تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399 - 18:45
کد خبر : 75239

اجرای طرح امام محله در ۸۰ هزار محله کشور

اجرای طرح امام محله در ۸۰ هزار محله کشور

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان امروز پنجشنبه ۲۷ آذرماه در نشستی با خبرنگاران در اراک از مساجد به عنوان سنگر و پایگاه مدیریت اجتماعی یاد کرد و افزود: مساجد از جمله زیرساخت هایی هستند که در دین مبین اسلام به عنوان مکانی برای حضور مردم و مکان مدیریت جامعه محسوب می شوند و اتفاقات مهمی در

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان امروز پنجشنبه ۲۷ آذرماه در نشستی با خبرنگاران در اراک از مساجد به عنوان سنگر و پایگاه مدیریت اجتماعی یاد کرد و افزود: مساجد از جمله زیرساخت هایی هستند که در دین مبین اسلام به عنوان مکانی برای حضور مردم و مکان مدیریت جامعه محسوب می شوند و اتفاقات مهمی در راستای فعالیت مسجد محور صورت می گیرد و به عبارتی نقش محوریت در حکمرانی محله‌ای با محوریت امام جماعت به عنوان امام محله شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد هدایت کشور به دنبال تعالی شبکه امامت است، بیان کرد: ارتقای امامان محله برای حل مشکلات محله ها با شناسایی مردم و ظرفیت های هر محله، مهمترین ماموریت بنیاد هدایت در سازمان تبلیغات اسلامی است که برای تحقق آن سه مولفه الگوسازی، گفتمان سازی و جریان سازی پیش بینی شده است.

میرمحمدیان با اشاره به وجود ۸۰ هزار محله در کشور گفت: در گام نخست اجرای این طرح، الگوسازی و گفتمان‌سازی برای پنج هزار محله در سراسر کشور شامل ۳۵۰۰ محله روستایی و هزار محله شهری و مابقی در نقاط حاشیه‌ای و سکونتگاه های غیررسمی در نظر گرفته شده است. پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده ۷۰ درصد از ۸۰ هزار محله کشور مشمول اجرای این طرح بنیاد هدایت قرار گیرند.

وی گفت: مسجد جایگاه آموزش قرآن و مفاهیم عالی آن است اما در اثر اشتباهات گذشته فعالیت قرآنی از مساجد به سمت موسسات قرآنی سوق داده شده است و با وجود مساجد، امروزه موسسات قرآنی درگیر مشکل مکانی برای فعالیت های قرآنی هستند و توانایی پرداخت اجاره فضای فیزیکی موسسات و یا تملک ندارند. هم اکنون بسیاری از فضای فیزیکی مساجد کشور خالی است اما موسسات قرآنی درگیر مشکل ساختمان و فضا هستند. حتی بسیاری از هیئات مذهبی نیز مشکل فضای فیزیکی دارند در حالی که طراحی مساجد برای انجام فعالیت های قرآنی، مذهبی، فرهنگی و اعتقادی است و امروز این طراحی ها بهم ریخته است.

میرمحمدیان در خصوص فعالیت مساجد در شرایط کرونایی گفت: وقتی مسجد صرفا عنوان نمازخانه به خود بگیرد قطعا چون تجمعی صورت می‌گیرد باید تعطیل شود اما مسجد صرفا محلی برای نماز خواندن نیست و کارکردهای بسیاری دارد و در صورت اجرایی شدن کاربردها و کارکردهای مساجد نه تنها در شرایط کرونایی تعطیل نخواهد شد بلکه پایگاه مقابله با کروناست و امروز از ظرفیت مساجد به عنوان پایگاه های محله‌ای با دقت کار بالا از سوی وزارت بهداشت برای پیشگیری و مقابله با کرونا در قالب اجرای طرح شهید سلیمانی بهره‌برداری می‌شود. اگر مسجد محور حل مشکلات مردم شد مشارکت حداکثری از سوی جامعه نیز شکل قرار خواهد گرفت تا کارکرد مساجد با توانمندی امامان محله حفظ شود.

وی در خصوص فعالیت مساجد در ایام فاطمیه در شرایط کرونایی گفت: یک اشتباه راهبردی در ایام ماه محرم صورت گرفت و آن محدود کردن فعالیت مساجد در شرایط کرونایی بود در حالی که مساجد به دلیل کارکرد بالا توان مدیریت برنامه‌های تجمعی را دارند و در ایام فاطمیه نیز قرار است پروتکل‌های لازم نوشته شود و این مناسبت مذهبی با توجه به سرمای هوا برگزار شود.

رئیس بنیاد هدایت کشور پرهیز از موازی‌کاری در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و توجه به هم افزایی و هماهنگی دستگاه های فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید ظرفیت‌های فرهنگی در مساجد تبیین و مدیریت شود و با هماهنگی سایر دستگاه ها با محوریت امامان مسجد اجرایی شود. باید آقابالاسرها حذف و در جایگاه پشتیبانی امور فرهنگی قرار گیرند. در این رابطه سند ملی مسجد ذیل نقشه مهندسی فرهنگی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه کمیته راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در حال طراحی است تا این مشکل برطرف شود.

وی به فعالیت بنیاد هدایت در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و افزود: ایده‌پردازی‌های گوناگونی با پیشنهاد به امامان محله در خصوص نوع فعالیت در شرایط کرونایی صورت گرفته است و کارهای آموزشی با تولید محتوا برای ارائه خدمات به مردم انجام شده و نهادهای حمایتی و اجرایی نیز با مشارکت ملی که داشته‌اند توانسته‌اند کمک کنند که علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی مشکلات و آسیب‌های متاثر از کرونا و بحران های احتمالی به حداقل برسد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: کارکردهای مساجد وقتی چندبخشی و فراگیر شد موجب تسریع در حرکت مساجد در ارائه خدمات متنوع به جامعه می‌شود و فعالیت مساجد در شرایط کرونایی در قالب طرح شهید سلیمانی یک دستاورد مهم برای کشور است.

وی به فعالیت روحانیان به عنوان عناصر فرهنگی کشور در گام دوم انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: روحانی در نقش راهبر وظیفه راهبری جامعه را بر عهده دارد و باید در حوزه حل مسئله مردم ورود کند و قطعا می تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب موثر باشد. خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی سه محور اصلی بیانیه گام دوم است که واگذاری امور به مردم با محوریت مساجد و روحانیان می‌تواند موجب تحقق منویات رهبری شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد