تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 11:03
کد خبر : 90631

تدوین سند جامع اوقات فراغت برای اولین بار در کشور/ ۵۰۰ مرکز مشاوره تا پایان دولت تحویل می‌دهیم/افزایش ثبت ازدواج و کاهش طلاق در کشور پس از ۲۵ سال/ارائه مشاوره به هزار و ۲۵۲ زوج بی بضاعت

تدوین سند جامع اوقات فراغت برای اولین بار در کشور/ ۵۰۰ مرکز مشاوره تا پایان دولت تحویل می‌دهیم/افزایش ثبت ازدواج و کاهش طلاق در کشور پس از ۲۵ سال/ارائه مشاوره به هزار و ۲۵۲ زوج بی بضاعت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از برنا؛ محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: دهه گرامی فجر را تبریک می‌گویم و گرامی میدارم یاد و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از برنا؛ محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: دهه گرامی فجر را تبریک می‌گویم و گرامی میدارم یاد و خاطره شهدای عزیزی که برای به ثمر رسیدن انقلاب جان خود را فدا کردند همچنین سالروز ولادت حضرت زهرا و روز زن و مادر را تبریک میگویم و امیدوارم خداوند به همه آنها سلامتی عطا کند.

او افزود: این روز را به تمام زنان که جایگاه شایسته و رو به پیشرفت دارند تبریک می‌گوییم و امیدوارم نگرش ها و اندیشه ها درمورد جایگاه آنان در جامعه تغییر کند تا پایگاه و جایگاه شایسته ای برای حضور بانوان شکل بگیرد.

تندگویان تصریح کرد: معاونت امور جوانان‌ در موضوع اوقات فراغت و اقداماتی که در این حوزه انجام شده چند سرفصل دارد یکی از آنها برگزاری بزرگداشت های هفته جوان است که سال ۹۲ در کل کشور ۳۴۷ رویداد برگزار شد که در سال ۹۸ به ۱۴ هزار و ۲۳۱ رویداد رسید.

معاون امور جوانان گفت: سال ۹۲ تقریبا ۴۵ اردوی گردشگری در کل کشور برگزار شد وکه این رقم سال ۹۸ به هزار و ۶۱ اردو رسید.

او افزود: سال ۹۸ حدود ۱۶۶ نشست در حوزه گفتگوی جوانان داشتیم که به ۵ هزار و ۲۳۳ گفتگو رسید و جوانان زیادی را تحت پوشش خود قرار داد.

تندگویان عنوان کرد: سال ۹۲ حدود ۶ جشنواره برترین های استانی اوقات فراغت جوانان برگزار شد که در سال ۹۸ به ۳۱ جشنواره رسید.

معاون امور جوانان بیان کرد:سال ۹۷ ویژه برنامه ها فراغتی کرامت را در دستور کار خود قرار دادیم و بیش از ۴ هزار برنامه در دهه کرامت برگزار کردیم که در سال ۹۸ به بیش از ۵ هزار رسید.

او افزود: ۲ و هزار و ۵۰۳ ویژه برنامه های فراغتی دهه کرامت برگزار شد البته این درحالیست که از ابتدای دولت تا سال ۹۷ هیچ برنامه ای نداشتیم.

تندگویان ادامه داد: سال ۹۲ تعداد خانه های جوانان صفر بود اما در سال ۹۶ ما ۵۷ خانه جوان داشتیم که در سال ۹۸ به ۷۰ خانه جوان رسید و الان ۱۳۰ خانه جوان فعال است و تا پایان دولت ۲۰۰ خانه جوان را تحویل خواهیم داد همچینن علاوه بر مراکز استانها شهرستان ها نیز صاحب خانه جوانان شدند.

معاون امور جوانان خاطرنشان کرد: سال ۹۸ حدود ۲ هزار و ۱۹۸ برنامه در خانه های جوانان کشور برگزار شد که البته به معنای تک برنامه نیست و برخی از آنها فصلی و سالیانه است.

او افزود: سال ۹۷ حدود ۱۱۰ خانه جوان در حال ساخت داشتیم و در سال ۹۸ این تعداد به ۱۱۳  رسید.

تندگویان گفت: برای اولین بار در کشور در موضوع اوقات فراغت سند جامع تدوین شد تا تقسیم کاری برای دستگاه ها صورت گیرد که بتوانیم اشتغال زایی و درآمدزایی کنیم به همین دلیل در چندین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با دستگاه ها گفتگو کردیم و در حال حاضر کار سند جامع تمام شده و باید در شورای عالی جوانان به تصویب برسد که اگر این اتفاق رخ دهد سال آینده اجرا می‌شود و دستگاه ها باید ماهیانه و فصلی گزارش دهند.

معاون امور جوانان گفت: در حوزه اشتغال و کارآفرینی فقط سیاست گذاری برعهده ماست اما از سال ۹۷ برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کردیم و  درمقطع اول با نگاه به تشکلات مردم نهاد جوانان و اشتغال در این تشکلات کار خود را آغاز کردیم و طرح ها و موضوعاتی که مربوط به حوزه اشتغال زایی در سراسر کشور بود را اعلام کردیم و از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت اقدام کردیم که در آینده تعداد اشتغال ایجاد شده و مبالغ را گزارش میدهم.

او افزود: از سال ۹۷ به آموزش های مهارتی ورود پیدا کردیم و در راستای فرمایش رهبری درمورد مهارت آموزی سربازان تفاهم نامه ای با ستاد فرمانده مسلح امضا کردیم چون معتقد هستیم یکی از مشکلات اساسی جوانان برای ورود به زندگی و اشتغال این است که مهارت ارتباطی ندارند و متاسفانه مدارس فقط تدریس علم می‌کنند که البته آموزش و پرورش و آموزش عالی چندسالی است که آموزش مهارت ارتباطی را شروع کردند اما در بحث سرباز ماهر ما بخشی از کار را برعهده گرفتیم و این کار را در ۱۶ استان که پادگان های آموزشی دارند انجام می‌دهیم .

تندگویان عنوان کرد: راه اندازی مراکز منش به عنوان مراکز نوآوری و شکوفایی برای جوانان را راه اندازی کردیم تا جوانان فارغ از اینکه عضو تشکل ما باشند یا خیر ایده های خود را برای کارآفرینی مطرح کنند و اگر ایده شان مشکلاتی داشته باشد هدایت می شوند تا آموزش ببینند و ایده شام، تبدیل به ایده اشتغال زا شود به همین منظور مدتی در مراکز ما می مانند تا به رشد اقتصادی برسند و با انتخاب خود از مجموعه ما خارج می شوند.

معاون امور جوانان عنوان کرد: تا سال ۹۸ در زنجان، بوشهر، ایلام، کردستان و هرمزگان ۷۵ رویداد برگزار کردیم تا مراکز منش پایگاه نخبگان اجتماعی ما باشند و لزومی هم ندارد افراد مدارج تحصیلی بالا داشته باشند همچنین در این ۷۵ رویداد ۲ هزار و ۹۳۸ نفر شرکت کردند و  19 کارگاه آموزشی داشتیم و ۷۴ تیم تشکیل شد به عنوان پایگاه تحویل کشور دادیم.

تندگویان در ادامه گفت: شرکتی را در زنجان داشتیم که اکنون  ارزش اسمی آنها ۶ میلیارد تومان است و بدون اینکه وابستگی به دولت داشته باشد کار می‌کند.

او افزود: در کل کشور در موضوع اشتغال و کارآفرینی از ۱۰۰ مورد رویداد استارت آپی حمایت کردیم.

معاون امور جوانان عنوان کرد: حمایت از کسب و کارهای فناورانه جوانان، الگوهای شغل کارآفرینی جوانان، راه اندازی بازار مجازی محصولات و خدمات تولیدی جوانان با محوریت استان ایلام از جمله اقدامات دیگر ما است که البته باید بگویم خدمات تولیدی جوانان ابتدا مخصوص تشکلات ما بود اما در آینده به تمام جوانان اجازه ورود داده می شود اما درنهایت هدف این است تا کسانی که از امکانات شبکه استفاده می کند به سمت ثبت تشکل بروند.

او افزود: تولید ۱۰۰ قسمت مستند تلویزیون با معرفی جوانان کارآفرین از دیگر اقدامات ما بود که از شبکه ۱ و ۳ رسانه ملی هر روز پخش می شد و اتفاقا رویکرد برطرف کردن آسیب های اجتماعی داشتند.

تندگویان بیان کرد: راه اندازی دبیرخانه گردشگری جوانان شکل گرفت هرچند گردشگری به دلیل کرونا دچار مشکل شده اما فعالیت دبیرخانه ادامه دارد و دوره های آموزشی در حال برگزاری است.

او افزود: تدوین محتوای آموزش کارآفرینی اجتماعی برای معلمان سطح متوسط آموزش و پرورش را با محوریت استان یزد انجام دادیم و این آمادگی را داریم تا با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش محتوای آموزشی ارائه دهیم.

معاون امور جوانان گفت: درراستای حمایت از تعاونی جوانان بازوزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تفاهم نامه ای امضا کردیم و به مراحل ثبت رسیده و انشالله یک الگوی جدید اشتغال باشد.

او افزود: تفاهم نامه ای بین ما و جهاد دانشگاهی نیز منعقد شد که شامل مراکز منش، سرباز مهارت  برگزاری برخی رویدادها است.

تندگویان بیان کرد: سال ۹۲ تقریبا درصد تحقق جلسات استانی ۲۱ درصد بوده اما سال ۹۸ به ۶۰ درصد رسید و در ۶ ماهه نخست امسال ۵۵ درصد محقق شد.

او افزود: صدور مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج سال ۹۲ صفر بود اما الان به ۳۵۰ رسیدیم که ۳۵ مرکز نیز همیو دهه فجر افتتاح شد و تا پایان دولت ۵۰۰ مرکز را خواهیم داشت.

تندگویان گفت: امیدوارم تعداد مراکز مشاوره بیشتر هم شود چون فراخوان عمومی دادیم تا هر روانشناسی که دوست دارد وارد حوزه شود بیایید و از مدل و تسهیلات ما استفاده کند.

معاون امور جوانان بیان کرد : تولیدات محصولات فرهنگی و رسانه ای با گرایش بحث های مربوط به مهارت های زندگی، خانواده، جمعیت و فرزندآوری از دیگر اقدامات بود که از سال ۹۵ شروع شد و در دوسال گذشته به رشد خوبی رسیدیم یعنی  372 محصول تولید کردیم البته محصولاتی که استانداردهای لازم را دارند تا در رسانه ملی پخش شود.

تندگویان گفت: جشنواره فیلم ازدواج با نمایش فیلم های منتخبی که از اول انقلاب در حوزه خانواده ساخته شده بود از دیگر اقدامات ما بود که به صورت رایگان اکران شد و توسط خانواده ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

او افزود: دو دوره جشنواره فیلم تدبیر زندگی را داشتیم که از سراسر کشور فراخوان زدیم و به تولیدات برتر جوایز دادیم و در دروان کرونا هم به صورت مجازی برگزار کردیم و امسال ۹۲ اثر منتخب از بین ۷ هزار اثر انتخاب شدند.

معاون امور جوانان عنوان کرد: ارائه خدمات مشاوره به زوجین از دیگر اقدامات ما بود که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا پایان ۶ ماهه سال ۹۹ بهره مند شدند همچنین ۶۳ هزار و ۷۳ کارگاه آموزشی برای آموزش های قبل، حین و بعد از  ازدواج برگزار کردیم که ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به صورت رایگان شرکت کردند.

تندگویان بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره به هزار و ۲۵۲ زوجین بی بضاعت را انجام دادیم یعنی زوجینی که برای طلاق مراجعه کرده بودند که این کار توسط ۵۶ مرکز مشاوره ما انجام شد.

او افزود: ارائه خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی و مجازی در کرونا داشتیم و ۶۶۰ هزار نفر در این مدت غیرحضوری و رایگان استفاه کردند.

معاون امور جوانان بیان کرد : دوره های تربیت مربی آموزش های ازدواج را داشتیم و این دوره های مدام به روز رسانی می شوند و سال ۹۶ و ۹۷ مجموعا ۵ هزار نفر تربیت مربی را آموزش دادیم.

او افزود:همچینن دوره های دانش افزایی برای مدیران مراکز ازدواج را برگزار کردیم.

تندگویان گفت: برگزاری کارگاه های زوج درمانی با رویکرد حل تعارض داشتیم و ۱۷۷ کارگاه برگزار کردیم.

او افزود: ۱۵۸ زهرا و ۴۰۰ نفر در کارگاه های آموزشی و مشاوره رایگان در راستای کنترل و کاهش طلاق شرکت کردند.

معاون امور جوانان تصریح کرد: از  180 طرح سازمان های مردم نهاد جهت ازدواج حمایت کردیم و برای اولین بار مجمع ملی خیرین ازدواج شکل گرفت و ۲۶ استان ثبت رسمی شدند و دفتری را به آنها اختصاص دادیم و امیدواریم شهرداری مکانی را در اختیار آنها قرار دهد.

او افزود: نشست های تخصصی در توسعه اجتماعی جوانان را با حضور متخصصان و رسانه ها برگزار کردیم.

تندگویان گفت: کارگاه آموزشی برای اصحاب رسانه برگزار کردیم که ۱۱۹ گروه مرجع شرکت کردند.

او افزود: در دوره کرونا خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی، مجازی و حضوری انجام دادیم و ۳۸۰ هزار و ۷۷۰ خدمت ارائه کردیم و ۲۱۳ مرکز مشاوره به صورت تخصصی خدمات ارائه دادند.

معاون امور جوانان بیان کرد: وام ازدواج سال ۹۲ تقریبا حدود ۲۹ هزار میلیارد ریال پرداخت شد که پیش بینی من این است تا پایان سال به ۴۵۰ هزار میلیارد ریال برسد گفتنی ست که از سال ۹۶ به روز شده و دیگر صف انتظار نداریم و طبق آماری که داریم و ۹ ماه گذشته ۸۰ درصد از متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

معاون امور جوانان تصریح کرد: پویش تبلیغات بازی های رایانه ای از اقدامات دیگر بود که با سازمان بازی ها رایانه ای منعقد کردیم تا پیام های خود را در قالب بازی ها ارائه دهیم و خوشبختانه  استقبال بسیار خوبب شد.

تندگویان گفت: مسابقه با گرایش موضوعات خود در بازی ها انجام دادیم و امیدواریم سال آینده بتوانیم با حمایت خودمان تولید کنیم چرا که میزان استفاده از بازی ها بین جامعه هدف ما بالاست.

او افزود: پویش ازدواج جوانان با همراهی خیرین را راه اندازی کردیم که بازتاب خوب و مناسبی داشت و توانستیم مدل همراهی خیرین را هدفمند کنیم.

معاون امور جوانان خاطرنشان کرد: بعد از ۲۵ سال که امار ازدواج هر سال منفی بود امسال برای اولین بار ۵ درصد رشد ثبت ازدواج در کشور داشتیم و ۳ درصد هم کاهش ثبث طلاق داریم که نشان می‌دهد مجموعه هماهنگی های دولت بعد از ۲۵ سال تاثیر گذار بود که البته حذف مراسم ها در کرونا  نیز تاثیرگذار بود.

او افزود: در این دولت شورای عالی جوانان را برگزار کردیم و ۴ جلسه داشتیم که یکی از مصوبات آن تغییر سن جوانی بود که از ۱۸ تا ۳۵ سالگی شد و تداخل کاری که بین ما و آموزش و پرورش بود برطرف شد.

تندگویان خاطرنشان کرد: سال ۹۹ باتوجه به کرونا چند رزمایش و پویش راه اندازی کردیم یکی از آنها همت جوانان کمک مومنانه بود که همیشه در حال انجام است اما در ماه رمضان به صورت هدفمند آن را پیگیری کردیم    و قرار بود ۲۴۰ هزار خانواده را تحت پوشش قرار دهیم که این تعداد به ۴۰۰ هزار خانواده با برآورد ریالی ۱۱۵ میلیارد ریال رسید بدون هیچ گونه حمایت دولتی.

او افزود: از اول سال و تا الان حداقل دوبرابر این تعداد را یعنی ۸۰۰ هزار خانواده را به صورت مداوم تحت پوشش خود قرار دادیم و اتفاقا ورزشکاران هم کنار جوانان قرار گرفتند.

معاون امور جوانان ادامه داد:پویش جوانان مدافعان سلامت را به دستور رهبری برای رعایت سلامت عزاداران برعهده گرفتیم و نذر خون را برای تشکلات داشتیم و همچنان ادامه دارد همچینن تولید اقلام بهداشتی و مورد نیاز مردم در هر ۳۱ استان در خال انجام است و عمده خروجی تولیدات تحویل دستگاه بهداشت و درمان می شود و بخشی از آنها به مناطق حاشیه نشینی می‌رود علاوه براینکه آموزش های بهداشتی را نیز تشکلات انجام می دهند.

او افزود: ۵۴۱ پوستر در کل کشور ۱۲۰ دقیقه مسابقه با موضوعات فرهنگی و ۱۹۵ برنامه هم با موضوعات مختلف تدارک دیدیم و از ظرفیت خانه های جوانان استفاده کردیم همچنین ۲۳ میلیارد تومان در دهه محرم توسط تشکلات اقلام بهداشتی توزیع شد.

او افزود: تصویب طرح تربیت و توانمندسازی دستیاران جوانان را داشتیم که ۶۴۲ نفر از جوانان عوض ستاد ساماندهی شدند چون عقیده من است که همه جوانان در همه عرصه های ملی، استانی و کشوری باید عضو باشند.

تندگویان گفت: اجرای امریه درحوزه تشکلات را داشتیم که اجرایی شد و سایت اجرای امریه سمن های جوانان در پایگاه وزارت ورزش و جوانان دایر است اما شایعاتی که گفته شد تعدادی از این امریه استفاده کردند را تکذیب میکنم چون شرایط خاصی دارد یکی اینکه سربازان باید عضو سازمان های مردم نهاد باشد و دیگر اینکه ۶ ماه پایانی سربازی می‌توانند امریه بگیرند اما و هنوز یک نفر هم از امریه استفاده نکرده است.

معاون امور جوانان تصریح کرد: بیانیه اولین نهادی بودیم که در بیانیه گام دوم انقلاب ورود پیدا کردیم و سند جامع آن را تدوین کردیم و قصد ما این است تا این بیانیه رهبری به سند اجرایی تبدیل شود که انشالله یکی دوماه آینده اتفاق می‌افتد البته و جلساتی با مرکز مطالعات مجلس نیز داشتیم چون بخشی اط آن باید تبدیل به قانون شود.

تندگویان گغت: تفاهم نامه ای با اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان منعقد کردیم تا خروجی آن تاثیر خوبی برای نوجوانان و جوانان باشد.

او افزود: در بیانیه گام دوم تحلیل بر نقشه راه جوانان، سبک زندگی جوانان، تقسیم کار دستگاه ها، علم و پژوهش و… انجام دادیم.

معاون امور جوانان خاطرنشان کرد: زیر ۱۰۰ سازمان مردم نهاد داشتیم اما امروز تعداد آنها به ۳ هزار و ۲۰۰ می‌رسد که تا گایان دولت از مرز ۳ هزار ۵۰۰ تشکل عبور خواهیم کرد.

در حال تکمیل…

بیشتر بخوانید:

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد