تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 - 7:16
کد خبر : 64872

حجاب اینترنتی و پدافند مجازی

حجاب اینترنتی و پدافند مجازی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ ﺳﻭﻣﯿﻦ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﺗﺤﺮﯾﺮﯾﻪ ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «ﺣﺠﺎﺏ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ» ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺍﺧﻼ‌ﻗﯽ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ ﺳﻭﻣﯿﻦ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﺗﺤﺮﯾﺮﯾﻪ ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «ﺣﺠﺎﺏ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ» ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺍﺧﻼ‌ﻗﯽ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ ﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ(ﻉ) ﻭ ﮔﺰﯾده‌ای ﺍﺯ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﻮﺣﯿﺪﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻼ‌ﻡ(ﺹ) ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻡ‌ﺭﺳﺎﻥ ﺳﺮﻭﺵ ﺍﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺍﻃﻼ‌ﻉ‌ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺷﺪ.

ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺳﻭﻣﯿﻦ ﻧﺴﺨﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮏ ﺁمده اﺳﺖ: ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﺠﺎﺏ ﯾﮏ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ، ﺣﺠﺎﺏ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﭘﻮﺷﺶ ﺻﺮﻑ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺯﻧﺎﻥ نیست. ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﻋﻔﺎﻑ ﻭﺍﻗﻌﯽ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ، ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺣﺮﯾﻢ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ، ﻟﺬﺍ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺤﺪﻭده ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺸﺎﻥ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﺑﻪ‌ﺧﻮﺑﯽ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ.

ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﮐﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ‌ﻫﺎ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮ – ﺑﺮﺍﺩﺭﯼ ﺷﺪﻩ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺣﺠﺎﺏ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ؟

ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻧﮕاه، گفتار، رﻓﺘﺎﺭ، ﺑﺪﻥ ﻭ ﺣﺠﺎﺏ ﻗﻠﺐ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺮﺩ. ﺣﺎﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻏﻠﻂ، ﺣﺠﺎﺏ ﻓﻘﻂ ﭘﻮﺷاندن ﺑﺪﻥ تعبیر می‌شود. ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺜﻞ «ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ» ﻋﺪﻡ توجه ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﺠﺎﺏ ﺳﺮ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﻀﻼ‌ﺕ ﺗﺎزه‌ای ﺭﺍ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺁﻭﺭﺩ. ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺧﺘﺮﯼ ﻋﮑﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻘﻨﻌﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ، ﯾﻌﻨﯽ ﺣﺠﺎﺑﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺣﺴﻦ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐرده اﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺻﺤﺒﺖ‌ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﺗﺼﺎﻭﯾﺮﯼ ﮐﻪ ﺩیده ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﻭﺍﮐﻨﺶ‌ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺧﻼ‌ﺻﻪ ﻫﺮ ﻋﻤﻞ ﻭ ﻋﮑﺲ‌ﺍﻟﻌﻤﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﺷﺒﮑﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮﺧﻂ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﻧده ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺭﻭﺷﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺩﻫﺪ؟
ﺳؤاﻝ ﻣﻬﻢﺗﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺁﯾﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﺠﺎﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ، ﺑﺮﺍﯼ ﻫمه ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺖ؟ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻡﻫﺎﯼ ﺑﺮﺧﻂ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ، ﺍﺳﺘﻔﺘﺎءﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷده ﺍﺳﺖ که ﻋﻤﻮﻣﺎً ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻ‌ﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻭﯼ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻭ ﺗﻮﺻیه به ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﭼﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﯽ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﻨﻮﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻭﺟﻪ ﻭ ﮐﻔﯿﻦ ﺑﺮﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻐﺮﻧﺞﺗﺮ ﺍﺯ ﯾﮏ ﭼﺖ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺻﻮﺗﯽ، ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ، ﻭﺑﻼ‌ﮒﻧﻮﯾﺴﯽ، ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪهای ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﻣﺜﻞ «ﻓﺮﻧﺪﻓﯿﺪ، ﻓﯿﺲﺑﻮﮎ، ﺗﻮﺋﯿﺘﺮ، ﺍﯾﻨﺴﺘﺎﮔﺮﺍﻡ ﻭ…» ﺻﻮرت‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮﺧﻂ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺭﺍﯾﺞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻮﻟﯿﺎﻥ ﺁﻓﻨﺪﯼ ﻭ ﭘﺪﺍﻓﻨﺪﯼ ﮐﺸﻮﺭ، ﻫﺮ ﺁﻥ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ ﺷﺮﮐﺘ‌ﻬﺎﯼ ﻣاﯿﮑﺮﻭﺳﺎﻓﺖ، ﮔﻮﮔﻞ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻟﻬﻢ ﭼﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭ، ﺣﺠﺎﺏ ﺧﺎﺻﺶ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺍﻣﺮﯼ ﻏﯿﺮ ﻣﻌﻘﻮﻝ ﻭ ﻏﯿﺮﻋﻤﻠﯽ ﺍﺳﺖ.  ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ که ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﺪﻭﺩ ﺷﺮﻋﯽ ﻭﺟﻪ ﻭ ﮐﻔﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺗﺼﻮﯾﺮ، ﺑﺎﯾﺪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺎﻻ‌ﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺠﺎﺯﯼمان ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﻓﺮﺩﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﯿﻢ. ﺧﻮﺩ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ‌ﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻤﺎﻥ ﻗﺎﺋﻠﯿﻢ، ﺑﺴﻨﺠﯿﻢ ﻭ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﻭﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ. ﯾﻌﻨﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻼ‌ﮎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﻢ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺠﺎﺯﯼﻣﺎﻥ ﺑﺎﺯﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ.

ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺟﺰ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺿﺮﻭﺭﯼ، ﻧﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﯽ ﻫﻢﮐﻼ‌ﻡ ﺷﻮﯾﻢ، ﭼﺖ ﻭ ﺭﻓﺖﻭﺁﻣﺪﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻡﻫﺎﯼ ﺑﺮﺧﻂ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺑﺮﺧﻂ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﻫﻨﺠﺎﺭﺷﮑﻨﯽ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﺁﯾﺪ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﮐﺴﯽ ﻋﮑﺲ ﺷﺨﺼﯽﻣﺎﻥ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﺎ ﺣﺠﺎﺑﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻓﺎﯾﻞ ﻭ ﻧﻤﺎﯾﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ، ﺑﺮ ﺧﻼ‌ﻑ ﻋﺮﻑ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩه‌ایم ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻟﻐﺰﺵ‌ﻫﺎﯼ ﻋﻤﻠﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮﺩ.
ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻼ‌ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎﺯﺗﺮ ﺷده ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﻫﺮ ﺍﺯ ﮔﺎﻫﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻣﺤﮏ ﺑﺰﻧﯿﻢ ﻭ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﭼﻘﺪﺭ ﻏﺮﻕ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﺻﻔﺮ ﻭ ﯾﮏ ﺷﺪﻩ‌ﺍﯾﻢ؟، ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﺍﺭﺯﺵهاﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﭘﺎﻓﺸﺎﺭﯼ ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﺗﺎﺑﻊ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ؟ ﺁﯾﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺁﻭﺭﯾﻢ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﯿﻢ؟
 نگاهی اعتقادی به منشور اخلاقی رساله حقوق چهارمین پیشوای شیعیان حضرت زین‌العابدین، امام سجاد(ع) در بخشی از مقدمه رساله حقوق که در صفحه ۲۵۵ تحف‌العقول درج و نشر شده، می‌فرماید «آگاه باش، خدایت رحمت کناد، که خداوند متعال حقوقی بر عهده تو نهاده که در هر حال بر تو احاطه دارند، در هر حرکتی که داری، در هر سکونی که بر تو حاکم است، در هر مکانی که حضور می‌یابی، در هر اندامی که حرکت می‌دهی، و در هر ابزاری که به کار می‌بندی. برخی از این حقوق از بعضی دیگر مهم‌تر است و بزرگترین آنها حقوق خداوند باری تعالی است». این فراز از مقدمه رساله حقوق چهارمین پیشوای شیعیان، بیان‌کننده این مهم است که دین اسلام برای تمام لحظات زندگی ما برنامه دارد.
رساله حقوق سندی دیگر بر جامعیت اسلام بخش یاد شده از مقدمه رساله حقوق حضرت سیدالساجدین(ع) بیان کننده
جامعیت دین مبین اسلام است. دینی که برای تمام حرکات و سکنات رفتار انسان دستور و برنامه دارد و در مقام تشریع یک لحظه ما را به خود وانگداشته، به تحقیق، کامل‌ترین دین است.

از نگاه شهید سنگر حوزه و دانشگاه، استاد مرتضی مطهری(ره) دستورهای بسیار مفید و ثمربخش اخلاقی، نمونه دیگری از جامعیت و عمق تعلیمات این دین مبین است و جامعیت و توجه به همه جوانب مادی، روحی، فردی و اجتماعی انسان‌ها که مورد قبول اسلام‌شناسان است، مهم‌ترین رکن جاوید ماندن دین مبین اسلام است و این همه جانبگی از جمله امتیازات اسلام نسبت به ادیان دیگر است، و به تعبیر درست‌تر از جمله ویژگی‌های صورت کامل و جامع دین خدا نسبت به صورت‌های ابتدایی؛ جامعیت و همه جانبگی آن است. منابع چهارگانه اسلامی، کافی است که علمای امت، نظر اسلام را درباره هر موضوعی کشف کنند.
 علمای اسلام هیچ موضوعی را به عنوان اینکه بلاتکلیف است، تلقی نمی‌کنند. ایشان آشنایی با جامعیت دین اسلام را ضروری دانسته‌اند و از خداوند متعال خواستار شده‌اند که «خدایا! ما را به جامعیت دین اسلام آشنا کن و ما را
مسلمانی جامع گردان». آری ما در مقام تشریع حتی یک لحظه هم به خود واگذار نشده‌ایم و به ما نیک آموخته‌اند که در مقام امتثال امر الهی، به مانند پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) سبک زندگی توحیدی را از خداوند منان مسئلت کنیم که «ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﻟَﺎ ﺗَﻜِﻠْﻨِﻲ ﺇِﻟَﻰ ﻧَﻔْﺴِﻲ ﻃَﺮْﻓَﺔَ ﻋَﻴْﻦٍ ﺃَﺑَﺪﺍً – ﺧﺪﺍﯾﺎ ﻣﺮﺍ ﯾﮏ ﭼﺸﻢ ﺑﻬﻢ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻡ ﻭﺍ ﻣﮕﺬﺍﺭ».
 ﻋﻼ‌ﻗﻪ‌ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺟﻬﺖ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ نسخه‌های اول و دوم ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ الکترونیک ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺩﺭ ﭘﯿﺎﻡ‌ﺭﺳﺎﻥ ﺳﺮﻭﺵ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﯽsapp.ir/mghtbu ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪ.

‏‎ﯾﺎﺩﺁﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﺎﻣﺪ ﻓﮑﻮﺭﯼ، ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ «ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺩﯾﻨﯽ، ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺳﺎﻥ، ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﺣﻤﺎﺳﻪ، ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﺎﺯﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻧﺸﺮ ﮐﺘﺐ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻓﯽ، ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﮕﺮﺵ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻟﻬﯽ» ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪ‌ﺍﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺍﺭﺩ.

اکرم یافتیان

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد