر درحالی آغاز شد که نیرو‌های گارد نظامی دور تا دور دانشگاه را احاطه کرده بودند. خبر ورود نیکسون به دانشگاه در روز هفدهم آذرماه، فضا را ملتهب کرده بود. دانشجویان که از روز قبل شاهد درگیری زیادی بودند، آهسته و بی سر و صدا به کلاس‌های خود رفتند؛ اما سربازان، برخی دانشجویان و اساتید را از همان ابتدای کار دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار دادند.   رئیس وقت دانشگاه تهران “علی اکبر سیاسی”، درباره آن روز خونین می‌گوید: «روز ۱۶ آذر هنگامی که آن‌ها (نظامیان) از جلو دانشکده فنی می‌گذشتند، چند دانشجو آن‌ها را مسخره می‌کنند و گویا کلمات زننده‌ای بر زبان می‌رانند و به سرعت وارد دانشکده (فنی) می‌شوند. سربازان آن‌ها را دنبال می‌کنند.»
مخبر: تشکیل هیات تجدید نظر ارتباطی به عملکرد مالی دانشگاه آزاد ندارد هیات تجدید نظر دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت رسیدگی به تخلفات علمی و آموزشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و با تشکیل این هیات دیوان عالی نمی‌تواند به تخلفات علمی رسیدگی کند.   مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص انتخاب هیئت تجدید نظر که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده گفت: هیئت تجدید نظر دانشگاه آزاد اسلامی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علمی و تخصصی تشکیل شده است که این هیات شکایات و تخلفات علمی را رسیدگی می‌کند.
وی افزود: هیات تجدید نظر چه در خصوص اساتید و چه در خصوص دانشجویان اگر گزارشی باشد بررسی می‌کند. این هیات نه تنها در دانشگاه آزاد بلکه دروزارت علوم و وزارت بهداشت هم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر شکایات و نکات علمی و تخصصی، آموزشی و پژوهشی وجود داشت و درخواست کردند که بررسی شود هیات نظارتی است که به این مسائل رسیدگی می‌کند مثلا در وزارت علوم این هیات شامل وزیر و تعدادی دیگر هستند و دو نماینده هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.  
انتقاد معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای از موانع پرداخت وام دانشجویی به گفته معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشجویان این دانشگاه به دلیل نداشتن ضامن رسمی نتوانستند وام‌های دانشجویی را دریافت کنند.   رضا مهدی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به وضعیت دریافت وام‌های دانشجویی این دانشگاه گفت: متاسفانه ما نتوانستیم آن طوری که برنامه ریزی کردیم بودجه وام‌های دانشجویی را جذب کنیم. ۲۸ میلیارد تومان بودجه وام‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای بود که صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه اختصاص داد؛ اما چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان توانستیم جذب کنیم که این مبلغ خیلی پائین است.
مهدی اضافه کرد: یکی از دلایل عمده آن تضامین سنگینی است که متاسفانه برای وام دانشجویی در نظر گرفته شده که دانشجویان فنی و حرفه‌ای قادر به تامین این تضمین‌ها نیستند. این مسئله یکی از مواردی است که دانشجویان علاقه‌ای برای دریافت وام نشان نمی‌دهند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کرونا و درگیری دانشجویان با مسائل خانواده باعث شده که کمتر به امور آموزشی حضوری درگیر شوند و یا شاید انگیزه یا ذهنیتی برای گرفتن وام ندارند.   الکترونیکی شدن خدمات سرعت خدمت رسانی به دانشجویان را افزایش داده است  مجتبی صدیقی در نشست مجازی و سراسری معاونان دانشجویی دانشگاه‌های کشور که با ارتباط آنلاین با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: در سال ۱۳۹۲ ماهانه ۱۰۰۰۰ نفر برای دریافت خدمات تحصیلی به سازمان امور دانشجویان مراجعه می‌کردند، ولی با توسعه ابزار‌های دولت الکترونیک، هم اکنون تعداد مراجعان حضوری به ۱۳۰۰ نفر در ماه کاهش یافته است و با تکمیل سامانه، نیاز به حضور فیزیکی به کمترین مقدار کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به مزایای ارایه خدمات به صورت آنلاین همانند سرعت بیشتر، شفافیت بیشتر، سهولت پیگیری و کاهش هزینه‌ها گفت: صدور گواهی‌ها و مدارک تحصیلی در بستر سامانه‌های مجازی امکان جعل و سوء استفاده را نیز به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

صدیقی در ادامه این نشست به ارائه گزارشی آماری از وضعیت اقدامات سازمان امور دانشجویان در حوزه‌های مختلف بورس و امور اعزام، دانش آموختگان، مشاوره، تربیت بدنی، امور دانشجویان شاهد و ایثارگر و مشاوره پرداخت و تاکید کرد: تحلیل علمی و کارشناسی وضعیت آمار‌ها به برنامه ریزی بهتر کمک می‌کند.     اسکان بیش از ۶۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در خصوص وضعیت اسکان دانشجویان در نیمسال دوم تحصیلی گفت: از ابتدای اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر، اسکان به صورت دو ماهه صورت گرفته است و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که معاونت آموزشی حضور الزام حضور آن‌ها را تایید کرده در خوابگاه‌ها هستند.

وی افزود: از مهرماه بر اساس درخواست‌های فراوانی که داشتیم دانشجویان کارشناسی نیز به اسکان خوابگاهی اضافه شدند تا بتوانند پروژه‌های خود را تحویل دهند.

خرسندی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ دانشجوی کارشناسی و در مجموع ۶۰۰ دانشجو در خوابگاه‌ها هستند. فاز ۵ اسکان دانشجویان از ۱۵ بهمن به پایان می‌رسد. پیش بینی ما این است که با افزایش تعداد تقاضا در فاز ۶ اسکان هم تعداد بیشتری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را اسکان خواهیم داد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد