تاریخ انتشار : یکشنبه 28 دی 1399 - 6:54
کد خبر : 86482

تروریسم و استانداردهای دوگانه، جامعه جهانی سکوت را بشکند

تروریسم و استانداردهای دوگانه، جامعه جهانی سکوت را بشکند

مسعود شجره روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره ضمنی به برخوردهای دوگانه از سوی برخی دولت ها با موضوع تروریسم، بیان داشت: اگر چنین ترورهایی اروپایی‌های سفیدپوست را هدف قرار می‌داد، جامعه جهانی قطعا بیشتر از آنچه اکنون نگران است، ابراز نگرانی می کرد. وی گفت: متأسفانه، برای مدت زمان طولانی ما به

مسعود شجره روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره ضمنی به برخوردهای دوگانه از سوی برخی دولت ها با موضوع تروریسم، بیان داشت: اگر چنین ترورهایی اروپایی‌های سفیدپوست را هدف قرار می‌داد، جامعه جهانی قطعا بیشتر از آنچه اکنون نگران است، ابراز نگرانی می کرد.

وی گفت: متأسفانه، برای مدت زمان طولانی ما به خواب‌گردهایی در برابر این نوع ترورها به عنوان ابزار تبدیل شده‌ایم که استفاده از هواپیمای بدون سرنشین در افغانستان و در توده‌های مردم در زمان جورج دبلیو بوش و سپس در زمان باراک اوباما تا حدودی قانونی شود.

وی افزود: یکی از استدلال‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که تلفات غیر انسانی این حملات قابل توجه نیست؛ اما به شما می‌گویم واقعیت این است که ۱۰۰ درصد افرادی که کشته می‌شوند بی‌گناه هستند زیرا هیچ یک از آنها به دادگاه منتقل نمی‌شوند. برای هیچ یک از آنها اتهامی ارائه نشده است. هیچ کدام فرصت دفاع از خود را نداشته‌اند. بنابراین در اینجا استکبارِ قدرت‌های استعماری جدید وجود دارد که با استفاده از این ابزار، نقش قضاوت، هیئت منصفه و جلاد را اجرا می‌کند و ویرانی ایجاد می‌کنند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس ادامه داد:‌ یکی دیگر از بهانه‌هایی که آورده می‌شود این است که این اقدام، کمک به صلح و آرامش در سراسر جهان است. آنها استدلال می‌کنند که با هدف قرار دادن تروریست‌های به اصطلاح خود خوانده، صلح و آرامش جاری می‌شود، اما شواهدی برای اثبات آن وجود ندارد. واقعیت این است که ما بیشتر و بیشتر شاهد نوعی هرج و مرج و نابودی جامعه مدنی و نهادها در مکان‌هایی مانند افغانستان، عراق و جاهایی مانند لیبی و سوریه هستیم و در واقع شاهد نوعی کشتار بیشتر، ویرانی بیشتر و ایجاد گروه‌هایی مانند داعش و غیره هستیم. و من فکر می‌کنم این نکته دیگری است که باید به نوعی بگوییم که واقعاً هیچ مدرکی وجود ندارد.

او درباره شهادت سردار سلیمانی توسط ارتش رژیم آمریکا هم بیان داشت؛ اکثریت قریب به اتفاق مردم منطقه، عراق، سوریه، ایران و فراتر از آن، او را به عنوان یک ناجی، در برابر داعش، یک منجی در برابر گروه‌های قاتل دیده‌اند. بنابراین، در ترور او، واقعاً کسی را از بین بردند که به روشنی مورد علاقه مردم قرار گرفته است.

شجره با اشاره به موج عزاداری مردم ایران و عراق در جریان شهادت سردار سلیمانی گفت: باید بگوییم مراسم خاکسپاری وی بزرگترین مراسم خاکسپاری در کل جهان بود. هرگز در طول تاریخ چنین مراسم باشکوهی که مردم برای مرگ یک شخصیتی نظامی اشک بریزند و ناله کنند دیده نمی‌شود.

وی در همین حال تصریح کرد که اقدامات آمریکا برای ایجاد یک فضای پایدارتر یا صلح‌آمیز ترسیم نشده و دقیقاً برعکس است.«این اقدام در واقع برای ایجاد جنگ، آشوب، گسترش کشمکش و افزایش درگیری طراحی شده است و به همین دلیل بود که این نوع اعدام صورت گرفت.»

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه ترور فرمانده جنگی یا هر شخصیتی در هر کشوری، تاریخ و خط مشی مردم را عوض نمی‌کند  و باید بین استفاده از هواپیمای بدون سرنشین در محیط جنگی و در زمان صلح، تفاوت قائل شویم افزود: تمام وقت از جامعه بین‌المللی می‌شنویم که آنها منتظر می‌مانند، ببینند ایران قصد دارد چه کاری انجام دهد. اما واقعیت این است، جامعه بین‌المللی قرار است چه کاری انجام دهد؟ این موضوع صرفاً راجع به روابط ایران و ایالات متحده یا اسرائیل و حتی در واقع بین ایران و غرب نیست. موضوع این است که ما در حال راه رفتن در عرصه‌ای هستیم که قبلاً پشتیبانی قانونی شده است.

شجره تصریح کرد: ترور برای تحریک طرف مقابل، ترور غیرقانونی اشخاصی که طبق تعریف بین‌المللی بی گناه هستند، در واقع به سقوط قانون و نظم بین الملل خواهد انجامید. هدف این است که یک اقدام غیر قانونی جا می‌افتد و سپس توسط همه استفاده می‌شود. در آن صورت ما به جای حقوق و روابط بین‌الملل، قانون جنگل خواهیم داشت. این دقیقاً مسیری است که ما به دلیل سکوت جامعه بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل متحد طی می‌کنیم.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی عنوان کرد: من تصور می‌کنم همه ما باید فشارها را بر آمریکا افزایش دهیم و بگوییم عدم رسیدگی به موقع و کافی به این مسئله، دلیل این وضعیت است. آنها به جای اینکه جزئی از رفتار قابل قبول دولت‌های سراسر جهان شوند، در واقع قرار است ابزاری باشند که این امر را مشروعیت می‌بخشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به نکته مهم دیگری اشاره کرد و بیان داشت: من تصور می‌کنم آنچه می‌بینیم نقش اسلام هراسی در مشروعیت بخشیدن به این رفتار است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در سراسر جهان به طور غیرقانونی هدف قرار گرفته و ترور می‌شوند، در واقع مسلمان هستند. این یک دلیل اساسی است که اگر این ترور اروپایی‌های سفیدپوست را هدف قرار می‌داد، جامعه جهانی بیشتر از آنچه اکنون نگران است، نگران بود.

شجره بیان داشت: این نیز چیزی است که من حتی بیان آن را دشوار می‌دانم و از ابراز آن خجل هستم که بگویم جامعه جهانی ما ، قوانین بین‌المللی و سازمان ملل اسلام هراس هستند و ما وظیفه داریم جامعه جهانی را تحت فشار قرار دهیم و از حرکت کل جهان در این مسیر جلوگیری کنیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد