تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 - 14:16
کد خبر : 65718

کرمانشاه دارای ضعف نظارتی است/ باید مطالبه گری از مسئولان جدی‌تر شود

کرمانشاه دارای ضعف نظارتی است/ باید مطالبه گری از مسئولان جدی‌تر شود

 قعرنشین شاخص‌های اقتصادی کشور که مهر بیکارترین و در برهه‌هایی گران‌ترین استان کشور را هم بر پیشانی دارد در زمینه نظام اداری هم ظاهرا حال و روز خوشی ندارد؛ آخرین گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را تایید می‌کند. بر اساس گزارش مذکور کرمانشاه در بین استانهای کشور دارای بیشترین فساد و

 قعرنشین شاخص‌های اقتصادی کشور که مهر بیکارترین و در برهه‌هایی گران‌ترین استان کشور را هم بر پیشانی دارد در زمینه نظام اداری هم ظاهرا حال و روز خوشی ندارد؛ آخرین گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس گزارش مذکور کرمانشاه در بین استانهای کشور دارای بیشترین فساد و زد و بند اداری است؛ موضوعی که بارها در جلسات مختلف فعالان بخش خصوصی با دولت مطرح شد و مسئولان بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند و نتیجه آن هم شرایط امروز است.

خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر علل و عوامل این موضوع به سراغ «حسین جلیلیان» ، مدیر خبرگزاری مهر در استان کرمانشاه رفت تا در گفتگو با این فعال رسانه‌ای که با مشکات استان آشناست این موضوع را بررسی کند که ماحصل این گفتگو در زیر آمده است.

مهمترین دلایل بالا بودن میزان زد و بند اداری در کرمانشاه چیست؟

متاسفانه با استناد به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در زمستان ۹۷، کرمانشاه دارای بیشترین زدوبند اداری بوده و در حوزه امنیت سرمایه گزاری نیز بر حسب مولفه‌های پیمایشی از منظر فعالان کسب و کار، دارای نامناسب ترین وضعیت ارزیابی شده است.

برخی با پیوند جریان قدرت و ثروت در حال تبدیل کردن فساد به ارزش هستند. از طرفی فرهنگ مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها از مسئولین نیز باید تقویت شود و مهمتر از این ها مسئله نظارت است

 

اگر بخواهم  به دنبال دلایل این باشیم، در نگاه اول باید به سیستم بیمار اداری حاکم بر دستگاه ها اشاره کرد که فرسودگی و اثربخش نبودن آن بر کسی پوشیده نیست، اما در استان ما ضعف نظارتی نیز احساس می‌شود و گواه آن نیز همین گزارش مرکز پژوهش ها است.

با توجه به موارد فوق دفتر بازرسی استانداری باید براساس وظیفه خود یعنی نظارت بردستگاه های اجرایی به منظور تشخیص موانع و مشکلات ورود کند تا شاهد این وضعیت نباشیم. همچنین دفتر بازرسی باید نظارت خود بر هرگونه اهمال کاری، کوتاهی، زدوبند، فرصت سوزی و … را تقویت کند  تا کسی جرات تخطی از وظایف خود را نداشته باشد.

چه عواملی فساد اداری را تا این حد تشدید کرده است؟

همانطور که می‌دانید، فساد اداری چه خرد باشد و چه کلان پیامدهای ناگوار بسیاری را به دنبال دارد و متاسفانه نه تنها در کرمانشاه بلکه در سطح کشور شاهد افزایش آن هستیم.

 اما در مورد دلایل این موضوع، عوامل ومسائل مختلفی وجود دارد که باعث تشدید فساد اداری می شود که اگر بخواهیم به همه آنها اشاره کنیم نیاز به بحث و ریشه بایی مفصلی دارد.

متاسفانه بعضا دیده می‌شود برخی با پیوند جریان قدرت و ثروت در حال تبدیل کردن فساد به ارزش هستند. از طرفی فرهنگ مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها از مسئولین نیز باید تقویت شود و مهمتر از این ها مسئله نظارت است، اگر دستگاهی خود را در معرض نظارت و رصد مستمر ببیند براحتی اجازه انحراف از قانون را به خود نمی دهد.

نهادهای دخیل در این موضوع و عملکرد آنها را چطور ارزیابی می کنید؟

دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری در راس نظارت بر دستگاه های اجرایی قرار دارد و اگر به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مرکز پژهش‌ها که کرمانشاه را داری بیشترین زدو بند اداری دانسته استناد کنیم، ضعف نظارتی در استان کرمانشاه را نشان می‌دهد و لزوم تقویت جدی این حوزه در استانداری را یادآور می شود.

خوشبختانه دستگاه قضایی در سطح کشور در برخورد با مفاسد اقتصادی رویه امیداور کننده‌ای را در پیش گرفته و انتظار است که در استان کرمانشاه نیز ورود جدی تری به این موضوع داشته باشد تا شاهد کاهش قابل توجه فساد ادرای باشیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد