تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1396 - 9:57
کد خبر : 7616

شب های قدر؛ فرصت تولدی دوباره است/ امشب درب های آسمان باز است

شب های قدر؛ فرصت تولدی دوباره است/ امشب درب های آسمان باز است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ ماه مبارک رمضان ماه بندگی خداست، این ماه که نام یکى از ماه هاى قمرى است و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است به عنوان خجسته‌ترین و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ ماه مبارک رمضان ماه بندگی خداست، این ماه که نام یکى از ماه هاى قمرى است و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود.

در این ماه روزه داران از قبل از طلوع صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند و سعی می کنند با کنترل خواسته‌های خود تزکیه نفس را تمرین و ملکه کنند.

شب قدر در ماه مبارک رمضان، شب نزول قرآن است و در قرآن ارزش این شب بیش از هزار ماه بیان شده است و یکی از با فضیلت ترین شب های سال است و در همین شب گناهان آمرزیده می شود و رحمت الهی نازل می شود چرا که شب های قدر فرصتی برای تولد بندگان است.

شب قدر اعمالی دارد که شیعیان با شب زنده داری و خواندن قرآن و دعا اعمال این شب را به جا می آورند.

یکی از آیینی که در این شب به جا آورده می شود سوگواری برای ضربت خوردن و شهادت امیرالمونین حضرت علی(ع) است.

شب قدر شامل اعمالی است که این اعمال خود به دو دسته تقسیم می شود، اعمالی که در هر ۳ شب مشترک بوده و انجام می شود و اعمالی که مخصوص هر یک از شب های نوزدهم، بیست ویکم و بیست و سوم است.

با توجه به اینکه امشب (سه شنبه) شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر است به بیان اعمال شب نوزدهم ماه رمضان می پردازیم.

همانطور که گفته شد اعمال شب های قدر دو نوع است که یکی از آن ها اعمال مشترک شب قدر بود که در آن می بایست غسل کرد و دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ گفته می شود.

در این شب با احیا داشتن یعنی بیدار ماندن و عبادت کردن یکی دیگر از اعمال این شب به جا آورده می شود.

خواندن صد رکعت نماز به صورت هر دو رکعت به یک سلام و خواندن دعای «اَللهمَّ اِنّی اَمسیتُ لَکَ عَبداً«… از دیگر اعمال مشترک شب قدر است و همچنین در این شب دعای جوشن کبیر و زیارت امام حسین(ع) قرائت می شود.

در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان اعمالی مخصوص به خود را دارد که باید صد بار ذکر «اَستَغفِرُاللهَ رَبّی و اَتوبُ اِلیهِ» و صد بار ذکر «اَلّلهُمَّ العَن قَتَلَهَ اَمیرِالمُؤمِنینَ» را گفته و دعای: «اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاَْمْرِ الْمَحْتُوم…» قرائت شود.

 

در پایان بعد از به جا آوردن این اعمال قرآن به سر گرفته و خدا را به چهارده معصوم سوگند می دهیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد