تاریخ انتشار : شنبه 13 دی 1399 - 5:23
کد خبر : 80992

گام‌های شهید سلیمانی در میدان‌های نبرد موجب خشم آمریکا بود

گام‌های شهید سلیمانی در میدان‌های نبرد موجب خشم آمریکا بود

حجت الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا به مبانی قرآنی مکتب شهید قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: بر اساس آیه ۱۲۰ سوره توبه بعضی افراد هنگامی که در مبارزه گام برمی دارند، کفار را به خشم می آورند. گام های سردار سلیمانی نیز موجب خشم

حجت الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا به مبانی قرآنی مکتب شهید قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: بر اساس آیه ۱۲۰ سوره توبه بعضی افراد هنگامی که در مبارزه گام برمی دارند، کفار را به خشم می آورند. گام های سردار سلیمانی نیز موجب خشم دشمنان می شد به گونه ای که وی به هر کشوری می رفت، دشمن ناراحت می شد. هنگامی که به لبنان می رفت رژیم صهیونیستی عصبانی می شد و هنگامی که به سوریه و عراق می رفت، آمریکا ناراحت می شد. لذا مبنای حرکت وی به خشم آوردن کفار و مقابله با آنان بود.

 رهبر معظم انقلاب در اوایل جنگ سوریه در خطبه های نماز جمعه در پاسخ به این سوال که چرا در کنار ملت سوریه قرار می گیریم، فرمودند ملاک ما آمریکا و رژیم صهیونیستی است. یعنی هر جا آنها ناراحت شوند، آنجا ما باید وارد شویم و کنار آن ملت باشیم.

نویسنده تفسیر قرآن مهر اضافه کرد: شهید سلیمانی یک مومن مبارز و صادق بود و این مطلب در آیه ۱۵ سوره حجرات آمده است، اگر بخواهیم یک مصداق خوب برای این آیه پیدا کنیم می توان گفت بعد از معصومین (ع)، شهید سلیمانی یکی از مصادیق این آیه است. سلیمانی بر اساس ایمان به خدا و رسول (ص) مبارزه می کرد و لذا مومن بود. او همه جانبه با مال و جان و مخلصانه حرکت می کرد. او ثبات قدم داشت و در کارهای خود متزلزل نشد و بادهای اجتماعی و سیاسی که بعد از انقلاب وزیدن گرفت، درخت تنومند سلیمانی را متزلزل نکرد.

آیه ۱۵ سوره حجرات می فرماید: مومنان واقعی فقط کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‌اند، هرگز شکّ و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده‌اند؛ آنها راستگویان هستند.

مومنان فقط افرادی هستند که ایمان به خدا و رسول داشته باشند که ایمان به رسول شامل جانشینان ایشان مثل ائمه (ع) تا ولایت فقیه می شود. سلیمانی به راهی که می رفت، ایمان داشت. در ادامه آیه نیز می خوانیم کسانی مومن واقعی هستند که بعد از ایمان به خدا و پیامبر بادهای سیاسی، عقیدتی و اجتماعی آنها را متزلزل نکند و کوچکترین شکی به دل آنها راه پیدا نکند و شهید سلیمانی از ابتدای انقلاب اینگونه بود.

وی اضافه کرد: حاج قاسم در همه جا از جان گذشته بود و شجاعت وی در میدان های نبرد تا مرحله شهادت کاملا روشن بود. وی هیچ گاه در فکر دنیا و دنیااندوزی نبود و مالی برای خود جمع نکرد. اسم و رسم برای او مهم نبود و همه کارهایش را برای خدا انجام می داد و در مصاحبه به ندرت شرکت می کرد. در پایان آیه نیز اشاره دارد که فقط افرادی صادق هستند که گفتارشان با عملشان مطابقت داشته باشد و لذا مبنای اول مکتب سلیمانی مومن بودن، مبارز بودن و صادق بودن است که این سه ویژگی در این آیه آمده است.

سردار سلیمانی اشداء علی‌الکفار، رحماء بینهم بود

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به آیه پایانی سوره فتح که می فرماید «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» اظهار کرد: دومین مبنای قرآنی مکتب حاج قاسم، دوستی با مومنان و دشمنی باکفار است و این آیه تاکید دارد کسانی که با پیامبر اکرم (ص) هستند، نسبت به کفار سخت گیر و نسبت به مومنان و مسلمانان با رحمت رفتار می کنند.

شدت سلیمانی را درمبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی در صحنه های نبرد و دوستی او را با مومنان در عراق، سوریه و ایران دیدیم. مثلا وقتی در خوزستان سیل آمد، او مردانه به میدان آمد و به مردم کمک می کرد.

به گفته این پژوهشگر قرآنی سومین مبنای حرکت سلیمانی محبت اهل بیت (ع) بود که در آیه ۲۳ سوره شوری آمده است. این آیه می فرماید ای پیامبر بگو هیچ پاداشی از شما نمی خواهم مگر محبت و مودت و دوستی خویشاوندانم یعنی امیرمومنان و فاطمه زهرا و ائمه معصومین (ع) و ما دیدیم که شهید سلیمانی دوستی با امیرمومنان (ع) و امام حسین (ع) را در مراسم هایی در کرمان می گرفت که البته دوستی وی هم به لفظ بود و هم در دل داشت و همچنین در عمل بود. ممکن است برخی افراد دوستی با اهل بیت را فقط در لفظ داشته باشند ولی در عمل کم بیاورند ولی سلیمانی هم آنها را دوست داشت و هم در کنار مزارشان اشک می ریخت و در عمل نیز نشان داد. لذا در دفاع از حرم حضرت زینب و دفاع از حرم های اهل بیت به خوبی این دوستی را نشان داد.

وی همچنین به آیات ۵۴ و ۵۶ سوره مائده اشاره کرد و گفت: بر اساس آیه ۵۶ کسی که خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را دوست داشته باشد جزو حزب خداست و حزب خدا نیز غالب است و شهید سلیمانی مصداق حزب الله بود و لذا در کنار حزب الله قرار گرفت و در جنگ ۳۳ روزه و سایر جنگ ها از لبنان دفاع کرد.

سردار شهادت‌طلب بود

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث همچنین به بخشی از آیه ۵۰ سوره انعام استناد کرد و گفت: بصیرت وی از مباحثی بود که قرآن بر آن تکیه کرد. حاج قاسم در تشخیص حق و باطل و پیروی از امام خمینی رهبر معظم انقلاب در جریان های سیاسی بصیرت داشت. 

رضایی اصفهانی افزود: شهادت طلبی یکی دیگر از مبانی مکتب قرآنی شهید سلیمانی است و او همواره منتظر شهادت بود که به تعبیر قرآن مومنان در انتظار «احدی الحسنین» یعنی یکی از دو بهترین (پیروزی یا شهادت) هستند. رهبر معظم انقلاب بعد از شنیدن خبر شهادت حاج قاسم فرمود بالاخره به آرزوی خود رسید و مشخص می شود که بارها به رهبر انقلاب گفته بود که در آرزوی شهادت است.

البته شهادت طلبی به این معنا نیست که خودمان را در معرض کشته شدن قرار دهیم بلکه در جایی که لازم است در مقابل دشمن بایستیم و تا سر حد شهادت باشیم. زنده بودن ما در صحنه های نظامی و فرهنگی به گونه ای باید باشد که دشمن را عقب بزند و شهادت ما نیز باید دشمن را عقب براند؛ همانگونه شهادت حاج قاسم و تشییع وی در عراق و ایران به تعبیر رهبر انقلاب سیلی به دشمنان بود و شهادت وی موجب برکاتی شد که یکی از آنها تصویب خروج آمریکا از عراق بود. 

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت صبح روز جمعه ۱۳دی‌ماه سال ۹۸ در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد