تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1396 - 10:35
کد خبر : 8407

مفهوم آتش به اختیار کار فرهنگی خودجوش و حفظ قوانین است/ آتش به اختیار به ‌معنای بی‌قانونی و فحاشی نیست

مفهوم آتش به اختیار کار فرهنگی خودجوش و حفظ قوانین است/ آتش به اختیار به ‌معنای بی‌قانونی و فحاشی نیست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام علی میدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کاشمر بصیر، حول محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مبحث آتش به اختیار اظهار کرد: فرمایش پیامبر اکرم (ص) است که ألا کلکم راع و کلکم مسؤول

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام علی میدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کاشمر بصیر، حول محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مبحث آتش به اختیار اظهار کرد: فرمایش پیامبر اکرم (ص) است که ألا کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته، یعنی هر مسلمانی به عنوان یک مسلمان در قبال جامعه مسئولیت دارد و این مهم در آموزه‌‌های دینی هم به آن تأکید شده است.

دادستان عمومی و انقلاب کاشمر گفت: در جامعۀ اسلامی اینگونه نیست که هر فردی بگوید فقط خودم را اداره کنم و کلاه خودم را سرم نگاه دارم؛ بعضی از جرائم از طرف هر گروهی که باشد ممکن است غیر مستقیم متوجۀ افراد عادی و خوب جامعه هم باشد.

وی بیان داشت: وقتی فضا و هوای جامعه غبارآلود شد، در این هوا همه تنفس می‌کنند چه افراد سالم و چه افراد بیمار، درهر صورت فرقی نمی کند برای همه ضرر دارد؛ بنابراین ما در قوۀ قضائیه شورایی با عنوان شورای پیشگیری از وقوع جرم داریم، در استان رئیس دادگستری، رئیس شورا است که معاونت فعالی دارد و دادستان استان هم دبیر شورا و در شهرستان هم به همین شکل این شورا تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام میدانی با بیان اینکه بیشتر مسئولیت این شورا هم در بحث برنامه‌ریزی و هم در بحث اجرا، متوجه دادستان است افزود: این شورا از همۀ نهادهای اجرایی که شامل فرمانداری، سپاه، نیروی انتظامی، امنیتی ادارۀ اطلاعات، ادارۀ ارشاد اسلامی،  شهرداری، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات است اعضایی دارد و به تناسب موضوعی که در شورا مطرح شود ممکن است که افراد دیگری را هم دعوت کنیم.

وی تأکید کرد: مقولۀ پیشگیری از وقوع جرم که یکی از وظایف ذاتی دستگاه قضایی است، متوجۀ همۀ مسئولان و همۀ آحاد مردم است که باید همه در یک جهت این دستگاه را در رابطه با پیشگیری از جرائم حمایت کنند و مسلما وقتی که همه برای کاهش جرم دست به دست هم دهند نتیجه خواهد داد در غیر این صورت به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسیم.

دادستان کاشمر در ادامۀ گفت‌و‌گو حول محور تبیین آتش به اختیار در این مقوله ابراز کرد: به فرمودۀ مقام معظم رهبری «آتش به اختیار به‌ معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. معنی‌اش این است که در تمام کشور، صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار را خودشان پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند».

وی فرمایش حضرت آقا را ادامه داد: «آتش به اختیار به ‌معنای بی‌قانونی، فحاشی و طلبکارکردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی نیست؛ نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم، آرامش، حفظ قوانین و عدم سوءاستفاده‌ی دشمن باشند».

حجت‌الاسلام میدانی بیان داشت: اگر بخواهیم در موضوع آتش به اختیار در حوزۀ  پیشگیری از وقوع جرم از باب امر به معروف و نهی از منکر ورود پیدا کنیم که حضرت آقا می‌فرمایند: وظیفۀ آحاد مردم فقط تذکر لسانی است یعنی اگر در این حوزه سؤال شود که آتش به اختیار مردم در بحث امر به معروف و نهی از منکر که منتج به کاهش جرائم شود چیست؟ می‌گوییم امر به معروف  نهی از منکر لسانی و از این بیشتر را باید به مسئولین مربوطه چه دستگاه قضایی و چه نیروهای انتظامی و امنیتی واگذار کنیم.

وی ابراز کرد: بنابراین آتش به اختیار مفهومش این نیست که می‌توانیم بدون توجه به دستگاه مسئول که وظیفۀ ذاتی و ظرفیت قانونی دارد کاری انجام دهیم بلکه به فرمودۀ مقام معظم رهبری آنجایی که  دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند؛ که مسئله‌ی اصلی را از مسئله‌ی فرعی تشخیص نمی‌دهد و یک مسئله‌ی اصلاً بی‌اعتبارِ بی‌اهمّیّت فرعی را به‌ عنوان یک مسئله‌ی اصلی، درشت می‌کنند، آن‌وقت اینجا جای همان آتش‌ به ‌اختیار است.

دادستان کاشمر با بیان اینکه همۀ مردم می‌توانند در بحث پیشگیری و کاهش وقوع جرم نقش فعالی داشته باشند یادآور شد: آتش به اختیار به مفهوم بی‌قانونی نیست بلکه باید مراقب حفظ قوانین باشیم و مانع سوءاستفاده‌ی دشمن شویم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد