ورود خودروهای سنگین باری به بازار تبریز، باعث افزایش غلظت آلودگی هوا در مرکز شهر میشود
شهنام اشتری عصر شنبه در وبینار تخصصی مدیریت آلودگی هوای تبریز، با اشاره به بهبود وضعیت هوای تبریز با ورود سامانه بارشی به استان، گفت: از جمله اقدامات زیربنایی سازمان محیط زیست کشور در خصوص مدیریت آلایندگیهای کلانشهرهای کشور از جمله کلانشهر تبریز، قانون هوای پاک است که بعد از چندین بار تصویب و اصلاحیه،
شهنام اشتری عصر شنبه در وبینار تخصصی مدیریت آلودگی هوای تبریز، با اشاره به بهبود وضعیت هوای تبریز با ورود سامانه بارشی به استان، گفت: از جمله اقدامات زیربنایی سازمان محیط زیست کشور در خصوص مدیریت آلایندگیهای کلانشهرهای کشور از جمله کلانشهر تبریز، قانون هوای پاک است که بعد از چندین بار تصویب و اصلاحیه، در نهایت در سال ۹۶ به تصویب رسید.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، وی افزود: اکنون فهرستی از نواحی و منابع آلایندگی هوای تبریز با همکاری کنسرسیومی متشکل از دانشگاه تبریز و باقی دانشگاههای بزرگ کشور در راستای مطالعه بر روی منابع آلاینده حدود ۱۰ کلانشهر، مورد ارزیابی قرار گرفته است، که در این راستا نیز مشخص شده که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد منابع آلاینده هوای تبریز مرتبط با ترافیک، حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد مربوط به صنایع و مابقی نیز ناشی از مصارف خانگی عنوان شده است.
وی، ترافیک را عامل اصلی در ایجاد آلودگی هوای تبریز دانست و گفت: در این ارتباط، تردد خودروهای فرسوده، کیفیت پایین سوخت و نداشتن معاینه فنی خودروها از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در این امر بوده است؛ در سال اخیر که با مشکل کرونا نیز مواجه شدیم، متاسفانه نتوانستیم که پیش بینیهای لازم جهت هوای پاک و جلوگیری از افزایش آلایندگی هوا را انجام دهیم و دیر عمل کردیم، مثلا طرح زوج و فرد در سطح شهر تبریز به تازگی و از بیستم دی ماه اجرا میشود.
اشتری افزود: بحث نبود اتوبوسهای شهری باکیفیت و یا وجود اتوبوسهای مشکل دار از بابت معاینه فنی، مشکل دیگری است که گریبان شهر تبریز را گرفته است.
وی با اشاره به نبود فرهنگ ترافیک و پایین بودن مشارکت مردمی در این راستا، گفت: شعار روز هوای پاک امسال تحت عنوان “همکاری مسئولان و مشارکت مردم” اعلام شده تا تلنگری باشد بر اینکه مردم نیز باید در خصوص کنترل کیفیت هوای شهر مشارکت لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه اکثر خودروهایی که در سطح شهر تبریز تردد میکنند، تک سرنشین هستند، لذا انتظار میرود که مردم نسبت به کاهش تردد شهری و غیر ضروری اقدام کنند و همچنین بحث دولت الکترونیک نیز در روزهای آتی بیشتر توسعه یابد تا بتوانیم در حدامکان از ترافیک شهری دوری کنیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز با اشاره به اینکه عامل دوم آلودگی هوای تبریز مربوط به صنایع است، گفت: تبریز توسط صنایع بزرگی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، سیمان صوفیان و … محاصره شده و متاسفانه در روزهای اخیر نیز نیروگاه حرارتی تبریز به دلیل کمبود سوخت، مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده که بخشی از آلودگی هوای تبریز نیز ناشی از این کیفیت پایین سوخت نیروگاه بوده است.
وی افزود: در سال اخیر، پتروشیمی تبریز با اقدامات حفاظتی که انجام داده، از نظر انتشار گازهای سمی مشکل خاصی ندارد؛ پالایشگاه تبریز نیز ۶۰ درصد نسبت به پروژه کنترل کاهش گازهای سمی خود اقدام کرده است که ظرف چند سال آینده به اتمام خواهد رسید و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه از این نظر در حد استاندارد قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه مشکل دیگر در ایجاد آلودگی هوای تبریز، بحث توسعه شهری و تراکم جمعیت در کلانشهر است، گفت: به دلیل گسترش منازل مسکونی و احداث برجهای چند طبقه در سطح شهر، امکان گردش جریانات جوی در آسمان شهر کمتر شده و این امر، انباشت آلایندهها را در نقاط مختلف شهر در برداشته است.
اشتری ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر ساختمانهای شهر از نظر مدیریت سوخت در حد استاندارد نیستند، انتظار میرود که با همکاری تمام دستگاهها، قانون هوای پاک که حدود ۳۵ درصد آن اجرا نشده است، اجرایی شود و شاهد ارتقای کیفیت هوای تبریز باشیم.
علمی دبیر تشکلهای زیست محیطی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این وبینار، با بیان اینکه وظیفه بهبود هوای سطح شهر تبریز بر عهده بخش حاکمیتی و مردمی است، گفت: در این راستا مردم مسئولیت اجتماعی دارند که بایستی به آن عمل شود، از جمله اینکه باید به صورت بهینه از سوختها استفاده کنند، در حوزههای مختلف از حمل و نقل عمومی تا حد امکان بهره ببرند تا جلوی مصرف سوختهای اضافی گرفته شود.
وی افزود: مردم باید تا حد امکان از استفاده ماشینهای تک سرنشین پرهیز کنند تا بتوانیم بخش ترافیکی شهری را که منجر به تولید آلایندههای بسیار میشود، کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه بخش حاکمیتی وظایفی در قبال تامین سوخت باکیفیت دارد، ادامه داد: اکنون مسئله مصرف سوخت مازوت در کشور مطرح است که نارضایتی مردم را درپی داشته و این امر اکنون به یک مطالبه به حق مردم تبدیل شده است که باید لحاظ شود و دولت، سوختهایی با استانداردهای بالا را به مردم ارائه دهد تا میزان آلایندهها کاهش یابد.
علمی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در خصوص وظایف مردمی در قبال کنترل آلودگی شهری، اظهار کرد: آگاهسازی از وظایف فرهنگی تشکلهای زیست محیطی است که در این زمینه نیز برنامهریزیهای لازم توسط تشکلهای زیست محیطی استان انجام میگیرد و مردم نیز در این راستا باید همکاریهای لازم را داشته باشند و تلاش کنند تا مطالبات به حق خود را انجام دهند.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰