تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 شهریور 1398 - 13:57
کد خبر : 64259

نباید دیواری بین مسئول و دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد

نباید دیواری بین مسئول و دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز از سومین نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، با اشاره به روایتی از نبی اکرم (ص) گفت: حضرت محمد (ص) می‌فرماید «مَنْ

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز از سومین نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، با اشاره به روایتی از نبی اکرم (ص) گفت: حضرت محمد (ص) می‌فرماید «مَنْ أَصْبَحَ مِنْ أُمَّتِی وَ هِمَّتُهُ غَیرُ اللَّهِ فَلَیسَ مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ لَمْ یهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُؤْمِنِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ أَقَرَّ بِالذُّلِّ طَائِعاً فَلَیسَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» (هرکس از امت من صبح کند در حالی که همت او جز خدا باشد، از خدا نیست؛ و هرکس به کار‌های مؤمنان اهتمام نورزد از مؤمنان نباشد؛ و هرکس با میل و اراده زیر بار ذلت برود از ما اهل بیت به شمار نمی‌آید.) نکات مطرح‌شده در این روایت بسیار حائز اهمیت بوده و محور‌های این نشست را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: درواقع در امور فرهنگی باید همت، الهی بوده و اهتمام کامل به امور مسلمین صورت گیرد و با ذلت و خواری نیز مقابله شود. در تفکر اسلامی، این سه مسئله ارکان اصلی هر حکمتی را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری با بیان اینکه نمای کلی و فضای حرکت پیامبران الهی از بدو تا انتها براساس همین سه محور بوده، اظهار داشت: امام خمینی (ره) نمونه بارز حرکت براساس سه محور همت الهی، اهتمام به امور مسلمانان و مقابله با ذلت است. وقتی زندگی امام (ره) را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان غیرخدا را نمی‌دیدند و جز به امر مسلمین، به امر دیگری توجه نداشتند و هرگز تن به ذلت ندادند. همین مسئله باعث شد که بزرگ‌ترین انقلاب مردمی جهان در عصر جدید شکل گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این خط مشی و جهت الهی باعث شده که امروز بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان نیز در مقابل انقلاب اسلامی ایران دچار بن‌بست فکری و انفعال جدی شوند.

وی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ، گفت: ایشان می‌فرمایند «در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می‌کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه، از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف‌شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند.» همین مسئله نشان از اهمیت بالای توجه به امور فرهنگی در دانشگاه‌ها دارد.

دکتر کلانتری در ادامه خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین کار‌های فرهنگی، توجه همه‌جانبه به حقوق قانونی دانشجویان است. باید به خوابگاه‌های دانشجویی، سلف‌سرویس‌ها، سرویس‌های ایاب و ذهاب، مراکز مشاوره دانشگاه، مساجد و نمازخانه‌ها، کمیته‌های انضباطی، جشن‌های فارغ‌التحصیلی، آیین ورودی دانشجویان و… توجه جدی شده و برنامه‌ریزی مدون برای ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان صورت گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر توجه به امور دانشجویان جدیدالورود در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: مقرر شده در مهرماه سال جاری جلسات توجیهی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان برگزار و اطلاعات تکمیلی در حوزه‌های مختلف دانشجویی به آن‌ها ارائه شود. در این جلسات یک مشاور امین حضور پیدا کرده و ضمن طرح مسائل مختلف، راه‌حل‌های لازم را ارائه خواهد داد.

وی با تأکید بر لزوم اجرای دستورالعمل آراستگی در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دستورالعمل به طور جدی باید در واحد‌ها عملیاتی شود. گام اول اجرای این دستورالعمل، مباحث معرفتی است و باید در حوزه عفاف و حجاب، کارگاه‌های آموزشی برای تبیین این مسئله برگزار شود. واحد‌های دانشگاهی باید در بحث عفاف و حجاب، برنامه‌های متنوع از جمله میزگرد، کرسی‌های آزاداندیشی و مسابقات مختلف برگزار کرده و با یک برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه، این دستورالعمل را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری در ادامه با بیان اینکه مسئولان فرهنگی واحد‌های دانشگاهی باید در دسترس دانشجویان باشند، خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی نباید دیواری بین مسئول و دانشجو وجود داشته باشد، بلکه مسئولان فرهنگی واحد‌ها باید بدون واسطه با دانشجویان در ارتباط بوده و در رفع مسائل و مشکلات آن‌ها بکوشند.

دکتر کلانتری در پایان با تأکید بر لزوم فضاسازی صحیح و جذاب و حاوی پیام‌های مفید و مؤثر در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با جدیت در مسائل فرهنگی واحد‌ها تمرکز کرده و ضمن در دسترس بودن برای دانشجویان، فعالیت‌های مربوطه را با سرعت عمل انجام دهید.

در پایان، مسئولان فرهنگی واحد‌های دانشگاهی به ارائه نظرات، پیشنهادات و مطالبات خود در این حوزه پرداختند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد