تاریخ انتشار : جمعه 19 دی 1399 - 14:32
کد خبر : 83425

سردار دلها، در نگاه نشریات دانشجویی/ بررسی اهمیت قالب‌های خبری

سردار دلها، در نگاه نشریات دانشجویی/ بررسی اهمیت قالب‌های خبری

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشریات دانشجویی، عرصه متمرکز دانشجویان در بستر رسانه و مطبوعات است. یکی از مهارت‌های لازم برای فعالیت در نشریات دانشجویی شناخت حداقلی نسبت به قالب‌های خبری است. خبر، مصاحبه، گزارش و یادداشت چهار قالب اساسی در مطبوعات هستند.  شناخت کامل از خبر، انواع آن، ارزش‌های خبری که شامل، شهرت، تازگی، دربرگیری، مجاورت، فروانی

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشریات دانشجویی، عرصه متمرکز دانشجویان در بستر رسانه و مطبوعات است. یکی از مهارت‌های لازم برای فعالیت در نشریات دانشجویی شناخت حداقلی نسبت به قالب‌های خبری است. خبر، مصاحبه، گزارش و یادداشت چهار قالب اساسی در مطبوعات هستند. 

شناخت کامل از خبر، انواع آن، ارزش‌های خبری که شامل، شهرت، تازگی، دربرگیری، مجاورت، فروانی و شگفتی، عناصر و اجزاء آن اساسی‌ترین وجهه‌ای است که یک فعال در حوزه نشریات دانشجویی باید داشته باشد. آشنایی با اصول گزارش نویسی، یادداشت نویسی، مصاحبه، ویراستاری و به صورت کلی، آشنایی با مهارت‌های نوشتاری در حوزه مطبوعات و نشریات، ویژگی است که فعالین حوزه نشریات باید بر آن مسلط باشند. زمانی که از اهمیت سردبیر در قسمت قبلی جمعه بازار نشریات دانشجویی نوشتیم؛ مراد فردی بود که با تسلط بر این ابزارهای رسانه‌ای و با اشراف بر محتوای نشریه، بر قوت و دقت نشریه اضافه می‌کند و از یک نشریه تک برگ، سطحی، بی محتوا و غیر اصولی فاصله می‌گیرد.

صفحه آرایی، اصول جذب مخاطب
اصول صفحه آرایی نشریات، مجموعه‌ای از مهارت‌های بصری برای جذب مخاطب و تداوم مطالعه است. صفحه آرایی نشریات دانشجویی مقاربت معناداری با طراحی تبلیغات دارد، زیرا همواره می‌کوشد تا با جلوه‌های بصری به جذب مخاطب بپردازد. هدف اصلی نشریه از صفحه آرایی مناسب، ابتدا جذب مخاطب جهت مطالعه تمام یا بخشی از آن است. در واقع هدف این است که مخاطب با یک نگاه به نشریه به سوی آن توجه کرده و سعی در مطالعه محتوا کند. استفاده از تصاویر مناسب در صفحات، کیفیت تصویر، استفاده از تیتر مناسب، استفاده از اندازه و فونت مناسب حروف و سفید خوانی اصولی، از جمله مهارت‌هایی است که نشریات در صفحه آرایی باید رعایت کنند.

مرکز آموزش خبرگزاری دانشجو، برای تسهیل و تمرکز در آموزش مهارت‌های رسانه‌ای به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی، دوره‌های مجازی بر خط و ضبط شده‌ای را تهیه کرده است که برای آموزش هرچه بهتر، می‌توانید به آن مراجعه کنید.

هفته گذشته، به مناسب سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، تعداد زیادی از نشریات دانشجویی به بررسی ابعاد شخصیتی ایشان پرداخته بودند؛ عمده این نگاه‌ها به این مسئله، نگاه‌های متفاوت و جذابی بود ولی چون از اصول صحیح خبرنویسی و مطبوعاتی مانند تیتر مناسب و غیر تکراری استفاده نکرده بودند، چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ در زمانی یک سوژه واحد برای عمده‌ای نشریات مطرح می‌شود، سبک نوشتن، تیتر زنی، عکس صفحه اول و صفحه آرایی حرف اول برای تاثیر گذاری را می‌زند.

در این قسمت از جمعه بازار به معرفی ۶ نشریه دانشجویی از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، الزهرا (س)، علوم قضایی، امام صادق (س)، صنعتی شریف و علوم پزشکی شیراز، که در روزهای گذشته منتشر شده‌اند، می‌پردازیم؛ نشریاتی که از نظر محتوایی و فرم سطح قابل قبول را دارند. جهت مطالعه و دسترسی به فایل نشریات دانشجویی روی نام نشریات کلیک کنید.

سی و سومین شماره‌ی نشریه دانشجویی «سحر»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد؛ به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، به مسئله شهادت و ترور ایشان پرداخته شده است. از جمله عناوین این ویژه‌نامه دانشجویی می‌توان به، «درد انتظار»، «قلب در خروش یک ملت»، «نمک روی زخم» و «مکتب حاج قاسم» اشاره کرد. در بیان قسمتی از مکتب ایشان نوشته شده است؛ «در این مکتب، اگر تکلیف، نابودی داعش و شکست پروژه آمریکایی، خاورمیانه جدید، است، هر امر دیگری در اولویت پایین‌تر قرار می‌گیرد و هزاران خانواده، جوانان خود را در راه حفاظت از حریم اهل بیت فـدا می‌کنند. عمل به تکلیف توأم با برنامه‌ریزی برای حصول نتیجه است اما چنانچه ظفـر محقق نشد، یـأس نمی‌کنند و همچنان برای ادای تکلیف، مأموران تکلیف، احساس سرخوردگی می‌نمایند».

جمعه بازار

یازدهمین شماره نشریه علمی و فرهنگی حوزه زنان «حوا»، به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه الزهرا (س)، منتشر شد؛ این شماره به مسائلی چون خشونت علیه زنان در جهان مدرن و دوشیزگی در نگاه جامعه شناسی پرداخته است. بررسی نحوه حضور زنان در دنیای مدرن و فضای مجازی یکی دیگر از موضوعاتی است که در این شماره از نشریه منتشر شده است. سکوت داعیه داران حقوق زنان در برخورد با مسئله کیوان امام و نگاه به مسئله‌ آبرو در گرو پرده بکارت و نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه حضرت معصومه (س) و تبیین جایگاه علمی و اثرگذاری ایشان به عنوان دختر مسلمان یکی دیگر از موضوعات پرداخته شده‌ نویسندگان نشریه دانشجویی «حوا» بوده است.

جمعه بازار

اولین شماره نشریه دانشجویی «خیّات»، ضمیمه طنز دانشجویی شماره ۱۰۴ نشریه «حیات»، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد؛ در نشریه طنز دانشجویی «خیّات» به سردبیری پوریا عصار و مدیر مسئولی، هادی ژیان، به نقد و بررسی مسائل اجتماعی، دولت تدبیر و امید، حسن روحانی، دلار جهانگیری و وضعیت معیشت مردم پرداخته شده است. این نشریه طنز که روایتگر اتفاقات یک کارگاه خیاطی و چالش‌های پنج شخصیت این خیاطی است. در انتهای نشریه، سوالات تاریخ کنکور سال ۱۴۵۰ نیز پیش بینی شده است.

جمعه بازار

چهارمین شماره نشریه دانشجویی «خط بهشتی»، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری منتشر شد؛ ماهنامه «خط بهشتی» بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی، چهارمین شماره خود را به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری‌زاده منتشر و موضوع ترور ایشان را از ابعاد حقوقی و قضایی بررسی کرده است. در این شماره به جز اشعار و دلنوشته‌ها و زندگینامه دو شهید، بررسی حقوقی ابعاد ترور شهید سلیمانی و سابقه تروریسم دولتی عمده مطالب را به خود تخصیص داده و همینطور واکنش‌های ایران به این اقدامات تروریستی را مورد بحث قرار داده است. از جمله عناوین این نشریه دانشجویی شامل؛ «نقض حقوق بشر در ترور سردار سلیمانی»، «انتقام سخت؛ از حرف تا عمل»، «ملت زخم خورده از تروریسم» و «سروده‌ای برای سردار دلها» است.

جمعه بازار

شماره هشتم نشریه دانشجویی «ثمین»، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «ثمین» حوزه زنان و خانواده، به تبعیض جنسیتی پرداخته شده است؛ تفاوت ذاتی زن و مرد، تاثیر رسانه بر فرهنگ تبعیض، چرایی تبعیض، نقش فمنیسم‌ در این روند و حقوق زنان در جامعه و خانواده بررسی شده است. در قسمتی از این نشریه آمده است؛ «دم زدن از تبعیض، در همین زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، نه تنها بد، بلکه می‌تواند خیلی هم درست باشد؛ برخی گمان می‌کنند در جامعه‌ی ما، هر گونه حرکت در جهت تغییر شرایط زندگی زنان و اعتراض به موانع موجود برای رشد آنها، برابر با اعتراضات ضدحاکمیتی و ضداسلامی است.»

جمعه بازار

شماره بیست و یکم نشریه دانشجویی «هوای تازه»، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد؛ در این شماره از نشریه دانشجویی «هوای تازه» درآمدی بر پیامدهای بین المللی ترور شهید قاسم سلیمانی صورت گرفته است و به نقل قول از تعدادی از نزدیکان حاج قاسم در سال‌های اخیر، به بررسی ابعاد شخصیتی ایشان پرداخته شده است. در این شماره، دو کتاب «تغلب» و «نقاب‌ها» نوشته‌ی به ترتیب، مصطفی غفاری و محمدعلی الفت پور، معرفی شده است تا به نسبت جریان تحریفی که در سال‌ اخیر شکل گرفته است؛ شناخت کاملی پیدا شود. در آخر نیز به برشی از زندگی عالم فقید، علامه مصباح یزدی نیز در این شماره پرداخته شده است.

جمعه بازار

با عضویت در کانال تلگرامی پاتوق نشریات دانشجویی می‌توانید نشریات دانشجویی را دنبال کنید؛ جهت عضویت در کانال تلگرامی پاتوق نشریات دانشجویی اینجا را کلیک کنید. صفحه نشریات دانشجویی خبرگزاری دانشجو، عمده نشریات دانشجویی کشور را پوشش می‌دهد، با بازدید از آن می‌‌توانید به نشریات و اخبار آنها دسترسی داشته باشید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد