تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آذر 1399 - 4:18
کد خبر : 73986

تاکید کارشناسان و رسانه های ژاپن بر مقبولیت گسترده جهانی برجام

تاکید کارشناسان و رسانه های ژاپن بر مقبولیت گسترده جهانی برجام

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا از رسانه ها و کارشناسان ژاپنی، توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی توافقی بسیار مهم در سطح بین المللی و جهانی است که اصول منطقی دارد و طبیعی است که خروج آمریکا از آن باعث نارضایتی بسیاری از کشورها از

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا از رسانه ها و کارشناسان ژاپنی، توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی توافقی بسیار مهم در سطح بین المللی و جهانی است که اصول منطقی دارد و طبیعی است که خروج آمریکا از آن باعث نارضایتی بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران شد.

این کارشناسان بر این باورند که سایر دولت ها از جمله ژاپن نباید از هیچ تلاشی در حمایت از برجام خودداری کنند باید با یک تلاش مضاعف، «جو بایدن» رییس جمهوری منتخب آمریکا تشویق شود که به این توافق بازگردد و همه طرف ها به تعهداتشان پایبند باشند.

روزنامه ژاپن تایمز در همین ارتباط در تحلیلی راجع به کارشکنی هایی که صورت می گیرد، نوشت: یکی از این اقدامات ترور «محسن فخری زاده»  مهمترین دانشمند هسته ای ایران بود آنهایی که طراح چنین اقدامی بودند می خواستند باعث تنش در منطقه خلیج فارس شده و ایران را وادار به واکنش هایی کنند که تبعات سنگینی برایش داشته باشد.  

گزارش تاکید کرده است معمولاً اسرائیل مسئول چنین ترورهایی خوانده می شود و ویژگی های این اقدام نیز با عملیات های اسراییل همخوانی هایی داشته است و پس از این واقعه «محمد جواد ظریف»  وزیر امور خارجه ایران، این عملیات را یک “اقدام تروریستی دولتی” توصیف کرد،   «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران هم قول داد “در زمان مناسب” علیه عاملان آن اقدام خواهد شد،  رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هم بر “مجازات قطعی عاملان و کسانی که دستور این ترور را صادر کرده اند”، تاکید کرد.

ژاپن نیوز از دیگر رسانه های این کشور نیز به دنبال تحولات اخیر گزارش کرد که برجام یک توافق کاملا منطقی است اقدامات تروریستی از این دست باعث توقف برنامه هسته ای ایران برای همیشه نمی شود بلکه نارضایتی و عزم راسخ ایران را به دنبال دارد.

در این گزارش آمده است: بازگشت آمریکا به برجام و اجرای آن با توجه به اینکه برنامه هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است، باعث می شود تا فشار بر اقتصاد ایران در کنار تنش ها کاهش یابد و روند اعتماد سازی را آغاز می کند که پایه و اساس هر توافق بلند مدت موفقیت آمیز خواهد بود.

رسانه ها و کارشناسان ژاپنی بر نقش این کشور نیز تاکید می کنند و بر این باورند که سایر دولت ها مانند ژاپن باید تلاش کنند آنها باید هم دولت ایران و هم دولت بایدن را تشویق کنند که در چارچوب توافق همکاری کنند این باید یک مساله کاملا روشن باشد.  

تحلیل های کارشناسان ژاپنی نشان دهنده آن است که حفظ برجام به کمک نیاز دارد و برعهده دولت های مختلف از جمله ژاپن است که در این زمینه فعالیت کنند باید برای همه روشن شود که حمایت گسترده ای از برجام وجود دارد و سایر دولت ها برای اطمینان از انطباق با مفاد آن و گسترش گفت و گوها با ایران، در تلاش هستند و ایالات متحده و دیگر کشورهای امضا کننده از جمله چین، روسیه و اعضای اروپایی توافق با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

«میاکه»  مشاور ویژه «سوگا یوشیهیده»  نخست وزیر ژاپن و مدیر موسسه سیاست خارجی ژاپن، در مقاله ای برای ژاپن تایمز آورده است: من طرفدار پیوستن ژاپن به مذاکرات هسته ای آینده با ایران هستم و شاید به مذاکره مجدد در توافق موجود کمک کنم.

او ادامه می دهد: ژاپن یکی از شریک های تجاری کلیدی ایران است ایران در منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام قرار دارد که ژاپن هم در این منطقه منافع دارد ژاپن ممکن است عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد نباشد، اما همچنان گزینه مناسبی برای تبدیل شدن به عضو شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با هدف تثبیت منطقه خلیج فارس است.

«یاسوکویی ماتسونوگا» استاد دانشکده مطالعات خارجی دانشگاه توکیو هم می گوید: بن بست در توافق هسته ای به دلیل خروج آمریکا و یافتن راهی برای برون رفت از این شرایط از جمله اساسی ترین مسایل مورد توجه کشورها است در این باره حتی مسئولان ایرانی و ژاپنی گفت و گوهایی در گذشته داشته اند.  

کارشناسان ژاپنی تصریح می کنند که مخالفان برنامه هسته ای ایران همواره اصرار دارند هر اقدامی که توان تهران را در برنامه هسته ای کاهش دهد قابل توجیه است آنها دایما می گویند داشتن سلاح هسته ای توسط ایران تهدیدی اساسی برای اسرائیل محسوب می شود و توازن قدرت در خاورمیانه را بر هم می زند و منطقه را متحول می کند.

آنان می افزایند همین مخالفان هستند که برنامه ها و اقدامات خشونت آمیز علیه ایران را نیز توجیه می کنند و نمونه های آن نیز ترور اخیر یک دانشمند برجسته ای ایرانی و انفجار هایی در سایت های تحقیقاتی ایران است چرا که فکر می کنند با این کار به زیرساخت های فنی و علمی ایران ضربه می زنند.  

ژاپن تایمز در یکی از مقالات خود آورده است: ترور ناقض موازین اخلاقی و قانونی است  «جان برنان» مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده نیز این کار را “یک عمل جنایتکارانه و بسیار بی پروا” خواند او ترور دانشمند ایرانی و یک فرد غیرنظامی را بشدت تقبیح کرد و هشدار داد که این اقدام تروریستی نقض آشکار قوانین بین المللی است و دولت های بیشتری را به انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی ترغیب می کند.

گزارش ادامه می دهد بسیاری بر این باورند که هدف از همه این اقدامات، کارشکنی دربرابر دولت بایدن برای بازگشت به برجام است بخصوص آنکه بایدن شخصا برای بازگشت به توافق ابراز تمایل کرده است بازگشتی که طبیعتا فشار اقتصادی بر ایران را کاهش می دهد کشوری که در سایه تحریم ها و کرونا، مشکلات و آلام زیادی را متحمل شده است.  

«کویچیرو تاناکا» از دانشگاه کیوتو در ژاپن در این باره می گوید: تحریم ها یکی از اصلی ترین مشکلات و چالش ها است تحریم ها کار دولت های دیگر را نیز در ارتباط با اجرای برجام دشوار کرده است.  

او می گوید که امروز بیشتر از هر زمانی به رایزنی نیاز است نباید اجازه داد که این فشارها و تحریم ها اوضاع را پیچیده تر کند کشورها برای برون رفت از این وضعیت دچار چالش هستند اما تلاش ها نباید متوقف شود.

رسانه ها و کارشناسان ژاپنی همزمان با تقبیح ترور دانشمند هسته ای و مخالفت با هر اقدامی برای ممانعت از بازگشت دولت آینده آمریکا به برجام بر این موضوع پافشاری می کنند که توافق هسته ای به دلیل داشتن اصول و موازین بسیار منطقی، از پشتیبانی گسترده ای در سطح جهانی برخوردار است و مقبولیت بالایی در جامعه بین المللی دارد لذا باید حفظ شده و به پیش سوق داده شود.  

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد