تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آبان 1398 - 5:39
کد خبر : 67899

دردسرهای ناشناخته بودن اعتیاد

دردسرهای ناشناخته بودن اعتیاد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، اینکه درباره رفتارهای ناشی از اعتیاد، مواد اعتیاد آور و در مجموع ذات اعتیاد کم بدانیم باعث می‌شود تا افراد جامعه بیشتر در معرض آسیب‌ها و مخاطرات این بیماری قرار بگیرند. کافی است سری به راهروهای

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، اینکه درباره رفتارهای ناشی از اعتیاد، مواد اعتیاد آور و در مجموع ذات اعتیاد کم بدانیم باعث می‌شود تا افراد جامعه بیشتر در معرض آسیب‌ها و مخاطرات این بیماری قرار بگیرند.

کافی است سری به راهروهای دادگاه خانواده بزنیم، در اینجا بسیاری از پرونده‌هایی که با موضوع طلاق دنبال می‌شود به دلیل همین بلای خانمان سوز یعنی اعتیاد است.

زن جوانی که در حال صحبت با وکیلش در دادگاه اطلسی شیراز است با اشاره به اعتیاد همسرش می‌گوید: تا پیش از اینکه با مشکلاتی که در زندگی مشترک با آنها مواجه شدم، هرگز نمی‌دانستم که رفتارهای ناشی از اعتیاد چگونه هستند.

 

مرضیه ادامه می‌دهد: بدبینی شدیدی که همسرم طی ۵ سال زندگی مشترک به من داشت، روز به روز بدتر می‌شد تا جایی که همان ابتدا ناچار شدم شغلم را رها کنم و به تدریج با دوستان و اقوام نزدیک نیز ناچار به قطع رابطه شدم.

وی اضافه می‌کند: اوایل فکر می‌کردم که همسرم بداخلاق است و وقتی که ببیند با او کوتاه می‌آیم و به حرفش گوش می‌دهم، رفته رفته به من اعتماد پیدا می‌کند و دست از این رفتارهای حساس و شکاکی برمی‌دارد.

مرضیه با تاکید بر رفتارهای خطرناک و بی حد و مرز همسرش عنوان می‌کند: یک پیامک ساده از طرف خواهر یا دوستم می‌توانست یک دعوای بزرگ و کتک‌کاری راه بیندازد چون همسرم بدبین بود که این اسامی افراد دیگری هستند که به نام دوست و خواهر در گوشی ذخیره کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: رفتارهای او روز به روز بدتر می‌شد و توضیحات و دلایل من هم فایده نداشت تا اینکه برای پیگیری روند طلاق به مرکز مشاوره مراجعه کردم و مشاور به من گفت که احتمالا همسرم معتاد است.

این زن جوان با شرح ادامه ماجرا بیان می‌کند: چند باری که همسرم را کنترل کردم و در خودرو و وسایل شخصیش جستجو کردم وسایلی پیدا کردم که با نشان دادن به دیگران متوجه شدم که شیشه مصرف می‌کند.

وی می‌افزاید: متاسفانه تا آن روز از اعتیاد، نوع مواد مصرفی، پیامدها و رفتارهای مصرف مواد مخدر و … هیچ چیز نمی‌دانستم و همین عدم آگاهی علاوه بر تباه کردن ۵ سال زندگی من راه دشواری همچون طلاق را در مقابل من قرار داده بود.

 

جمع همسالان

پسر نوجوانی که دستنبند به دستش زده‌اند و در انتظار شرکت در جلسه دادگاه در راهروی دیگری منتظر است نیز می‌گوید: درباره مواد مخدر تقریبا هیچ چیز نمی‌دانستم.

رضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: یکی از همکلاسی‌هایم وقتی با هم بیرون رفته بودیم یک بسته کوچک به من داد تا برایش نگه دارم و وقتی بسته را باز کردم ماده سفید و خرد شده‌ای بود که تا به حال ندیده بودم.

وی اضافه می‌کند: وقتی از او پرسیدم که این بسته چیست به من گفت که یک پودر اسیدی شوینده برای فاضلاب خانه خریده است و از من خواست تا آن را به خانه آنها ببرم.

رضا با تاکید بر اینکه حتی شک هم نکردم که دروغ گفته باشد، اظهار می‌کند: دیر وقت و شب هنگام بود که به آدرسی که دوستم گفته بود رفتم تا پودر را تحویل بدهم اما ماموران نیروی انتظامی که در آن محله گشت می‌زدند از من چند سئوال پرسیدند و من هم گفتم که آمده‌ام تا یک شوینده به خانه دوستم تحویل بدهم و آنها با مشاهده محتویات بسته گفتند که ماده مخدر شیشه است و مرا دستگیر کردند.

وی تاکید می‌کند: حالا هم به جرم حمل مواد مخدر برایم پرونده تشکیل شده است و باید پاسخگو باشم و از آن دوست فریبکارم هم خبری نیست و انکار می‌کند که چنین موضوعی وجود داشته است.

آگاهی بخشی

یک کارشناس علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی به نسل جوان درباره اعتیاد و مواد مخدر عنوان می‌کند: در مدارس باید نوجوانان و جوانان را با انواع مواد مخدر و مخاطرات مصرف آنها آشنا کرد.

محمود رضائیان ادامه می‌دهد: بسیاری از نوجوانانی که در دام اعتیاد و پیامدهای ناشی از مواد مخدر گرفتار می‌شوند به دلیل عدم آگاهی از این معضل اجتماعی به دام افتاده‌اند.

 

وی تاکید می‌کند: همچنین آموزش‌ها باید به دختران و پسران نوجوان و جوان در سطح گسترده ارائه شود تا در زمان ازدواج نیز با رفتارهای ناشی از اعتیاد تا حد کافی آشنایی داشته باشند و با انتخاب غلط زندگی خود را تباه نکنند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، مشاوره‌های مدارس و پیش از ازدواج و توجه والدین برای آگاه سازی فرزندانشان با مخاطرات اجتماعی همچون اعتیاد همگی در کاهش احتمال گرفتار شدن در مواردی که به اعتیاد ختم می‌شود، نقش بسزایی دارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد