تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1396 - 6:13
کد خبر : 8829

نماز تکیه‌گاه و مأمنی مستحکم برای جوانان

نماز تکیه‌گاه و مأمنی مستحکم برای جوانان

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حسنبیگی، از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با اشاره به اینکه به جا آوردن فریضه نماز می‌تواند موانع و مشکلات را کم و راه سعادت را برای انسان محیا کند گفت: در دنیای امروزی انسان‌ها دارای مشکلات و معضلاتی هستند که خواه، ناخواه با

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حسنبیگی، از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با اشاره به اینکه به جا آوردن فریضه نماز می‌تواند موانع و مشکلات را کم و راه سعادت را برای انسان محیا کند گفت: در دنیای امروزی انسان‌ها دارای مشکلات و معضلاتی هستند که خواه، ناخواه با آنها برخورد می‌کنند که گاهی این مشکلات برای عده‌ای محدود به مسائل مادی و برای گروهی دیگر محدود به مسائل معنوی می‌شود که در این بین افراد باید به دنبال راه حل مناسبی باشند تا بتوانند خود را از این دل مشغولی و نگرانی رهایی دهند.
وی افزود: بهترین راه حل برای رفع گرفتاری و دل مشغولی همانا ذکر و یاد خداوند متعال است که می‌تواند آرام بخش دل‌ها باشد و هرگونه مشکلی را حل کند و باید گفت که ذکر و یاد خدا تنها از طریق نماز حاصل می‌شود چراکه نماز مصداق حقیقی ذکر الهی است و باعث می‌شود نفس آدمی به مبدا اعلی و خالق یکتا متصل شود.
وی در ادامه گفت: بنابراین باید گفت نماز تنها عامل بازدارنده از همه لغزش ها و گناهان است و در واقع تکیه‌گاه امنی برای انسان‌ها به خصوص جوانان است که می‌تواند راه سعادت را برای آنها مشخص کند و آنها را به مقصد و هدف نهایی برساند.
استاد حوزه علمیه قم درباره نقش خانواده‌ها به عنوان اولین مکان آموزشی برای فرزندان گفت: در شکل‌گیری شخصیت هر فرد مقطع جوانی از جایگاه خاص و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه ثبات شخصیت هر انسانی در سن جوانی آغاز می‌شود و به هر نحوی که شکل گیرد غالبا به همان صورت قوام پیدا می‌کند بنابراین خانواده به عنوان اولین مکان برای آموزش به فرزندان نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت آنها دارند.
وی اظهار کرد: اگر اعضای خانواده در هنگام شکل‌گیری هویت فرزند خود نقش خود را به خوبی ایفا کنند و در تربیت آنها از آموزه‌های دینی و اسلامی استفاده کنند مسلما فرزندان آنها آشنایی حتی در سطح مقدماتی با آموزه‌های دینی پیدا می‌کنند و هنگامی که به سنین بالاتر می‌رسند درک و فهم مسائل دینی برای آنها به نسبت آسان‌تر می‌شود.
وی گفت: برای مثال اگر خانواده از همان دوران کودکی آداب نماز و نماز خوانی را به فرزندان خود بیاموزند این افراد هنگام ورود به دوره‌های نوجوانی و جوانی با مسئله‌ای جدید مواجه نمی‌شوند که پذیرش آن برایشان سخت باشد و از عمل کردن به آن امتناع کنند.
حجت‌الاسلام حسنبیگی نماز را به عنوان عاملی برای بازداری از گناه دانست و گفت: در قرآن و سنت از جمله عواملی که باعث دوری از فحشا و منکرات می‌شود نماز است چراکه انسان مؤمن در هنگام به جا آوردن فریضه نماز با خدای خود ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط باعث به وجود آمدن نوعی شرم و حیا می‌شود که این عاملی برای دوری از گناه و معصیت است.
وی افزود: با خواندن نماز انسان به سوی دستورات الهی حرکت می‌کند و این حرکت مانع از گرفتار شدن به گناه می‌شود و هرچه درجه اخلاص فرد بیشتر باشد زمینه گناه در او کمتر است و در مقابل کسانی که نسبت به خواندن نماز بی‌توجه هستند در مواجهه با گناهان حساسیت کمتری نشان می‌دهند و زمینه گناه در این افراد بیشتر است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نماز می‌تواند به شکل‌گیری شخصیت فرد در جامعه کمک کند، گفت: انسان موجودی است که دارای تمایلات و اهدافی است و سعی دارد با دستیابی به آنها خود را تسکین دهد چراکه اقتضای انسان این است که هیچ نیازی را بدون پاسخ نگذارد و مهمترین گامی که جوان به عنوان یک انسان باید بردارد این است که ایمان خود را حفظ کند و در مسیری قرار گیرد که ایمانش را محکم‌تر کند.
وی اظهار کرد: نماز یکی از راه‌هایی است که ایمان جوانان را محکم می‌کند و می‌تواند عاملی باشد که به جوانان در اجتماع شخصیت دهد و او را در مسیر سعادت قرار دهد که قرار گرفتن در مسیر سعادت جوانان خود عاملی مهم است برای به سعادت رسیدن جامعه است.
محمد چشمه‌نوشی

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد