توسل قبل از نماز/ راه صفای ذهن/ نور قرآن/ ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست/سوره حشر
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه فرهنگ جهان نیوز: تنها طریقی که به هدف می رساند همان طریقه معرفت النفس است که نزدیکترین راه ها نیز هست و این راه همان راه انقطاع و بریدن از غیر خدا و توجه کامل به خداوند سبحان و
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه فرهنگ جهان نیوز:
تنها طریقی که به هدف می رساند همان طریقه معرفت النفس است که نزدیکترین راه ها نیز هست و این راه همان راه انقطاع و بریدن از غیر خدا و توجه کامل به خداوند سبحان و مشغول گشتن به شناخت نفس است.
کاری کنیم ورنه خجالت برآورد:
در شب و روز زمانی را برای حسابرسی خود قرار بدهید و ببینید که این ۲۴ ساعت چگونه بر شما گذشته، اهل محاسبه باشید، همانطور که یک بازرگان، یک کاسب، دخل و خرج خود و صادرات و واردات خود را حساب می کند، شما ببینید در شبانه روزی که بر شما گذشته چه چیزی اندوخته اید، چه گفته اید، یک یک رفتار و گفتارتان را حساب برسید، از نادرستی ها استغفار کنید و سعی کنید تکرار نشود و برای آنچه شایسته و صالح و به فرمان حاکم عقل بود، خدا را شاکر باشید تا به تدریج برای شما تخلق به اخلاق ربوبی ملکه بشود. این رویه را هر روز ادامه دهید…
این روش اگر چه در ابتدا سخت و در ذائقه نفس تلخ است ولی کلید نجات و رستگاری است. هر شب، پیش از خواب، اگر توانستید، سور مسبحات یعنی: سوره حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید، فقط سوره حشر را بخوانید.
حجه الاسلام صحفی می گوید در اواخر عمر مبارک علامه طباطبایی، از ایشان خواستم برای آرامش قلب، دستوری بفرمایند، فرمودند: «دست را روی سینه بگذار و ۳، ۴ بار نشسته و ایستاده(یا فرمود: ایستاده و نشسته، که یادم نیست) این آیه را بخوان: «الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله؛ ألا بذکر الله تطمئن القلوب؛ کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می یابد.»(رعد/۲۸)» من اثر این دستور را هم دیدم.
توسل قبل از نماز
آیت الله العظمی بهجت(رحمه الله): اصلاح نماز، مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهری و باطنی است. از راه های اصلاح نماز، توسل جدی به حضرت ولی عصر(عج) در حال شروع نماز است.
تبدیل به گناه کبیره
مرحوم آیت الله محمد تقی آملی (رحمه الله):
شش امر موجب می شود که گناه صغیره به گناه کبیره تبدیل شود:
۱- اصرار بر معصیت؛
۲- کوچک شمردن گناه
۳- مسرور شدن بر معصیت صغیره
۴- اظهار معصیت
۵- مقتدای مردم شدن در گناه کردن
۶- با نظر حقارت و سهولت به گناه پنهان شده خود نگاه کردن.
سوره حشر
آیت الله شاه آبادی: مواظبت به آیات شریفه آخر سوره حشر، از آیه شریفه: «یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ» تا آخر سوره مبارکه، با تدبر در معنی آن ها در تعقیب نمازها، خصوصا در اواخر شب که قلب فارغ البال است، خیلی مؤثر است در اصلاح نفس.
در نوافل شب، به مقام شامخ حضرت زهرا (سلام الله علیها) توجه کنید و بدانید که استمداد گرفتن از آن حضرت، موجب ترقی و قرب معنوی می شود و خداشناسی انسان را زیاد می کند. همچنین قبل از اذان صبح، صلوات حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بفرستید.
حامد زبیراوی
دنبال خواب دیدن و مشاهده نور نباش!
آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی: بدان که در راه حق و سلوک این طیق، اگر به جایی رسیده ام، به برکت بیداری شب ها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به اولاد رسول اکرم (ص) است.
اکنون پسرم، ترا به این چیزها سفارش می کنم: اول آنکه نمازهای یومیه خود را اول وقت به جا آوری. دوم در انجام حوایج مردم، هر قدر می توانی بکوشی و هرگز میندیش که فلان کار از من ساخته نیست. زیرا اگر بنده خدا در راه حق، گامی بردارد، خداوند هم او را یاری می کند. سوم سادات را بسیار محترم شماری و هر چه داری، در راه ایشان خرج کنی و از فقر در این راه نترسی. اگر تهیدست گشتی، دیگر تو را وظیفه ای نیست. چهارم از نماز شب غفلت مکن و پنجم به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وارهی.
تمام هم من بر نماز است که معراج مومن است. اینکه انسان دو سه خواب ببیند یا وقت ذکر نوری مشاهده کند، به هیچ وجه مورد نظر حقیر نیست. عمده نظر در دو مطلب است: یکی غذای حلال، دوم توجه در نماز و اصلاح آن. اگر این دو درست باشد، باقی درست است.
راه صفای ذهن
علامه طباطبائی(ره): اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده و توانسته اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفا کنند و بالاخره سلطان معرفت بر آن ها طلوع کرده است، در یکی از این دو حال بوده است: اول در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خواننده آن. دوم از راه توسل به حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)؛ زیرا آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق، نسبت به سالکین راه خدا، عنایتی عظیم است.
تسبیح و عبادت فطری پروردگار تنها راه نجات است
خدای متعال در سوره صافات میفرماید: «فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِینَ، لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»، اگر یونس تسبیح ما را نمیکرد، تا روز قیامت در شکم ماهی بود، اما به پروردگار عزیز تظلم کرد که اگر چه من کوتاهی کردم، ولی تو عذر پذیری و منزهی، کرنش کرد و خدا را تسبیح کرد تا خداوند او را از شکم ماهی نجات داد، یعنی اگر تسبیح پروردگار نکنی، هیچ وقت نجات نخواهی یافت، این قانون عقل و فطرت است که تو نبودی و به خواست خدا «بود» شدی، پس باید نسبت به او کرنش و شکر داشته باشی! پدر و مادر که موجد ما نیستند، آنها را هم دیگری خلق کرده است، پس همه باید نسبت به او کرنش داشته باشیم.
این حکومت و حکم عقل و فطرت است که انسان باید در مقابل موجود حقیقی لایتناهی کرنش کند، وگرنه همان طور که یونس در شکم ماهی ماند، تو هم تا آخر عمر در سجن طبیعت میمانی و راه به جایی نخواهی برد! باید کرنش کنیم تا این یوسف کنعانی از چاه طبیعت نجات پیدا کند.
نور قرآن
آقای انصاری می فرمود:
« دو چیز برای انسان نور می آورد، ببینید این روضه خوان ها چقدر نورانی اند، علتش مطالعه اخبار و احادیث محمد و آل محمد(ع) است، هم این ها نور می آورد و هم قرآن و آیات کلام الله مجید، منتهی نور این دو با هم فرق می کند. »
ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست
نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دههی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله
منابع: ماهنامه خیمه – ماهنامه خلق-
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰