تاریخ انتشار : دوشنبه 2 دی 1398 - 13:20
کد خبر : 70183

نخستین فاز پیری جمعیت در استان اصفهان در سال ۱۴۰۳

نخستین فاز پیری جمعیت در  استان اصفهان در سال ۱۴۰۳

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین غفرانی کجانی، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف و مؤلفه‌های رفتاری ما در اداره ثبت‌احوال، ثبت به‌موقع وقایع حیاتی با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ثبت‌احوال در استان است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین غفرانی کجانی، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف و مؤلفه‌های رفتاری ما در اداره ثبت‌احوال، ثبت به‌موقع وقایع حیاتی با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ثبت‌احوال در استان است که سبب شده وقایع ولادت، ظرف مدت قانونی ۱۵ روز و فوت، در مدت ۱۰ روز ثبت شود و بستری فراهم کند تا آمارهای به‌موقع و به‌روز در اختیار نظام برنامه‌ریزی کشور قرار گیرد.
مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان ادامه داد: برخلاف گذشته که این امر روایی بوده، امروز ۹۸.۰۱ درصد از گواهی ولادت‌ها مستند و بر اساس گواهی پزشک و یا ماما بیمارستان‌ها است، همچنین نزدیک به ۱۰۰ دفتر ازدواج و طلاق به‌صورت برخط و آنلاین، این وقایع را به ثبت‌احوال گزارش می‌دهند.

وی در ادامه تصریح داشت: دومین مورد از وظایف ما، صدور اسناد هویتی و اتقان آن‌ها است، از همین رو اداره ثبت‌احوال در راستای این اتقان سازی، فرایند تولید، ثبت و صدور مکانیزه و مبتنی بر اطلاعات هویتی در پایگاه اطلاعاتی کشور صورت می‌گیرد، امروز پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین پایگاه داده‌ها در کشور و حتی در منطقه با ظرفیت بیش از ۱۱۰ میلیون اسناد هویتی ایرانیان از ابتدا تأسیس ثبت‌احوال با موقعیت و ظرفیت مشخصات سببی و نسبی و شاخص‌های آماری برای گروه‌های مرجع در حال فعالیت است.

غفرانی کجانی ابراز داشت: وظیفه سوم ما در این سازمان، احراز و تصحیح هویت ایرانیان در فضای حقیقی و مجازی بوده است که این خصلت را در فناوری اطلاعات و برچیده شدن اسناد دستی و کاغذی با آمدن کارت ملی هوشمند و فعلیت بخشیدن به برنامه توسعه پنجم صورت گرفته است که در حال حاضر ۹۰ درصد از مردم استان یعنی از ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر جامعه هدف استان اصفهان، حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به فعال شدن سامانه استعلام هویت انفرادی در کشور افزود: امروز در اتصال ۲۰۰ دستگاه دولتی و عمومی به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در ۲۰۰ هزار نقطه و با تراکنش و عملکرد حدود ۵ هزار در دقیقه در کشور به مراجعات افراد به اداره ثبت‌احوال و سایر ادارات مربوطه پایان داده‌شده و طبق آخرین دستور دولت این طرح در سراسر کشور فراگیر شده است.

وی اضافه کرد: حضور ما در عرصه انتخابات مبتنی بر ۳ محور است، در حال حاضر ۳۱ شهرستان و بخش‌هایی که دارای اداره ثبت‌احوال هستند و همچنین ۲ نفر از نمایندگان ادارات ثبت‌احوال در کنار فرمانداران، دادستان و ۸ نفر از اعضا معتمدین هیأت اجرایی، تحت عنوان هیأت اجرایی انتخاباتی، کار فرآیند تأیید صلاحت و کلیه امور مربوط به انتخابات را تا پایان این رویداد ملی ادامه خواهند داد که این امر جدا از عضویت مدیرکل در انتخابات است.

غفرانی کجانی اذعان داشت: بنابراین ثبت‌احوال، جز ۴ مرجع پاسخ به استعلام‌های داوطلبان است، همچنین مهم‌ترین نمود نو شدن و گرایش ما به سمت فناوری از لحظه شروع انتخابات به‌منظور جلوگیری از کلیه ابهامات و شائبه‌هایی است که امکان دارد انتخابات باشکوه ما را تحت تأثیر خود قرار دهد و درواقع با این روش، دیگر امکان ندارد کسی بتواند دو بار با شناسنامه متوفی یا جعلی رأی دهد و قانون هم مجازاتی را حتی برای انتخابات‌هایی که درگذشته برگزار شده و از این خاصیت برخوردار نبوده‌اند، تعیین کرده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان بیان داشت: میزان ناخالص ولادت از ابتدا قرن حاضر تا الآن، فراز و نشیب قابل‌توجهی داشته، البته به‌جز برهه‌ای از تاریخ ایران در حوالی سال ۱۳۲۰ که جنگ جهانی دوم به وقوع پیوسته و کشور ما مورد اشتغال بیگانگان قرار گرفت، با نزول جمعیت مواجه شد، میزان ناخالص ولادت ۴۰ در هزار بود و این عدد در سال ۱۳۶۵ به ۴۳ در هزار رسیده است.

وی در ادامه بیان داشت: رشد نرخ دوره‌ای از سال ۱۳۳۵ که نخستین سرشماری رسمی در کشور صورت گرفته در مقایسه با سال ۱۲۶۰ هجری تا ۱۳۲۰ دو برابر شده که درواقع به دلیل فقر و شیوع بیماری‌ها و جنگ‌ها رشد قابل‌توجهی نداشته‌ایم اما از ابتدا قرن حاضر با توجه به آن‌که جامعه شکل و وضعیت دولت مدرن گرفت، از سال ۱۳۳۵ میزان رشد دوره‌ای بالای ۲.۱ بوده، البته قابل‌ذکر است که برای آنکه یک جامعه به لحاظ رشد جمعیت متعادل باشد و بتواند وضعیت جوانی و گزار جمعیتی خود را طی کند باید رشد دوره‌ای آن ۲.۱ باشد، یعنی هر خانواده باید دارای حداقل دو فرزند باشد.

نخستین فاز پیری جمعیت در سال ۱۴۰۳

غفرانی کجانی متذکر شد: پس از مقرر شدن برنامه چشم‌انداز برنامه توسعه اول در مجلس چهارم، آن‌هم به دلیل برنامه‌های افراطی سیاست‌های تعدیل جمعیت، در سال ۱۳۷۵ کشور و استان اصفهان دچار سقوط جمعیت شد و این جمعیت در دهه‌های بعد به نصف یعنی به ۲۰ در هزار و در سال ۱۳۹۷ این رقم به کمتر از نصف یعنی ۱۷ در هزار رسید و عدد ۴.۲ رشد جمعیت استان اصفهان‌ که در سال ۱۳۶۵ کمی بالاتر از رشد کشور هم بود در سال ۱۳۹۵ به عدد ۰.۹۷ رسید.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان افزود: بیشترین ولایت را در دهه ۶۰، با یک‌میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۳۳ نفر شاهد بوده‌ایم که این عدد در دهه ۷۰ به‌شدت کاهش پیدا کرد و متأثر از این انفجار جمعیت در دهه ۶۰، در سال ۱۳۸۷ ازدواج ۵۴ هزار و ۸۹۰ نفر را که بالاترین آمار ازدواج کشور بود در معرض توجه نظام برنامه‌ریزی کشور قرارداد اما برخلاف خوشحالی موقت آن روز، به دلایل مختلف عدم ازدواج، تأخیر در امر ازدواج، تک‌فرزندی و… در سال ۱۴۰۳ اولین فاز پیری جمعیت را در استان اصفهان و حتی کشور تجربه خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: این حجم گسترده متولدان دهه ۶۰ که در سال ۱۴۰۳ وارد دوره سالمندی خواهند شد حوزه برنامه‌ریزی و زیرساخت‌ها را کمی با مشکل مواجه می‌کند و جمعیت نسبت سالمند ما که الان ۱۱ به یک نفر است و حدود ۸ درصد از افراد استان اصفهان را این افراد بالای ۶۵ سال را تشکیل می‌دهند در آن سال به عدد ۳ به یک نفر رسیده و ۳۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وضعیت ازدواج و ولادت در جمعیت ۵ میلیونی اصفهان

غفرانی کجانی جمعیت تخمینی استان اصفهان را ۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۹ نفر اعلام کرده و ادامه داد: طبق آمار سال ۱۳۹۵، آمار کل جمعیت خانوارهای استان اصفهان برابر ۱ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۶ نفر است که از این رقم ده درصد آن یعنی معادل ۱۳۳ هزار و ۶۵۵ نفر از جمعیت خانوار استان اصفهان را خانواده‌های تک نفر تشکیل می‌دهند و ۲۲ درصد آن یعنی معادل ۳۵۴ هزار و ۸۲۰ را خانواده‌های دونفره و ۳۰ در صد آن یعنی برابر ۴۸۶ هزار و ۹۲۶ را خانواده‌های ۳ نفره و ۲۷ درصدان یعنی معادل ۴۵۶ هزار و ۱۰۲ نفر را خانواده‌های ۴ نفر و ۱۱ درصد آن یعنی ۱۷۵ هزار و ۵۰۳ را خانواده‌های ۵ نفره تشکیل می‌دهند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان اضافه کرد: در سال ۱۳۹۷، ۷۳ هزار و ۱۴۳ ولادت در استان اصفهان وجود داشته است و میانگین سن مادر در ۹ ماهه ۹۸، ۳۰.۱۶ سال است همچنین قابل‌ذکر است، نسبت جنسی ولادت در استان اصفهان در ۹ ماهه ۹۸، ۱۰۴ است یعنی به ازای هر ۱۰۴ پسر ۱۰۰ دختر متولد می‌شود.

وی در ادامه تصریح داشت: چند قلو زایی در سال ۹۴ در استان اصفهان برابر با هزار و ۱۵۵ دوقلو، ۵۵ مورد سه‌قلو، ۵ مورد چهارقلو و یک مورد ۵قلو بوده که این ارقام در سال ۹۸ برابر با ۷۲۳ مورد دوقلو، ۳۵ مورد ۳ قلو و یک مورد ۴ قلو است.

غفرانی کجانی میانگین سن فوت‌شدگان ۹ ماهه نخست ۹۸ را ۶۷ تا ۸۵ سال مطرح کرد و اذعان داشت: ۲۳ هزار و ۹۷۰ معادل ۴.۸ مورد در هزار نفر در سال ۹۷ فوت کرده‌اند که مهم‌ترین علل فوت بیماری قلب و عروق (۴۰ درصد)، بیماری دستگاه تنفسی (۹ درصد) و تومور و سرطان (۱۳ درصد) بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان بابیان آمارهای پیرامون ازدواج افزود: میزان ازدواج در سال ۹۷ برابر با ۲۷ هزار و ۳۹۳ یعنی ۵.۵ مورد در هزار نفر بوده است که این رقم در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۵ درصد کاهش داشته و برابر ۱۹ هزار و ۲۲۷ مورد است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول در ۹ ماهه ۹۸ در زوج برابر با ۲۸.۳۱ و زوجه ۲۴.۲۴ است و میانگین سن طلاق بار اول در ۹ ماهه در زوج برابر با ۳۸.۰۴. زوجه ۳۳.۳۷ سال است و بیشترین گروه سنی زوج و زوجه به ترتیب در زمان ازدواج برابر است با ۲۵-۲۹ سال (۳۹ درصد) و ۲۵-۲۹ سال (۲۳ درصد) و همچنین بیشترین گروه سنی زوج و زوجه در زمان طلاق به ترتیب برابر ۳۰-۳۴(۲۴ درصد) و ۳۰-۳۴ با (۲۳ درصد) است که البته میانه مدت ازدواج در هنگام طلاق حدود ۱۰ سال و بیشترین گروه سنی مدت ازدواج ۳ تا ۴ سال در هنگام طلاق است.

محبوب‌ترین نام‌های ۹۸ در اصفهان

غفرانی کجانی در ادامه نام‌های به بیان محبوب‌ترین نام‌های سال ۹۸ پرداخت و ابراز داشت: نام‌های امیرعلی، امیرحسین، حسین، ماهان و علی محبوب‌ترین نام برای پسران و فاطمه، زهرا، زینب، حلما و آوا محبوب‌ترین نام برای دختران بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۸ میزان ثبت ولادت و فوت در مهلت قانونی ۹ ماهه برابر با ۹۹.۷۴ درصد و ۹۹.۷ درصد بوده است.

وی بابیان آنکه در سال جاری ۹۵ مورد فرزندخواندگی در اصفهان به ثبت رسیده است گفت: طبق آمار موجود هزار و ۲۶ مورد تغییر نام ۸ در استان اصفهان به‌صورت سامانه محور و حضوری تصویب‌شده است که ۱۳۴ مورد هم تصویب نشده است همچنین میزان تغییر نام خانوادگی ۸ ماهه برابر با ۵ هزار و ۱۶۱ مورد است.

غفرانی کجایی در پایان با اشاره به وضعیت مهاجرت‌پذیری و مهاجر فرستی در استان اصفهان گفت: ممیزان مهاجرت در استان اصفهان در سال ۹۵ برابر با ۱۲۶ هزار و ۲۳۷ مهاجرپذیری و ۱۰۲ هزار و ۹۳۹ مهاجر فرستی است که شاهین‌شهر با ۳۷ هزار و ۴۰۳ مورد بالاترین مهاجرت‌پذیری و فریدون‌شهر با ۷۱۳ مورد پایین‌ترین مهاجر فرستی را دارد و البته شهرستان اصفهان با ۹۹ هزار و ۲۱۰ مورد بالاترین مهاجر فرستی و خور و بیابانک پایین‌ترین اما را در این حوزه دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد