تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 دی 1399 - 8:04
کد خبر : 80322

مسجد، محور دفاع از سلامت

مسجد، محور دفاع از سلامت

ایران از اواخر پارسال همچون دیگر کشورهای جهان درگیر با بیماری کووید ۱۹ شد و به تبع آن مسوولان کشورمان هر کدام به شکلی برای تامین سلامت مردم در درجه نخست و نیز تامین مایحتاج اولیه آن بخش از شهروندانی که دچار فقر مالی ناشی از تعطیلی محیط کسب کارشان شده اند کوشیده اند. در میان این

ایران از اواخر پارسال همچون دیگر کشورهای جهان درگیر با بیماری کووید ۱۹ شد و به تبع آن مسوولان کشورمان هر کدام به شکلی برای تامین سلامت مردم در درجه نخست و نیز تامین مایحتاج اولیه آن بخش از شهروندانی که دچار فقر مالی ناشی از تعطیلی محیط کسب کارشان شده اند کوشیده اند.
در میان این برنامه‌ها می توان به پیشنهاد مقام معظم رهبری برای کمک مردم به یکدیگر که منجر به شکل گیری رزمایش “مواسات یا کمک مومنانه ” شد یاد کرد.
دومین برنامه سراسری در این عرصه “طرح شهید سلیمانی” با عنوان “مسجد، سنگر سلامت” است که به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا از آبان امسال با محوریت خراسان رضوی آغاز شده است.

اجرای استانی طرح
فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان بسیج و وزارت بهداشت برای اجرای طرح”مسجد، سنگر سلامت” با هم تفاهم کردند و در این زمینه با جدیت وارد عمل شدند.
سردار سرتیپ پاسدار یعقوبعلی نظری افزود: این اقدام از اسفند پارسال در دستور کار بسیج و سپاه بود، اما با توجه به شرایط جدید تلاش جدی‌تر، گسترده‌تر و کیفی‌تری صورت گرفت.
وی ادامه داد: طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران به اجرا در آمد و  هدایت محور تخصصی طرح شهید سلیمانی با دانشگاه علوم پزشکی، هدایت معنوی آن با مساجد و مسولیت اجرایی طرح با نیروی مقاومت بسیج است.
فرمانده سپاه استانی امام رضا(ع) گفت: روحیه جهادی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این روزها به الگویی برای مقابله با ویروس همه‌گیر کرونا مبدل شده و در طرح “مسجد، سنگر سلامت” به مشکلات مختلف مبتلایان و یا افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ رسیدگی می‌شود.
نظری افزود: دفاع از حریم سلامت با توجه به گستردگی جهانی شدت سرایت ویروس کرونا تنها به دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان سپرده نشده است و بسیاری از نهادها، ادارات، گروههای مردمی، تشکلهای مردم‌نهاد، واحدهای جهادی و بسیجیان عزم خود را برای مقابله جدی و موثر با این ویروس منحوس در جای‌ جای کشور و استان خراسان رضوی جزم کرده‌اند. 
وی اضافه کرد: کمکهای مؤمنانه در این عرصه از ابتدای شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با توجه به تبعات گسترده اجتماعی و اقتصادی آن هر بار در یک قالب بین مردم نمود پیدا کرد. 

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی گفت: بر این اساس تا کنون ارائه کمکها نه تنها با توزیع بسته‌های معیشتی، ماسک و مواد ضدعفونی بلکه در قالب کمک مستقیم به بیماران نیازمند هم اجرا شده است.

نظری افزود: هم‌اینک نیز ارائه کمک برای مقابله با ویروس کرونا در چارچوب طرح “مسجد، سنگر سلامت” در سطح این استان تداوم یافته که با استقبال و حضور پرشور نیروهای جهادی با محوریت مساجد همراه است تا به افراد نیازمند در روزهای کرونایی به طور ویژه و موثر توجه شود.

نقش‌آفرینی ۵۱ هزار بسیجی

فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی گفت: ۵۱ هزار بسیجی فعال در پایگاههای “مسجد، سنگر سلامت” استان هم‌اینک مشغول خدمت‌رسانی به مردم با هدف کاهش آمار ابتلای به بیماری کووید ۱۹ با تلاش برای قطع زنجیره سرایت و انتقال ویروس کرونا هستند.
نظری افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند از نخستین روز آذر ماه گذشته تاکنون فعالیتهای امدادی و پیشگیرانه بسیجیان با تکیه بر نقاط متبرک همچون مساجد موجب کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا شده‌ است که در نمودارهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منعکس است.
وی ادامه داد: کارها و امور باید مبتنی بر مساجد که قدرت معنوی دارند انجام شود و همکاری شهروندانی که با مسجد تعامل دارند به عنوان قدرت فزاینده در اجرای کارها موثر است و در همین راستا در ۲ هزار و ۵۵۵ پایگاه سلامت مسجد محور این استان ۱۷۰ پزشک و ۳۳۰ پرستار فعالیت دارند.

مشارکت مساجد و پایگاههای بسیج در تربت‌حیدریه 

فرمانده سپاه پاسداران ناحیه تربت‌حیدریه نیز گفت: ۱۷۸ مسجد و پایگاه بسیج این شهرستان در چارچوب طرح “مسجد، سنگر سلامت” با دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان همکاری دارند.
سرهنگ پاسدار احمد ناصری موحد افزود: شناسایی بیماران از طریق شبکه محله‌ای، معرفی به مراکز جامع سلامت منتخب، تسهیل هدایت بیمار به درمانگاه، نقاهتگاه و بیمارستان مطابق فرایند تعریف شده دانشگاه و نیز پشتیبانی و حمایت از بیماران در دوران قرنطینه با رفع موانع معیشتی از جمله اهدای بسته‌های کمک معیشتی به خانواده بیماران، از جمله اهدافی است که در این طرح دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: رفع موانع شغلی در زمینه اخذ و ارایه گواهی مرخصی استعلاجی معتبر و برطرف کردن مشکلات شخصی شامل خرید و انجام امور جاری زندگی فرد بیمار در صورت نیاز با استفاده از ظرفیت جوانان بسیجی مومن، امین و معتمد محل از دیگر اهداف این طرح است.

هفت کارگروه در سه لایه
معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه ناحیه تربت‌حیدریه نیز در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح، ناحیه بسیج تربت‌حیدریه با ۱۷۸ مسجد و ۳۵۶ پایگاه بسیج به عنوان پایگاه سلامت در هفت کمیته به افراد مبتلا، مشکوک و یا نیازمند، خدمات‌رسانی می‌کند.
علی خسروی‌نژاد افزود: این کمیته ها عبارتند از کمیته معنویت و امید آفرینی به مسوولیت واحد تعلیم و تربیت سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته آموزش به مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جامعه پزشکی، کمیته رفع نیازمندی‌ها به مسوولیت کمیته امداد امام خمینی (ره) و دبیری بسیج سازندگی، کمیته امر به معروف و نهی از منکر به مسوولیت ستاد امر به معروف شهرستان تربت حیدریه و معاونت اجتماعی سپاه، کمیته پایش به مسوولیت فرمانده سپاه و ریاست دانشگاه و کمیته فرهنگی، به مسوولیت معاونت فرهنگی هنری سپاه با همکاری شهرداری.
وی ادامه داد: وظایف کمیته‌ها در سه لایه شهرستانی، بخشی و پایگاهی تعریف و افراد در این چارت سازماندهی شدند و بر این اساس در پایگاه‌ها، هیاتهای امنای مساجد، معتمدان محل، ائمه جماعات و افراد تاثیرگذار نیز در این طرح دخیل هستند.
او ادامه داد: از ابتدای طرح که در تاریخ ۲۰ آبان ۹۹ با عنوان قرارگاه شهید سلیمانی آغاز شد ریاست آن با فرماندار و دبیری اش نیز بر عهده بسیج جامعه پزشکی با مشارکت معاونت سلامت دفاع زیستی سپاه ناحیه تربت حیدریه بوده است.

شناسایی بیماران کووید ۱۹ و ارائه خدمت به آنها

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه ناحیه تربت‌حیدریه گفت: از ابتدای اجرای طرح ۵۸۰ نفر که با تشخیص قطعی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بودند شناسایی شدند و همچنین در پایگاه‌های سلامت محور نیز ۵۸۰ نفر در سطح شهرستان از طریق خوداظهاری، تلفنی و روش‌های دیگر به عنوان مبتلا یا مشکوک شناسایی شدند.
خسروی‌نژاد افزود: در گام بعدی پس از شناسایی افراد، توسط کمیته رفع نیازمندی‌ها، ۲ هزار و ۸۰۰ بسته معیشتی تحویل فرماندهان حوزه‌های مقاومت شد تا تحویل افراد نیازمند داده شود که برای قطع زنحیره کرونا در خانه بمانند.

وی ادامه داد: اولویت توزیع بسته‌های معیشتی با مبتلایان نیازمند است هر چند برخی افراد ممکن است نیاز به چند بسته داشته‌باشند، لذا تاکنون ۸۴۱ بسته به افراد نیازمند تحویل شده است البته در این گام به برخی افراد سالم اما مسن و یا زنان باردار که در معرض خطر ابتلا هستند نیز بسته معیشتی تحویل شده‌است.
معاون سلامت و دفاع زیستی ناحیه بسیج تربت‌حیدریه گفت: همچنین تعداد ۲ هزار و ۴۲۰ نفر از افراد مشکوک یا مبتلا، به مراکز تخصصی و مراکز جامع سلامت ارجاع داده شدند و امور شخصی ۳۵۳ نفر اعم از خرید یا تامین سایر نیازها بر اساس تشخیص کارگروه‌ها به انجام رسید.
خسروی‌نژاد افزود: در این مدت به سه هزار و ۲۱۰ نفر از افراد مبتلا و مشکوک آموزش داده شد و ۵۳ نفر نیز توسط تیم‌های مراقبت در منزل که به هر دلیلی نمی‌توانستند به مراکز درمانی مراجعه کنند خدمات پرستاری ارایه شد.
وی مشاوره پزشکی توسط پزشکان معین به تعداد ۱۸۵ نفر، تدابیر تغدیه ای به ۶۵۳ نفر، تذکر لسانی به ۱۴هزار و ۲۸۰ نفر و نیز توزیع ۱۱ هزار و ۲۰۰ عدد ماسک و تامین ۱۸ دستگاه اکسیژن برای افراد نیازمند در منزل را بخشی دیگر از فعالیتهای سپاه و بسیج تربت‌حیدریه در اجرای طرح شهید سلیمانی برشمرد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله  ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. 

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه علاوه بر این خطه، ۲ شهرستان مه‌ولات و زاوه را نیز با مجموع حدود یک میلیون نفر جمعیت زیر پوشش خدمات خود دارد. 

بنا بر آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۱۴۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ طی  ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۵ تن رسید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد