تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 - 6:23
کد خبر : 71633

جمعیت اردبیل روبه میانسالی حرکت می‌کند

جمعیت اردبیل روبه میانسالی حرکت می‌کند

شهرام رسولی در حاشیه جلسه شورای راهبری جمعیت استان اردبیل در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سعی بر رفع موانع ازدواج، افزایش امید به زندگی، تکریم سالمندان، توجه به فرزندآوری و همچنین جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به ویژه در مناطق مرزی است تا با یک هدفگذاری

شهرام رسولی در حاشیه جلسه شورای راهبری جمعیت استان اردبیل در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سعی بر رفع موانع ازدواج، افزایش امید به زندگی، تکریم سالمندان، توجه به فرزندآوری و همچنین جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به ویژه در مناطق مرزی است تا با یک هدفگذاری ۲۰ ساله بتوانیم افزایش نرخ باروری و زادوولد را شاهد باشیم.

وی ایران را نوزدهمین کشور پرجمعیت دنیا اعلام و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند که ۷۵ درصد این جمعیت در مناطق شهری و ۲۵ درصد نیز در مناطق روستایی ساکن هستند.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل میانگی سنی جمعیت جوان در ۳۰ سال اخیر روبه میانسالی و پیری گذاشته است، تصریح کرد: اردبیل در سال ۶۵ جوان‌ترین و در سال ۹۵ میان‌سالترین گروه سنی را به خود اختصاص داده است.

رسولی نرخ ازدواج را ۸.۸ دهم در ازای هزار نفر و نرخ طلاق را در این استان ۲.۶ در ازای هزار نفر دانست و بیان کرد: میانگین سنی ازدواج در مردان ۲۹ سال و در زنان ۲۳ سال است.

وی گفت: ۳۰۶ هزار نفر از جمعیت استان کودک و نوجوان، ۳۳۵ هزار نفر جوان، ۵۷۶ هزار نفر میانسال و ۸۳ هزار نفر سالمند هستند.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۱۵ جمعیت استان به سمت میانسالی حرکت کند و در این استان بیش از یک میلیون ۶۹۰ هزار نفر ثبت آمار جمعیتی را شاهد باشیم.

رسولی با بیان اینکه کمترین نرخ ولادت در استان در سال ۹۷ بوده و در ۹ ماهه امسال این نرخ ۱۵.۱ در هزار نفر بوده است، گفت: بیشترین ولادت در کشور متعلق به استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی و کمترین ولادت مربوط به گیلان، مازندران و البرز است.

وی نرخ فوت را در این استان ۵.۴ اعلام کرد و گفت: بیشترین ثبت فوت در گیلان و همدان و کمترین فوتی نیز در بوشهر و هرمزگان به ثبت رسیده است.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل در مورد نرخ ازدواج در ۹ ماهه امسال تصریح کرد: ۹.۱ در هزار ثبت ازدواج در استان است که با ۱۱ هزار و ۵۷۰ ثبت ازدواج ما رتبه دوم کشور را بعد از خراسان شمالی داریم.

رسولی سیر صعودی نرخ طلاق را نیز با ۲.۲ دهم درصد یادآور شد و بیان کرد: ۳ هزار مورد طلاق در استان به ثبت رسیده که رتبه سوم کشور را در ثبت طلاق داریم.

وی ادامه داد: ۸۶ درصد واجدین شرایط در این استان از کارت هوشمند بهره‌مند شده‌اند و ما در ثبت ولادت در مهلت قانونی تا ۹۹.۹ و در ثبت فوت ۹۹.۷ موفق عمل کردیم.

رسولی در پایان به چالش‌های جمعیتی نظیر تاخیر در ازدواج، ازدیاد طلاق، بالا بودن آمار ناباروری، قبول تک فرزندی در خانواده‌ها و … اشاره کرد و افزود: آموزش قبل از ازدواج، حل مشکل بیکاری جوانان، توجه به معالجه زنان و مردان نابارور و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد