تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 شهریور 1398 - 3:56
کد خبر : 64139

وقتی تار و پود غربی بر پیکره البسه ایرانی نقش می‌بندد/ از تفسیر غلط آزادی تا وجود خلأهای قانونی

وقتی تار و پود غربی بر پیکره البسه ایرانی نقش می‌بندد/ از تفسیر غلط آزادی تا وجود خلأهای قانونی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «فرهنگ» لغت و مفهومی است که بارها در مورد آن شنیده‌ایم و نقش و جایگاه آن در پیشبرد امور و اهداف یک ملت برکسی پوشیده نیست. در جامعه کنونی جایگاه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی بیش از

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «فرهنگ» لغت و مفهومی است که بارها در مورد آن شنیده‌ایم و نقش و جایگاه آن در پیشبرد امور و اهداف یک ملت برکسی پوشیده نیست.

در جامعه کنونی جایگاه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی بیش از موارد سیاسی و اقتصادی مهم ارزیابی می‌شود چرا که اگر ملتی دارای پیشینه و فرهنگی مقتدر باشد در موارد سیاسی، اقتصادی و امنیتی نیز از ثبات برخوردار خواهد بود و فرهنگ خود را در همه این موارد نمود می‌بخشد.

قدرت فرهنگ در جوامع به قدری است که سال‌ها است تلاش دشمن برای رسیدن به اهدافش از طریق استحاله فرهنگی ملت‌ها است.

تغییر در سبک زندگی و گسترش ناهنجاری‌ها در سطح جامعه جنگی است که مدت‌ها است بر علیه ملت ما آغاز شده و خود دشمن نیز به آن اعتراف دارد همان‌طور که اسلام‌ستیز فرانسوی به نام «میشل هوئلباک» می‌گوید: جنگ بر ضد اسلام‌گرایی با کشتن مسلمانان فایده‌ای ندارد، فقط با فاسد کردن آن‌ها می‌توان به پیروزی دست یافت، پس به جای بمب بر سر مسلمانان دامن‌های کوتاه فرو بریزیم.

سبک زندگی، مدل‌های رفتاری و پوششی نمونه‌های بارزی هستند که در نگاه اول می‌توان به واسطه آن به هویت یک قوم پی برد و به نوعی این موارد خود رسانه‌ای برای ترویج یک فرهنگ هستند.

آنچه در سال‌های اخیر در اطراف ما اتفاق افتاده خیزش نرم رفتارهای افراد در بحث سبک زندگی است که نوع پوشش افراد نمونه‌ای از تغییرات در این بخش است.

با کمی نگاه در محیط اطراف شاهد گسترش ناهنجاری‌هایی هستیم که زمانی منکرهای بسیار مهمی بوده‌اند اما کم‌کم این ناهنجاری‌ها به گونه‌ای در سطح جامعه رشد کردند که متأسفانه گاهی شاهد روحیه بی‌تفاوتی نسبت به آنها هستیم.

هر ماه و هر سال این منکرها و از جمله تغییرات در پوشش افراد شکل تازه‌ای دارند و انگار با یک برنامه‌ریزی حساب شده قرار است ارزش و هویت جوانان از جمله بانوان گرفته شود.

فاصله گرفتن با الگوهای ایرانی و اسلامی

این روزها در شهرها گسترش پوشش‌هایی را می‌بینیم که نه در شأن فرهنگ ایرانی و اسلامی بلکه در شأن یک زن نیز نیستند و حتی فروشگاه‌های سطح شهر نیز در ارائه پوشاک با الگوهای ایرانی و اسلامی فاصله گرفته‌اند.

تار و پود غربی البسه ایرانی

ویترین مغازه‌های سطح شهر مملو از لباس‌های زننده‌ای شده که نه تنها بوی ایرانی بودن نمی‌دهد بلکه در تار و پود آن می‌توان نماد غربی بودن را مشاهده کرد.

زمانی که با فروشنده‌ها در مورد دلیل فروش اینگونه لباس‌ها صحبت می‌کنیم اکثر آن‌ها خرید بیشتر اینگونه پوشاک را عنوان می‌کنند و می‌گویند که مدگرایی و سبک جامعه به گونه‌ای شده که جوانان خرید اینگونه لباس‌ها را می‌پسندند و ما نیز مطابق نظر مشتری فروش خود را داریم.

متأثر شدن از فعالیت‌های مسموم رسانه‌های غربی

خریداران و جوانان نیز تحت تأثیر فضای اطراف و از جمله فضای مجازی ترغیب به خرید اینگونه لباس‌ها می‌شوند و با آگاهی یا از سر ناآگاهی خود را در مسیر فعالیت‌های مسموم رسانه‌های غربی قرار می‌دهند.

در گفت‌و گو با اکثر افرادی که پوشش‌های نامتعارف دارند نیز آنچه موج می‌زند تغییر سبک زندگی و نوع نگاه آن‌ها به مدگرایی است؛ به گونه‌ای از آزادی صحبت می‌کنند و بی‌حجابی را نماد آزادی می‌پندارند.

وقتی آزادی غلط معنا می‌شود

یکی از این جوانان در گفت‌و گو با فارس، اظهار داشت: جوان برای ساختن شخصیتش نیاز به آزادی دارد و یکی از این آزادی‌ها باید در نوع پوشش باشد.

وی با بیان اینکه دوره و زمانه با قدیم متفاوت است و ضرورت اجتماع این شده که خود را به روز داشته باشیم، گفت: زمانی که من خود را با تغییرات همسو نکنم در بین اطرافیانم مورد تمسخر قرار می‌گیرم پس لازم است که با توجه به محیطم تغییر کنم.

این جوان در پاسخ به این سؤال که آیا از مضرات و عواقب بی‌حجابی خود خبر دارد یا نه، عنوان داشت: حجاب یک امر شخصی است و من سعی می‌کنم به مواردی مثل گناه بودن آن فکر نکنم و با خودم می‌گویم من هم مثل بقیه.

وی در مورد آثار اجتماعی این بی‌حجابی، گفت: جوانان به اینگونه موارد توجهی ندارند و تنها با توجه به حس مطرح شدن و دیده شدن خود که در هر جوانی وجود دارد سعی می‌کنند به ظاهر خود توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مورد تشویق هم سن و سال‌های خود قرار گیرند.

موفقیت دشمن در کودتای فرهنگی

متأسفانه باید گفت تبعیت از الگوهای غربی، تقلید کورکورانه از الگوهای نامناسب، مدگرایی و تنوع‌طلبی باعث شده که دشمن در روند الگودهی و رسالت کودتای فرهنگی در حد زیادی موفق عمل کرده باشد.

در این میان نقش خانواده‌ها به عنوان یکی از عناصر مهم در مقابل این هجمه‌ها گاهی کمرنگ می‌شود به گونه‌ای که در صحبت با خانواده‌ها شاهد تسامح خانواده‌ها هستیم و در دو راهی عمل به آموزه‌های دینی و یا تن دادن به خواسته‌های فرزندانشان، راه دوم را انتخاب می‌کنند.

سیاست‌های دیکته شده‌ای از سوی غرب در کشور در زمینه حجاب در حال پیاده شدن است و بذر فساد به کمک عوامل خودفروخته‌ای در داخل در حال پخش است.

کم‌کاری داشته‌ایم

حجت الاسلام علیرضا نخعی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص، اظهار داشت: در مقوله حجاب در چند بعد دچار کم‌کاری و سهل‌انگاری بوده‌ایم که خروجی آن نمایان شدن بی‌حجابی و شیوع آن است.

 وی با بیان اینکه ارگان‌های مختلف نسبت به این مقوله کم‌کاری کرده‌اند، گفت: زمانی که بعضاً در ادارات مسائل عفاف و حجاب رعایت نمی‌شود این مسئله به مخاطب منتقل می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به وجود نقص در بخش فرهنگ‌سازی، عنوان داشت: گاهی واقعاً افراد درک درستی از حجاب ندارند و اگر داشتند نوع پوشش خود را تغییر می‌دادند.

چند فیلم در عرصه حجاب ساخته شده؟

نخعی‌پور به نقش هنر در ترویج حجاب اشاره و تصریح کرد: باید دید تاکنون چند فیلم و سریال در موضوع حجاب وارد شده و برنامه‌ریزی آن‌ها در این عرصه بوده و در مقابل آن چقدر فیلم ضدحجاب ساخته شده است؟

وی خاطرنشان کرد: در بعد کتاب و رمان اتفاقات خوبی افتاده و سرعت قابل قبولی را در این بخش داشته‌ایم.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه متأسفانه در دوره‌ای به جای تبیین حجاب به دنبال تحمیل آن بوده‌ایم، افزود: گاهی موازی‌کاری شده و گاهی کار به خوبی بیان نشده است.

نخعی‌پور کار جبهه‌ای در این عرصه را بسیار مهم دانست و گفت: خوشبختانه اتفاقاتی در مسئله حجاب در حال شکل‌گیری است اما کار فرهنگی نیاز به زمان دارد.

وی بیان داشت: در بخش آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه نیز کم‌کاری‌هایی صورت گرفته در حالی‌که هر بخش با توجه به رسالت خود می‌تواند اقدامات مهمی انجام دهد.

هزینه‌های بالای مادی و معنوی داشتن حجاب

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در مقوله اقتصادی نیز برای حجاب مشکل داریم به گونه‌ای که هزینه‌های حجاب از جمله چادر برای خانم باحجاب بالا است.

نخعی‌پور با اشاره به وجود نقص از منظر قانون‌گذاری و اجرای قانون، بیان داشت: زمانی که همه این عوامل را در کنار دشمنی‌هایی که در داخل و خارج برعلیه حجاب وجود دارد می‌گذاریم وضعیت کنونی را می‌بینیم.

وی یادآور شد: برخی با کج سلیقگی‌هایی که دارند حجاب را اصل لاینفک انقلاب معرفی می‌کنند و با زیرکی عنوان می‌کنند که بی‌حجابی دشمنی با انقلاب است و اگر حجاب نباشد انقلابی نیست.

کارشناس مسائل مذهبی به دستاوردهای انقلاب و ایستادگی در برابر استکبار اشاره کرد و گفت: نتیجه کم‌کاری‌ها و هجمه‌های دشمن بر سر دخترانی می‌ریزد که گاهی مسئله حجاب به درستی به آنان منتقل نشده است.

نخعی‌پور بیان داشت: خوشبختانه با اقداماتی مانند جلسات تبیین، راهیان نور و کتبی مانند سلام بر ابراهیم شاهد علاقه‌مند شدن برخی افراد به حجاب بوده‌ایم.

نقش فضای مجازی در گسترش بدحجابی

وی با بیان اینکه در بحث مقابله با بی‌حجابی بسته به موقعیت اقداماتی اغنایی و سلبی لازم است، افزود: فضای مجازی و ماهواره به عنوان یکی از عوامل مهم در بی‌حجابی مطرح هستند.

کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید به نقطه‌ای برسند که بدانند استفاده نادرست از فضای مجازی برای دنیا و آخرت فرزندانشان مضر است، گفت: ضرورت دارد تا سواد رسانه‌ای در جامعه بالا رود.

وجود تزلزل شخصیتی در فرد بی‌حجاب

نخعی‌پور تصریح کرد: فرد بی‌حجاب دچار تزلزل شخصیتی است چرا که باطن خود را فراموش کرده و تنها با توجه به ظاهر به دنبال شخصیت‌سازی برای خود می‌رود و درک درستی از درون خود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بی‌حجابی مشکلات شخصیتی، خانوادگی ، فرهنگی، علمی و اقتصادی را به جامعه تحمیل می‌کند، افزود: کاهش تعهد نسبت به خانواده و یا هزینه‌های هنگفت برای خرید وسایل آرایشی نمونه‌ای از این موارد است.

گسترش بی‌بند و باری با فراموش شدن امر به معروف

یکی از موضوعات مهمی که در بحث عفاف و حجاب و مقابله با آن مطرح می‌شود مسئله امر به معروف و نهی از منکر است چرا که اگر جامعه نسبت به این فریضه مهم بی‌تفاوت شود شاهد گسترش بی‌بند و باری و منکرها خواهیم بود.

یکی از اقدامات اولیه در بعد امر به معروف تذکر لسانی است تا حساسیت در مورد منکرها وجود داشته باشد و به افرادی که روزی ناآگاهی دست به این چنین اقداماتی می‌زنند آگاهی‌های لازم داده شود.

یکی از نهادهایی که در  زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت‌هایی را دارند، شوراهای امر به معروف در شهرها هستند که وظیفه تذکر لسانی در سطح جامعه را برعهده دارند.

سردار علی قاسمی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: شورای امر به معروف یک ستاد راهبردی در کشور و استان است که به استناد قانون تشکیل شده و ائمه جمعه رئیس این شورا هستند.

وی افزود: در همه ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده که مسؤولیت برنامه‌ریزی و اقدامات را بر عهده دارند.

تشکیل گروه‌های طلایه‌دار امر به معروف و نهی از منکر

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این شورا وظیفه تذکر لسانی را برعهده دارد، گفت: برای اجرایی شدن تذکرها گروه‌های طلایه‌دار امر به معروف و نهی از منکر تشکیل می‌شود.

قاسمی عنوان داشت: مساجد محلات حوزه‌بندی و مسؤولیت برنامه‌ریزی و ساماندهی را دارند و گروه‌های طلایه‌دار براساس بلوک‌بندی و جدول زمان‌بندی کار میدانی را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای مراسمی مانند مراسم جشن ازدواج در تالارها هماهنگی با اتحادیه‌های مربوطه صورت گرفته و مسؤولین فرهنگی و هنری مشخص شده است تا موازین شرعی زیر پا گذاشته نشود.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بازار نیز در هر صنف گروه‌های امر به معروف تشکیل شده و تخلفات در این حوزه توسط این گروه‌ها دنبال می‌شود.

قاسمی با اشاره به توجیه هیأت‌های مذهبی در ایام عزاداری، گفت: تیم‌ها و گشت‌های مخصوص امر به معروف در محرم فعال می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌های شورای امر به معروف و نهی از منکر به صورت ترویجی و ارشادی است و پلیسی نیست.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی به برخی از ناهنجاری‌ها و عدم رعایت پوشش مناسب توسط عده‌ای اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه برخی با تحت تأثیر قرار گرفتن از فرهنگ غربی و عناصر ضدانقلاب به عنوان مانکن سیار در خیابان‌ها ترویج منکر را دارند.

خلاء قانونی در مسئله برخورد با بدحجابی

قاسمی با اشاره به کمبود قانون و خلأ قانونی در مسئله برخورد با بدحجابی، گفت: در مواردی که قانون وجود دارد گاهی تعهد اخذ و بعد فرد رها می‌شود.

وی ساختارشکنی در خیابان‌ها و اماکن عمومی را از القائات غرب و سلطنت‌طلب‌ها دانست و افزود: تمام تلاش دشمن در بعد فرهنگی هجمه به مسئله حجاب است.

ضرورت آگاهی جوانان به مسائل شرعی و قانونی

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی بر ضرورت آگاهی جوانان به مسائل شرعی و قانونی تأکید کرد و گفت: شورای امر به معروف اقدامات آموزشی و ترویجی را در این خصوص انجام می‌دهد.

قاسمی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی به دلایلی از جمله برخورد ناشایست فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد شاهد بی‌تفاوتی در زمینه تذکر هستیم در حالی که امر به معروف یک وظیفه همگانی است.

وی عنوان داشت: در مواردی مانند خودروها و یا اماکن که خلاف قانون اقداماتی صورت گیرد و تذکرها صورت گرفته باشد و بی‌توجهی شده باشد، برخوردها توسط نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی عنوان داشت: برنامه‌های پیشگیری، نظارت و ترویج در این شورا تأثیر داشته و نمونه اثرات آن را در بخش مراکز گردشگری و کویرنوردی داشته‌ایم.

مسئله فرهنگ و از جمله حجاب به عنوان یکی از اساسی‌ترین موارد در جامعه مطرح است به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای هیئت دولت با اشاره به «فرهنگ» به عنوان یکی از اولویت‌های کشور، گفتند: در موضوع فرهنگ با حمله همه‌جانبه و جبهه وسیع بیگانگان مواجه هستیم و همه مسؤولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی ابراز نگرانی نسبت به مسئله حجاب در جامعه را، بجا و صحیح دانستند و خاطرنشان کردند: حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است و در این زمینه باید در درجه اول دستگاه‌های دولتی و حکومتی و مدیران آن‌ها مراقبت کنند تا براساس قانون عمل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رعایت موازین دینی و ظواهر مذهبی را از جانب مدیران در بدنه دستگاه‌ها تأثیرگذار دانستند و گفتند: باید حرکت دینی در کشور تقویت شود که این موضوع به پیشرفت‌های مادی نیز کمک خواهد کرد.

مسئله امر به معروف و نهی از منکر و مقابله به بدحجابی نیاز به یک تلاش و عزم همگانی و کار جهادی دارد و ضرورت دارد تا افراد و نهادها خود را نسبت به این مهم مسؤول بدانند و مطمئنأ اقدامات کوتاه‌مدت و موازی‌کاری‌ها در این مسائل پاسخ نمی‌دهد و باید برنامه‌ریزی‌ برای اقدامات اساسی و عملی صورت گیرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد