تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 شهریور 1398 - 7:39
کد خبر : 64168

"محمد و فاطمه" در صدر انتخاب اسامی نوزادان سیستانی و بلوچستان

"محمد و فاطمه" در صدر انتخاب اسامی نوزادان سیستانی و بلوچستان

– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از زاهدان، بررسی آمار نامگذاری در ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری نام "محمد" و القاب آن برای پسران با ۲ هزار و ۸۳۰ انتخاب و نام "فاطمه"

– اخبار استانها –

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از زاهدان، بررسی آمار نامگذاری در ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری نام "محمد" و القاب آن برای پسران با ۲ هزار و ۸۳۰ انتخاب و نام "فاطمه" با ترکیب این نام برای دختران با یک هزار و ۱۲۰ انتخاب برای نوزادان بیشترین فراوانی نام در استان را تا به امروز به خود اختصاص داده است.

انتخاب نامی مناسب برای نوزادان دغدغه‌ای است که گاهی ۹ ماه والدین را درگیر می‌کند؛ در این میان اما فراوانی انتخاب دو نام محمد و فاطمه از سوی خانواده‌های سیستانی و بلوچستانی آن هم در شرایطی که بسیاری از والدین در استان‌های مختلف کشور به دنبال انتخاب نام‌های خاص و بعضاً نامتعارف برای فرزندان هستند، علاقه مردم این خطه به ائمه(ع) را نشان می‌دهد.

یکی از پدران که برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود به نمایندگی ثبت احوال موجود در بیمارستان تامین اجتماعی مراجعه کرده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نام‌گذاری کودک از جمله حقوق مهم والدین نسبت به فرزندان است به همین دلیل والدین باید با دقت نامی نیکو برای فرزند خود انتخاب کنند.

میری با اشاره به اینکه طبق احادیث و روایات اسلامی باید نامی که برای نوزادان انتخاب می‌شود با معنی و زیبا باشد، ادامه داد: قطعاً انتخاب نام انبیاء و ائمه(ع) برای نوزادان بهترین انتخاب است چرا که از نام این بزرگواران به عنوان برترین نام‌ها یاد شده و انتخاب این نام‌ها فرهنگ شیعی را ترویج و یاد ائمه معصوم را در خانه‌ای که کودکی با این نام خوانده می‌شود همواره زنده نگه خواهد داشت.

پدر دیگری نیز که منتظر گرفتن شناسنامه برای فرزندش بود به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نام‌گذاری برای فرزند وظیفه‌ای دشوار و مهم برای پدر و مادر است چرا که در اسلام انتخاب نامی نیکو یک موضوع بسیار جدی و پراهمیت قلمداد می‌شود.

تاجری افزود: ما از نظر خودمان شاید در این زمان نامی امروزی برای نوزادمان انتخاب کنیم اما نمی‌دانیم در آینده این نام در میان مردم چطور یاد می‌شود؛ در واقع ممکن است نام امروزی این دوره در آینده موجب حقارت و سرشکستگی فرزندمان شود.

وی گفت: در طول ۹ ماه بارداری همسرم نام‌های زیادی برای فرزندمان پیشنهاد شده بود اما من و مادرش تصمیم گرفتیم که نام یکی از ائمه(ع) را برای فرزندمان انتخاب کنیم چرا که نام ائمه همیشه زیبا است و هیچ موقع تکراری نمی‌شود.

روند کاهشی ولادت در کهگیلویه و بویراحمد؛ وفات ۷.۷ درصد افزایش یافتثبت بیش از ۷ هزار واقعه ولادت در لرستان؛ حسین و فاطمه بیشترین فراوانی نام در استانافزایش ۱۸ درصدی ولادت در خراسان جنوبی؛ تولد ۴ هزار نوزاد در سال جاری

ثبت بیش از ۳۵ واقعه ولادت در سیستان و بلوچستان طی ۵ ماه

رضا راحت دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: در ۵ ماه اول سال جاری ۳۵ هزار و ۸۲۷ واقعه ولادت در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید که از مجموع ولادت‌های ثبت شده ۱۸ هزار و ۳۹۶ پسر و ۱۷ هزار و ۴۳۱ نفر دختر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال در هر شبانه‌روز به طور متوسط ۲۳۱ نوزاد در استان متولد شده، افزود: در این مدت هر ساعت تقریباً ۱۰ نوزاد در استان متولد شده اند که ۹۸ درصد از ولادت‌های ثبت شده در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری ۳۸۱ مورد از ولادت‌های ثبت شده استان سیستان و بلوچستان مربوط به نوزدان دوقلو، ۱۷ مورد سه قلو و یک مورد نیز چهارقلو بوده که در مجموع میزان ولادت‌ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

وی در رابطه با فراوانی نام نوزادن پسر و دختر در پنج ماهه نخست امسال در سیستان و بلوچستان گفت: محمد و امیرعلی در بین پسران و فاطمه و عایشه در بین دختران بیشترین نام‌های انتخابی از سوی خانواده‌ها برای فرزندانشان را در این مدت به خود اختصاص داده است.

دهمرده بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵ هزار و ۱۰۴ مورد واقعه وفات در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که از این میزان ۲ هزار و ۹۵۲ نفر مرد و ۳ هزار و ۱۴۹ مورد زن بوده‌اند در واقع می توان گفت میزان واقعه وفات در استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۶ درصدی رو به رو بوده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در رابطه با تعداد ازدواج و طلاق‌های ثبت شده در پنج ماه نخست سال جاری، عنوان کرد: در این مدت تعداد ۱۱ هزار و ۶۹۰ مورد ازدواج در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که در مقابل هزار و ۱۱۹ مورد طلاق نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ازدواج های ثبت شده استان در مردان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و در زنان ۱۵ تا ۱۹ سال بوده، ادامه داد: از مجموع ازدواج های ثبت شده در ادارات ثبت احوال سیستان و بلوچستان ۹ هزار و ۵۶۹ واقعه شهری و ۲ هزار و ۱۲۱ واقعه روستایی بوده است.

دهمرده میانگین سن طلاق در سیستان و بلوچستان را برای مردان ۳۳ و زنان ۲۹ عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون هزار و ۱۹ واقعه طلاق شهری و ۱۰۰ واقعه روستایی بوده که ۱۱/۴ صدم درصد از مجموع طلاق های ثبت شده در سیستان و بلوچستان از زوجینی با طول زندگی مشترک کمتر از یک سال بوده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد