تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مهر 1398 - 8:09
کد خبر : 64960

ابعاد تازه فشن‌شوی کودکان؛ آزمون مواجه مسؤولان با یک پدیده اجتماعی

ابعاد تازه فشن‌شوی کودکان؛ آزمون مواجه مسؤولان با یک پدیده اجتماعی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، اواخر مرداد امسال بود که فشن شو کودکان به یکی از موضوعات داغ میان خانواده‌ها تبدیل شد، قضیه از آن جایی شروع شد که کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن کودکانی با سن کمتر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، اواخر مرداد امسال بود که فشن شو کودکان به یکی از موضوعات داغ میان خانواده‌ها تبدیل شد، قضیه از آن جایی شروع شد که کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن کودکانی با سن کمتر از ۱۰ سال همانند شوهای لباس مسیری را در حضور تماشاگران طی می‌کنند و با گرفتن ژست‌هایی همانند مدل‌های غربی تلاش دارند نگاه‌ها را به خودشان جلب کنند.

معاون ارشاد: به این راحتی‌ها به کسی مجوز نمی‌دهیم

طبیعی است که در چنین مسائلی نگاه‌ها به سمت متولی اصلی فرهنگ در جامعه برود، علی جعفری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان، در واکنش به برگزاری این فشن شو گفته بود: برگزاری این رویدادها ساز و کار سخت‌گیرانه‌ای دارد و به راحتی موافقت نمی‌شود، آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود معمولاً زیرزمینی و غیرقانونی است.

کودک‌آزاری مدرن

اما موضوع تنها برگزاری قانونی یا غیرقانونی یک رویداد نیست بلکه این قضیه بعد دیگری نیز دارد و آن استفاده از کودکان برای تبلیغات است، مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در این رابطه تصریح کرد: استفاده از کودکان برای مقاصد تجاری، تبلیغی و بازاریابی مصداقی از کودک‌آزاری محسوب می‌شود و رسیدگی به موضوع نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

بگو «مجوز ندادیم» و خلاص!

احمد عبدالهی‌نژاد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه در این باره عنوان کرد: فرهنگ و ارشاد متولی ارشاد مردم است و گفتن این که «مجوز ندادیم» دلیل بر عدم پیگیری نمی‌شود از سوی دیگر صرف بیان این که به مراجع بالاتر معرفی شد کفایت نمی‌کند بلکه باید پیگیری شود که چه اقدامی انجام شده و نتیجه آن چه بوده است.

حمزه حاجی حیدری معاون اصناف و اماکن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد این اتفاق اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع کوتاهی و در نظارت بر برنامه‌ها ضعیف عمل کرده است، مدارک و مستنداتی داریم که نشان می‌دهد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهایی را صادر کرده که فعالیت مسؤول برگزاری این برنامه با استناد به آن‌ها انجام شده است.

معاون اصناف و اماکن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان می‌گوید نظارت بر فعالیت‌های تبلیغاتی و فرهنگی بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد است، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان حکم مسؤولیت کارگروه فضای مجازی استان اصفهان را دریافت کرده و این اداره کل نمی‌تواند نسبت به اتفاقات فضای مجازی بی‌تفاوت باشد.

قبلاً هم در تالار فرشچیان چنن برنامه‌ای را برگزار کردند

بر اساس اظهارات وی، مسؤول برگزاری این برنامه با مجوز یک کانون آگهی و تبلیغات فعالیت می‌کند. او معتقد است اگر اداره فرهنگ و ارشاد بر عملکرد مجموعه‌ای که به آن‌ها مجوز داده نظارت داشت چنین اتفاقی را در شهر شاهد نبودیم، عکس مسؤولان این برنامه تا چند روز قبل روی تمام بیلبوردهای تبلیغاتی شهر نصب شده بود، ممکن نیست که مجوز تبلیغات بدهیم اما نظارت نکنیم که در خود کانون چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

حاجی‌حیدری همچنین در ادامه یادآور می‌شود: همین مجموعه مشابه چنین برنامه‌ای را در تالار فرشچیان برگزار کرد، مگر نه این است که هر برنامه فرهنگی هنری در شهر باید با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد پس چگونه است که بعد از یک سال مجدد شاهد چنین اقداماتی هستیم؟

از جراحی زیبایی تا میکروپیگمنتیشن؛ برای تبدیل شدن به یک مدل خوب

معاون اصناف و اماکن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان بیان کرد: موضوع تنها داشتن یا نداشتن مجوز نیست، بلکه افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند برای برآورده کردن انتظارات باید دست به اعمال جراجی بزنند تا براساس معیارهای مدلینگ به یک مدل خوب تبدیل شوند و درآمد این عمل‌های جراحی به جیب پزشکان مشخصی می‌رود؛ زمانی که صحبت از مدلینگ کودک می‌شود عده‌ای با گفتن این جمله که «بچه است، یادش می‌رود» از کنار آن می‌گذرند در حالی که تمامی این اتفاقات در ضمیر ناخودآگاه اثر می‌گذارد.

حاجی‌حیدری معتقد است که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید در موضوع مدلینگ خودش را کنار بکشد، بلکه باید با تعریف سازوکاری مشخص مانع از سودجویی برخی افراد شود کارگروه مد و لباس در پایتخت به برخی مجموعه‌ها مجوز داده اما در استان‌ها توسعه نیافته و از سوی دیگر به دلیل کثرت تخلفات مجموعه‌های زیرزمینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از دادن مجوز امتناع می‌کند.

معاون اصناف و اماکن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان این که اگر ارشاد بگوید مدلینگ غیرقانونی است باید از نصب تصاویر افراد در بیلبوردهای تبلیغات شهری جلوگیری کند، گفت: در غیر این صورت باید مسیر حضور افراد علاقه‌مند به این حوزه تعریف شود.

معاون هنری ارشاد استان سری به اینستاگرام بزند

بپذیریم یا نه امروز «دیده شدن» یکی از دغدغه‌های بسیاری از جوانان است، نیازی که برای تصدیق تشدید آن در سال‌های اخیر کافیست سری به اینستاگرام بزنیم و دختران و پسرانی را ببینیم که با ژست‌های مختلف مقابل لنز دوربین عکاسان می‌ایستند.

یک گردش ساده در صفحات اینستاگرام انبوهی از چهره‌های آشنا و غیرآشنایی را نشان می‌دهد که در حال تبلیغ لباس، کیف، کفش، ساعت مچی و حتی عینک هستند، تصاویری که برخی از آن‌ها به نظر می‌رسد در خارج از ایران گرفته شده باشند اما متاسفانه اینطور نیست.

غیرقانونی بودن بیشتر صفحات فعال مدلینگ فقط به ظاهر افراد و پوشش آن‌ها محدود نمی‌شود، گزارش‌های پراکنده از فشن شوها در غرب، حکایت از پشت پرده‌های زننده‌ای از این شغل به ظاهر زیبا دارد، از خورد پنبه و نیکوتین برای بی‌اشتها شدن تا رژیم‌های غذایی مخرب سلامتی برای حفظ لاغری.

یک شبکه فرانسوی، بیشترین مدعیان فشن در ایران را دخترانی معرفی کرده است که فقط برای گرفتن «لایک» و کسب شهرت، به رایگان جلوی دوربین عکاسان می‌روند و یا آنچه اخیراً حاشیه ساز شده فشن شوهایی است که مدل‌های آن کودکان هستند، دخترها و پسرهایی که شاید هنوز درک درستی از نوع پوشش خود ندارند.

شاید وقت آن رسیده تا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخذ یک تصمیم سخت اما راهگشا اقدام به تدوین قانون در حوزه مدلینگ کند، تجربه تاریخی نشان داده هر زمان مسؤولان برای مقابله با پدیده‌ای اجتماعی راه ندیدن و نشنیدن را در پیش گرفتند نتیجه فقط تقویت فضاهای غیررسمی و غیرقانونی بوده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد