تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 دی 1399 - 8:23
کد خبر : 82915

زمانبندی سند تحول قضایی نشان از عزم جدی قوه قضاییه برای رفع مشکلات دارد

زمانبندی سند تحول قضایی نشان از عزم جدی قوه قضاییه برای رفع مشکلات دارد

مجید عباسی عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو درباره ابلاغ سند تحول قضایی توسط رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: به نظر می‌رسد ابلاغ سند تحول قوه قضاییه یک گام بسیار مهم و اساسی در جهت حرکت قوه به سمت روند مطلوب باشد. وی گفت: هفت مأموریت اصلی قوه قضاییه در

مجید عباسی عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو درباره ابلاغ سند تحول قضایی توسط رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: به نظر می‌رسد ابلاغ سند تحول قوه قضاییه یک گام بسیار مهم و اساسی در جهت حرکت قوه به سمت روند مطلوب باشد.

وی گفت: هفت مأموریت اصلی قوه قضاییه در این سند از تکالیف قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی نظام تدوین شده که این مسئله نشان می‌دهد قوه قضاییه در دوره ریاست آیت الله رئیسی فعالیت خودش را مطابق اسناد بالادستی نظام و به ویژه قانون اساسی انجام می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: سند تحول زمانی نوشته می‌شود که یک سری آسیب‌ها و مشکلات وجود دارد و باید تحولی در روند حرکتی یک مجموعه به وجود آید تا مشکلات، یا کاسته شود یا به کلی به کنار گذاشته شوند.

عباسی ادامه داد: اکنون و پس از ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی باید این کار در دستگاه قضایی کشور اتفاق می‌افتاد و به اعتقاد بنده یک اقدام شجاعانه و خوبی بود که از سوی آیت الله رئیسی در قوه صورت گرفت.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این سند این است که قوه قضاییه آسیب‌شناسی درونی انجام داده و چالش‌ها و مشکلات اولویت دار را در این سند شناسایی کرده و بنا بر این باید این مشکلات اساسی رفع شود تا به نقطه مطلوب که مد نظر نظام اسلامی هست، رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این سند آن است که پس از شناسایی چالش‌ها، راهکار‌هایی هم جهت رفع آن‌ها ارائه شده و برای این منظور زمانبندی‌های کوتاه مدت تا تیرماه ۱۴۰۰، میان‌مدت تا تیرماه ۱۴۰۱ و بلند مدت آن تا پایان سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

عباسی افزود: اصل زمانبندی به معنی آن است که ما می‌توانیم از قوه قضائیه بخواهیم که تا پایان سال ۱۴۰۰ به ما بگوید که چه اقداماتی را در این بازه زمانی انجام داده است؛ بنابراین زمان بندی سند نشان‌دهنده جدی بودن عزم راسخ مقامات آن دستگاه جهت حل مشکلات قوه است.

وی تصریح کرد: دلیل این جدیت هم زمان بندی مشخص در این سند است، چرا که مقامات قوه قضاییه می‌دانند پس از پایان زمان بندی باید پاسخگوی افکار عمومی جهت انجام اقدامات خود در این خصوص باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این سند تکیه بر نقش مردم است، امام راحل هم در انقلاب اسلامی ایران بر مردم تکیه داشتند چرا که خود این مردم نظام را تشکیل دادند.

عباسی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم این سند تاکید بر حقوق شهروندی و حفظ کرامت مردم است افزود: مبارزه با فساد یکی از خواسته‌های مهم مردم هست که در این سند دیده شده است.

وی تاکید کرد: حمایت از تولید که خود به خود به آغاز فرایند توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی می‌انجامد هم یکی دیگر از ویژگی‌های این سند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در تهیه این سند نقش اساتید، نخبگان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه دیده شده و این موضوع خیلی اهمیت دارد که قوه قضاییه بتواند از پشتوانه نخبگان و اساتید به بهترین نحو ممکن استفاده کند.

عباسی در پایان خاطرنشان کرد: بازطراحی نظام مدیریت و ساختار اداری قوه قضاییه از دیگر مواردی است که در سند به آن پرداخته شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد