تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1399 - 7:41
کد خبر : 80680

زنگ هشدار طلاق در ایلام/ کم کاری متولیان در آموزش مهارت‌های زندگی

زنگ هشدار طلاق در ایلام/ کم کاری متولیان در آموزش مهارت‌های زندگی

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: طلاق یک مسئله اجتماعی جدی برای جامعه محسوب می‌شود و از طرفی تاکید دستورات دینی مبنی بر جایگاه رفیع خانواده و زن در جامعه و از سوی دیگر اهمیت بالا و نقش محوری نهاد خانواده در مدیریت و تنظیم یک جامعه بهنجار می‌تواند بیش از پیش اهمیت توجه به مسئله تحکیم خانواده

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: طلاق یک مسئله اجتماعی جدی برای جامعه محسوب می‌شود و از طرفی تاکید دستورات دینی مبنی بر جایگاه رفیع خانواده و زن در جامعه و از سوی دیگر اهمیت بالا و نقش محوری نهاد خانواده در مدیریت و تنظیم یک جامعه بهنجار می‌تواند بیش از پیش اهمیت توجه به مسئله تحکیم خانواده را نشان دهد.

متأسفانه در سال‌های اخیر آمار طلاق در استان محروم ایلام افزایش چشمگیری یافت است و طبق آمارهای رسمی میانگین طلاق در ایلام بالاتر از میانگین کشوری است.

پژوهشگر و دانشجوی دکترای جامعه شناسی در این باره به خبرنگار مهر اظهار کرد: شیوع و گسترش بیکای در قشر جوان، اعتیاد، اختلاف طبقاتی و پایین بودن درآمدهای خانوار و گرانی، تورم و ناتوانی مالی اکثریت جوانان، ضعف مکانیسم‌های آموزش‌های اجتماعی قبل از ازدواج و ناکارآمدی مراکز مشاوره خانواده، بی توجهی به تقویت بنیان‌های شخصیتی نسل جدید به وسیله خانواده و مدرسه، بی بهرگی و ضعف آگاهی زوجین از وقوف بر تکنیک‌های کنترل عصبی و … از جمله شرایط و زمینه‌هایی هستند که می‌توانند شیوع و گسترش پدیده طلاق منجر شوند.

مهدی فتاحی دارانی با اشاره به اینکه عوامل مؤثر بر طلاق در مناطق مختلف متفاوت است، ادامه داد: این عوامل در استان ایلام می‌تواند متأثر از مشکلات اقتصادی، افزایش سطح توقعات زنان و تنوع طلبی مردان، افزایش گرایش به فرهنگ غربی در عرصه خانواده، خروج از دایره هنجارها و ارزش‌ها در همسرگزینی و کاهش اعتقادات دینی و مذهبی باشد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در زمینه کاهش طلاق و افزایش ازدواج باید سیاست گزاری کرد، عنوان داشت: از جمله مصادیق سیاست گذاری در جمهوری اسلامی برنامه توسعه بلندمدت است که به عنوان اسنادی بالادستی که ضمانت اجرایی دارند چراغی برای برنامه ریزی های کوتاه مدت هستند.

راهکارهای کاهش طلاق

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برنامه‌های بلندمدت توسعه کمتر توجهی به آسیب‌های اجتماعی، مخصوصاً موضوع طلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی داشته‌اند.

وی افزود: این برنامه‌ها در مواردی که سیاستی کلی برای تحکیم خانواده ذکر کرده‌اند در ادامه احکامی برای چگونگی اجرای این سیاست تعریف و تصویب نکرده‌اند تا این کلی گویی و ابهام در سیاست نتواند چاره‌ای از مسائل اجتماعی کند.

وی در ادامه به راهکارها برای کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: واگذاری پرونده‌های طلاق به دادگاه‌های تخصصی خانواده، به رسمیت شناخته شدن حق طلاق برای زنان، ایجاد نهاد حکمیت به عنوان اشخاصی که بین زوجین میانجیگری کرده و مسئله را حل کنند، ایجاد نهاد مشاوره خانواده برای زوجین قبل از طلاق‌های توافقی و غیرتوافقی، ارزیابی اجرای برنامه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی در طول اجرای برنامه‌های توسعه و … از جمله مهمترین راهکارها جهت کاهش طلاق است.

آمار بالای طلاق در استان ایلام

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آمار طلاق در استان ایلام به نسبت کل آمار کشوری بالاتر است به طوری که به‌صورت میانگین روزانه شاهد سه مورد طلاق در استان ایلام هستیم.

محمد علی تقوی با اشاره به این‌که بیشتر این طلاق‌ها در پنج سال ابتدایی زندگی مشترک به وقوع می‌پیوندند، گفت: این جدایی‌ها به علت عدم شناخت کافی زوجین از همدیگر است.

وی با بیان این‌که عوامل مختلفی در این رابطه نقش دارند، ادامه داد: از جمله این عوامل می‌توان به فقر، بیکاری و عدم صداقت و توقعات بالای زوجین از همدیگر اشاره کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام در ادامه بیان کرد: در استان ایلام در ازای هر شش مورد ازدواج یک مورد طلاق اتفاق می‌افتد و این می‌تواند هشداری جدی برای استان باشد و لازم است نهادهای فرهنگی و رسانه‌های عمومی تصویری و نگارشی به این خصوص پرداخته و مهارت‌های زندگی را در این رابطه آموزش دهد.

کاهش آمار ازدواج در استان ایلام

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام با اشاره به کاهش آمار ازدواج نیز در استان ایلام ادامه داد: طی سال گذشته علاوه بر افزایش آمار طلاق آمار ازدواج نیز در استان ایلام کاهش یافته است.

متأسفانه موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان ایلام مثل طلاق و کاهش آمار ازدواج بیشتر از سایر مناطق کشور است که نیاز است متولیان این امر برنامه ریزی دقیقی برای این موضوع داشته باشند.

بی شک یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ازدواج را می‌توان شیوع ویروس کرونا دانست، متأسفانه کرونا ویروس در همه زمینه‌های اجتماعی تأثیر منفی داشته که بیکاری در ایام قرنطینه که بر اساس گفته کارشناسان به تنش‌های خانوادگی منجر شده است از جمله دلایل افزایش طلاق در ماه‌های گذشته است.

امیدواریم با ریشه کنی هرچه سریع‌تر این ویروس منحوس شاهد کاهش آمار طلاق و افزایش ازدواج جوانان باشیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد