تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 خرداد 1396 - 11:02
کد خبر : 7719

برداشت شخصی طراحان از مد ایرانی‌ اسلامی / دیدگاه واحدی از مد اسلامی نداریم

برداشت شخصی طراحان از مد ایرانی‌ اسلامی / دیدگاه واحدی از مد اسلامی نداریم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مریم تاج‌گردون، مدیر برند نورا که تجربه حضور در نمایشگاه اکسپوی حلال روسیه در شهر کازان و نمایش مدل های ایرانی ـ اسلامی را در این نمایشگاه دارد، در گفت‌و‌گو با ایکنا در پاسخ به

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مریم تاج‌گردون، مدیر برند نورا که تجربه حضور در نمایشگاه اکسپوی حلال روسیه در شهر کازان و نمایش مدل های ایرانی ـ اسلامی را در این نمایشگاه دارد، در گفت‌و‌گو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که صنعت مد در ایران اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: به نظر می‌رسد در چند سال اخیر صنعت مد روند رو به رشدی داشته و طراحی لباس بر اساس اصول مجددا مورد توجه اهالی مد و لباس و نیز مصرف کنندگان قرار گرفته است.

صنعت مد هدفمند شده است

وی با ابراز خرسندی از اینکه با پیگیری‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس این صنعت تا حد زیادی هدفمند شده است، گفت: اکنون بسیاری از طراحان ایرانی به سمت طراحی لباس با اتکا بر فرهنگ کشورمان تشویق می‌شوند. هر چند هنوز قشر وسیعی از جامعه از الگوهای مد ارائه شده از طرف سایر کشورها تبعیت می‌کنند ولی به طور محسوس می‌توان به تغییر تدریجی ذائقه مردم در خصوص استفاده از مد ایرانی اشاره کرد.

تاج گردون در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که بتوانیم ادعا کنیم شاخصه‌های مد ایرانی ـ اسلامی را استخراج کرده‌ و می‌توانیم بر اساس این اصول و شاخصه‌ها لباس طراحی کنیم؟ گفت: ما در ایران ذائقه‌های متنوعی داریم؛ طراحان ما نیز ذائقه‌های متنوعی دارند و هر کدام این سلایق را در طراحی‌هایشان به کار می‌برند.

وی تصریح کرد: از نظر من هنوز یک وحدت در این خصوص وجود ندارد که بتوان گفت ما شاخصه‌هایی برای طراحی لباس ایرانی اسلامی داریم. این شاخصه‌ها از نظر هر کدام از طراحان یک چیز است و هر کسی بر اساس سلیقه خود لباس اسلامی طراحی می‌کند. ذوق، سلیقه، مهارت و تبحر طراحان ما در خلاقیت و ارائه ایده برای لباس ایرانی ـ اسلامی بسیار بالاست اما این پتانسیل یک جا جمع نشده است. یعنی در حقیقت نمی‌توان گفت شاخصه‌های مد و لباس ایرانی اسلامی را استخراج کنیم.

این طراح کشورمان به جهت گیری طراحی‌های صورت گرفته در کشورمان به سمت طراحی‌های مدرن غیر ایرانی نیز اشاره و اظهار کرد: اکنون طراحانی که از نمادها و طرز دوخت لباس‌های سنتی استفاده کنند و یا الهام بگیرند انگشت شمار هستند و بیشتر طراحی‌های ما به سمت طراحی‌های مدرن پیش می‌رود طراحی‌هایی الهام گرفته از فرهنگ غرب که تا حدودی با طرح‌های ایرانی تلفیق شده است.

تاج گردون در پاسخ به این سؤال که آیا این پتانسیل وجود دارد لباس‌هایی را با المان‌های ایرانی ـ اسلامی تولید و به عنوان برند ایرانی ـ اسلامی به دنیا ارائه دهیم؟ گفت: اگر این شاخصه‌ها نیاز مشتری و مصرف کننده را تأمین کنند ایرانی‌ها مقاومتی در برابر اینکه المان‌های ایرانی ـ اسلامی در لباسشان وجود داشته باشد، ندارند و خیلی هم به این مسئله علاقه دارند اما مسئله این است که دوست دارند در کنار استفاده از المان‌های ایرانی اسلامی لباسشان شیک، زیبا و امروزی هم باشد.

مدرن کردن المان‌های سنتی؛ رمز موفقیت یک برند

وی تصریح کرد: تلفیق این دو، موجب موفق بودن برندها می‌شود یعنی مدرن و به روز کردن المان‌ها و مدل‌های ایرانی اسلامی هم از نظر راحتی و هم از نظر پوشش. در خصوص استقبال مشتریان خارج از کشور از لباس های ایرانی اسلامی هم باید بگویم قطعاً اگر برند مناسبی در این زمینه عرضه شود مورد استقبال قرار خواهد گرفت. تجربه به ما ثابت کرده است فرهنگ ایرانی، لباس ایرانی و حتی غذای ایرانی به خصوص در کشورهای اروپایی طرفدار دارد به شرط اینکه یک بسته کامل باشد و اصالت را به راستی در خود داشته باشد.

مجبور هستیم از پارچه هندی استفاده کنیم

این طراح کشورمان در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت تولید پارچه در کشور، اظهار کرد: ما به عنوان طراح مجبور هستیم از پارچه‌های هندی در لباس‌هایمان استفاده کنیم چرا که پارچه ایرانی با کیفیت خوب در بازار نیست. اگر نساجی وجود داشت که المان‌های ایرانی را با کیفیت بالا روی پارچه تولید می‌کرد حتماً خریدار آن پارچه بودیم ولی چون وجود ندارد مجبور هستیم از پارچه‌های هندی استفاده کنیم. یعنی حتی دستمان برای استفاده از المان‌های ایرانی در لباس‌ها باز نیست. قیمت پارچه‌ها و سوزن دوزی‌های ایرانی (کار دست) هم بسیار بالاست که مقرون به صرفه نیست و قیمت لباس را به شدت افزایش می دهد.

وی در ادامه به تنوع نگاه به حجاب و متناسب با این تنوع، گستردگی نوع پوشش در جامعه نیز اشاره و اظهار کرد: در رعایت موازین اسلامی حداقل و حداکثرهایی وجود دارد و افراد بر اساس میزان اعتقاد و توانایی‌هایشان در حوزه حجاب چیزی بین حداقل و حداکثر را انتخاب می‌کنند که حداکثر آن پوشش کامل بدن با چادر مشکی و حتی روبند است اما حداقل آن یک شلوار گشاد با یک تی‌شرت آستین بلند و یک روسری هم حجاب محسوب می‌شود و در این بازه است که افراد انتخاب می‌کنند که چه پوششی را می‌خواهند و حتی نسبت تنگی و گشادی و رنگ و … را تعیین و انتخاب می‌کنند پس شاخصه‌های اسلامی هم یک شاخصه واحد و محدود نیست.

تاج گردون در پاسخ به این سؤال که طراحان لباس ایرانی نسبت به برندهای خارجی در ایران چه قدر رقابت پذیر هستند؟ عنوان کرد: تولیدات ایرانی از نظر جنس و مدل کاملا قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند ولی با توجه به واردات انواع کالا از خارج کشور هنوز برای رقابت از نظر قیمت نیاز به کار بیشتر وجود دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد